Propuesta metodológica para la enseñanza de la química en la Educación Media apoyada en el aprendizaje basado en problemas (APB)
Propuesta metodológica para la enseñanza de la química en la Educación Media apoyada en el aprendizaje basado en problemas (APB)
Main Article Content
In science education, the implementation of strategies that allow students to fully connect with their immediate environment is fundamental in compelling them to appreciate and meaningfully value the education process their teachers aspire to establish. There are several different methodologies and approaches that all strengthen students’ problem-solving abilities. This article offers the design of a Problem-based Learning (PBL) supported methodology as a means of the teaching chemistry in High School Education. A questionnaire and survey have been used as techniques for the collection of information from students and professional staff, using qualitative methodology for the analysis, in which the factors that affect chemistry schooling are promptly identified. The paper also justifies the necessary incorporation of alternative teaching methods in science education, for instance Problem-based Learning PBL, and presents an evaluation of significant PBL contributions which favor the understanding and solution of real life situations.
Downloads
Article Details
Barrows H.S. (1986) A Taxonomy of problembased learning methods. Medical Education, 20: 81-486
Caiseda, C. y Dávila, E. (2006). Integración de las ciencias y las matemáticas a nivel intermedio. El aprendizaje basado en problemas y proyectos: una estrategia de integración. San Juan: Universidad Interamericana de Puerto Rico.
Campanario, J. M., y Moya, A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 17(2): 179-192
Castillo Parra, S. (2006). Aprendizaje basado en problemas. Disponible en http://rlillo.educsalud.cl/Capacitacion_ABP/Anexo%203-Aprendizaje%20basado%20en%20problemas.pdf
Duch, B., Groh, S. y Allen D. (2004). El poder del aprendizaje basado en problemas. Lima: Universidad Católica del Perú.
Dueñas, V. H. (2001). El aprendizaje basado en problemas como enfoque pedagógico en la educación en salud. Cali: Universidad del Valle.
Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.
Exley, K. y Dennick, R. (2007). Enseñanza en pequeños grupos en Educación Superior. Madrid: Narcea.
Fraenkel, J.R. &Wallen, N.E. (1996). How to design and evaluate research in education. 3rd. Ed. Toronto: McGraw-Hill Inc
Kenley, R. (1999). Problem based Learning: within a traditional teaching environment. AUBEA conference University of Technology Sydney New South Wales. Available: http://www.arbld.unimelb.edu.au/~kenley/conf/papers/rk_a_pl.htm
Lewin, K. (1946). Action Research and Minoritary Problem. Journal of Social Issues, 2: 23-32.
Morales, P. y Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13(1): 145-157.
Restrepo Gómez, B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y educadores, 8: 9-19.
Gorbaneff, Y. (2010). Qué se puede aprender de la literatura sobre el aprendizaje basado en problemas. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 18(1): 61-74.
Vilaplana, F.; Ribes,A.; Vallés A.; Martínez A.; Contat L. y Fuentes P. (2001). Resultado de la aplicación del aprendizaje basado en problemas y el trabajo cooperativo en la calidad del aprendizaje de la asignatura de termodinámica aplicada. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.