Análisis estadístico para la caracterización de los egresados del programa de arquitectura, diseño y urbanismo de la Universidad Francisco de Paula Santander.

Análisis estadístico para la caracterización de los egresados del programa de arquitectura, diseño y urbanismo de la Universidad Francisco de Paula Santander.

Main Article Content

Ruth Stella García Martínez
Yannette Díaz Umaña
Abstract

This article is part of the investigation of the graduates of the Architecture Study Plan of the Francisco de Paula Santander University from the valid statistical perspective to determine the characterization of their graduates from the first cohort in 2005 to the last cohort of 2020, in the same way it seeks to know the incursion and the impact on the labor environment of the same, the study is carried out through a descriptive statistical analysis addressing aspects such as socioeconomic conditions, employment status, postgraduate training, recognitions they have received. The data collected offers a resource for evaluation and feedback in order to improve the training of new professionals and propose strategies that allow them to satisfy the real needs of the environment

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aguilar- Barreto, A., Velandia –Riaño, Y. R., Aguilar- Barreto, C. P., & Rincón Álvarez, G. (2017). Gestión educativa: Tendencias de las políticas públicas educativas implementadas en Colombia. Revista Perspectivas, 2(2), 84–94. https://doi.org/10.22463/25909215.1331 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1331

Asociación colombiana de Universidades ASCUN. (2006). Política para el fomento de la calidad de la educación y el compromiso social a través de los egresados. Documento de trabajo propuesto por el Nodo de Extensión de Bogotá, para ser analizado en el encuentro Nacional de Extensión Universitaria en Barranquilla, en abril 6 de 2006. Bogotá: Red Seis. http://www.universidad.edu.co/images/cmlopera/descargables/lineamientos_de_egresados.pdf

Ayala García, E. T., & Barrera Prieto, J. M. (2018). Competencias investigativas en docentes universitarios. El caso del departamento de arquitectura de la Universidad Francisco de Paula Santander. Revista Perspectivas, 3(1), 71–84. https://doi.org/10.22463/25909215.1425 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1425

Chacón, E., Eslava, R., Chacón-Lobo, G., González, H. & Buitrago, M. (2017). Cooperación académica entre el sector productivo y las universidades: Una evaluación basada en las prácticas estudiantiles. Revista Perspectivas, 2(2), 17–31. https://doi.org/10.22463/25909215.1311 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1311

Computrabajo (2021). Salario de arquitecto en Colombia. https://www.computrabajo.com.co/salarios/arquitectoa.

Dillon, F., Rojas, D., Robalino, J., & Maldonado, M. (2020). Autoevaluación y acreditación universitaria en el contexto ecuatoriano. Perspectivas de análisis y mejora. Ciencia y Educación, 4 (2), p. 27-37. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2. p. 29 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp27-37

Duran, L. (6 de junio de 2017). La importancia del seguimiento a egresados de educación superior. Milenio. https://www.milenio.com/opinion/luis-duran/columna-luis-duran/la-importancia-del-seguimiento-a-egresados-de-educacion-superior

Fernández, L. (2019). Problemas educativos del arquitecto mexicano. [Tesis de grado de Maestría en arquitectura]. Universidad Autónoma de Nuevo León. Facultad de Arquitectura. http://eprints.uanl.mx/18009/1/1080288634.pdf

Flórez, G. (12 de mayo de 2019). ¿Quiere estudiar arquitectura? Así está el panorama en Colombia. Estudio del Consejo Profesional Nacional de Arquitectura y sus Profesiones Auxiliares. El tiempo. https://www.eltiempo.com/economia/sectores/estudio-del-consejo-profesional-nacional-de-arquitectura-y-sus-profesiones-auxiliares-369788

Guzmán, S., Febles, M., Marmolejo, C., Flores, A., Machado, P., España, T., Rodríguez, A., & Reynaga, P. (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo Innovación Educativa, vol. 8, núm. 42, enero-marzo, 2008, pp. 19-31 Instituto Politécnico Nacional. Distrito Federal, México. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179421234003.pdf

Hernández S., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México: D.F. McGraw-Hill.

Hernández –Dávila, R., & Díaz-Abdala, W. E. (2017). Consideraciones teóricas y metodológicas para investigar sobre deserción escolar. Revista Perspectivas, 2(2), 108–119. https://doi.org/10.22463/25909215.1315 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1315

Manzo, L., Rivera C., y Rodríguez, A. (2006). La educación de posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Revista Educación Médica Superior, 20 (3), Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000300009&lng=es

Ministerio de Educación Nacional (2019). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior – SNIES. Glosario. Bogotá: Ministerio de educación. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-213912_glosario.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2020). ACUERDO 02 DE 2020. Por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad. Bogotá: Mineducación https://www.cna.gov.co/1779/articles-402848_documento.pdf

Ortega N., Pérez, E. & Acosta, J. (2020). Competencias del docente, un estudio en la Universidad Autónoma de Zacatecas, México. Conocimiento Global, 5(2), 1-15. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/96

Pratt, D. (1980). Currículo: Desing and Development. Reno, N.V.: Harcourt College Publishers

Red GRADUA2 y Asociación Columbos. (2006). Manual de Instrumentos y Recomendaciones sobre el Seguimiento de Egresados. Monterrey y Grupo Noguera Editores: Programa editorial del Tecnológico de Monterrey https://www.almalaurea.it/sites/almalaurea.it/files/docs/universita/altro/red_gradua2.pdf

Schomburg, H. (2004). Manual para estudios de seguimiento de graduados universitarios. Versión 3, Alemania, In Went Capacity Building International, Universidad de Kassel. Alemania

Vázquez, G. A. (2001) Diseño curricular: propuesta metodológica para el rediseño de planes y programas de estudio en instituciones de educación superior (2ª edición). México: Secretaría de Educación

OJS System - Metabiblioteca |