El modelo pedagógico percibido en la práctica educativa en el área de Tecnología e Informática en una institución educativa de Barranquilla

The pedagogical model perceived in the educational practice in the area of Technology and Information Technology in an educational institution in Barranquilla

Main Article Content

Jhan Carlos Herrera Pérez
Efraín Darío Ochoa Londoño
Abstract

The pedagogical model within an educational institution allows guiding the teaching and learning processes, the relationships between teachers and students, the contents, the strategies and methodologies used, the evaluation, etc. The objective of this research is to reveal the teaching and learning processes developed through Virtual Teaching and Learning Environments -EVA- in the area of technology and computing from the perception of the pedagogical actors. To carry out this research, a methodology was used under the interpretive paradigm, qualitative approach, the method of grounded theory, the in-depth interview technique and an interview script as an instrument. The results show that there is a coexistence of various pedagogical models in the educational practice of teachers. It is concluded that it is necessary to invest in teacher training that helps to provide a quality education represented in competent, holistic, autonomous students, capable of facing challenges and obstacles that help them solve the needs of current societies

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Efraín Darío Ochoa Londoño, Institución Educativa Joaquín Vallejo Arbeláez

Efraín Darío, was born in the town of San Roque, Antioquia, Graduated in Basic Primary, Specialist in ICT Management, Master in Educational Informatics, Doctor in Education. Appointed through a teaching contest in Basic Elementary, Municipality of Medellín from 2006 to date. In the Institution he leads Management processes as a representative of teachers in the Board of Directors. Dedicated professional dedicated to his work in the processes of resocialization of students with difficulties.

Jefferson Tello Zuluaga, Universidad Pontificia Bolivariana

Professor at the Universidad Pontificia Bolivariana, Magister in Literature, Research areas: Inclusive education, teacher training.

References

Bonza, E., & Onatra, E. (2018). Caracterización del modelo pedagógico para la modalidad virtual en la Corporación Tecnológica de Bogotá. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1888/bonza_esthella_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Buenaño, C., Perugachi, N., & Molias, L. (2021). Las TIC en el proceso de transformación educativa. De la educación presencial a la educación a distancia. Polo del Conocimiento, 6(9), 687-706. doi: http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i9.3073.

Bustamante, M. (2017). Modelos pedagógicos. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/1304/Modelos%20pedag%C3%B3gicos.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Cantor, J., & Altavaz, A. (2019). Los modelos pedagógicos contemporáneos y su influencia en el modo de actuación profesional pedagógico. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n68/1992-8238-vrcm-68-e19.pdf.

Córdova, D. (2012). El texto escolar desde una perspectiva didáctico/pedagógica, aproximación a un análisis. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 27(1), 195-222. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/revinpost/article/view/1929.

De Zubiría, J., Ramírez, A., Ocampo, K., & Marín, J. (2008). El modelo pedagógico predominante en Colombia. https://piadproyectosformativos.files.wordpress.com/2012/03/el-modelo-pedagogico-predominante-en-colombia.pdf.

Feria, H., Matilla, M., & Mantecón, S. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Didasc@lia: Didáctica Y educación, 11(3), 62–79. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992.

Ferreira, M., Olcina, G., & Reis, J. (2019). El profesorado como mediador cognitivo y promotor de un aprendizaje significativo. Revista Educación, 2019, 43(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.37269. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.37269

Gatica, M., & Rubí, P. (2021). La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. Revista Electrónica Educare. Vol. 25(1) enero-abril, 2021: 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v25n1/1409-4258-ree-25-01-321.pdf.

González, L., & Lugo, C. (2020). Fortalecimiento de la práctica docente con Learning Analytics: estudio de caso. Praxis & Saber, 11(25), 227 - 254. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.9075. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.9075

Grijalba, J., Mendoza, J., & Beltrán, H. (2020). La formación del pensamiento sociocrítico y sus características: necesidad educativa en Colombia. Universidad y Sociedad, 12(1), 64-72. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-64.pdf.

Guzmán, T., & Escudero, A. (2016). Implementación del Sistema Multimodal de Educación de la Universidad Autónoma de Querétaro, México. EDMETIC, 5(2), 7-28. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i2.5774. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i2.5774

Jara, N., & Prieto, C. (2018). Impacto de las diferencias entre nativos e inmigrantes digitales en la enseñanza en las ciencias de la salud: revisión sistemática. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud 2018; 29(1):92-105. http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v29n1/a7_1158.pdf. DOI: https://doi.org/10.37536/RIECS.2018.3.1.84

Jara, V., Malagueño, T., Maulen, M., Sulayman, E., & Wilke, T. (2021). Estudio cualitativo de la percepción de la experiencia y significado del aprendizaje por modalidad virtual en estudiantes de primer año de Medicina de la Universidad del Desarrollo durante el primer semestre del 2020. Revista Confluencia, 4(1), 7-12. https://revistas.udd.cl/index.php/confluencia/article/view/575.

Lizcano, A., Barbosa, J., & Villamizar, J. (2019). Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: concepto, metodología y recursos. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12 (24), 5-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.acat. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.acat

Miranda, S., & Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717

Moreno, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus 2020; 6(1):14-26. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/download/2290/2863/.

Nizama, M., & Nizama, L. (2020). El enfoque cualitativo en la investigación jurídica, proyecto de investigación cualitativa y seminario de tesis. Revista VOX JURIS, 38(2). https://doi.org/10.24265/voxjuris.2020.v38n2.05. DOI: https://doi.org/10.24265/voxjuris.2020.v38n2.05

Ochoa, L., & Moya, C. (2019). La evaluación docente universitaria: retos y posibilidades. Folios, 49, 41-60. https://doi.org/10.17227/Folios.49-9390. DOI: https://doi.org/10.17227/folios.49-9390

Ossa, C., Palma, M., Lagos, N., & Diaz, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare. Vol. 22(2), mayo-agosto, 2018: 1-18. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.12. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12

Pérez, A. (2019). Conocimientos previos e intervención docente. Revista Acta Educativa. https://revista.universidadabierta.edu.mx/docs/Conocimientos%20previos%20e%20intervenci%C3%B3n%20docente.pdf.

Ramírez, R. (2008). La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Revista Folios. No 28, pp. 108-119. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n28/n28a09.pdf. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.28folios108.119

Rodríguez, N., Delgadillo, M., & Torres, S. (2018). Los ambientes de aprendizaje constructivistas como alternativa para generar innovación en la universidad. http://uajournals.com/ojs/index.php/ijisebc/article/view/397/293.

Salazar, L., & Batista, J. (2005). Hacia la consolidación de un enfoque ecléctico en la enseñanza de idiomas extranjeros. Paradigma, 26(1), 55-88. https://doi.org/10.37618/paradigma.1011-2251.2005.p55-88.id328.

Tigse, C. (2019). El constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina de Educación. 2(1) (2019) 25-28. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.4.

Toruño, C. (2015). Lineamientos curriculares, desde una pedagogía crítica, para la selección y organización de los contenidos en los programas de estudio del Ministerio de Educación Pública. Revista Actualidades Investigativas en Educación. Volumen 15, Número 2, pp. 1-23. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n2/a20v15n2.pdf. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18971

Valenzuela, T. (2017). Análisis de un modelo de las prácticas evaluativas en relación con los modelos pedagógicos, las concepciones de evaluación del aprendizaje y las estrategias evaluativas utilizadas por las y los docentes en la Universidad Centroamericana de Nicaragua en 2016. https://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/handle/120809/1789/Tesis%20Tanya%20Valenzuela%20Junio%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Vives, T., & Hamui, L. (2021). La codificación y categorización en la teoría fundamentada, un método para el análisis de los datos cualitativos. Investigación En Educación Médica, 10(40), 97-104. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21367. DOI: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21367

Zambrano, A., Correa, E., González, H., & Botero, J. (2018). ¿En qué consiste un docente con pensamiento crítico? Caso Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid - Colombia. Revista Plumilla Educativa, 21(1), 121-145. ISSN: 1657-4672; ISSNe: 2619-1733. https://doi.org/10.30554/plumidaedu.21.2981.2018. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.1.2981.2018

Zona, J., & Giraldo, J. (2017). Resolución de problemas: escenario del pensamiento crítico en la didáctica de las ciencias. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (2), 122-150. http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana13(2)_8.pdf. DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.2.8

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |