Treatment Circuits And Inter-Record Articulations In The Questions That Exemplify The Evaluation Of Quantitative Reasoning In The Orientation Guides Of The Generic Competence Modules Of The Saber Tests

Circuitos de Tratamiento y Articulaciones Inter-Registro Las Preguntas Que Ejemplifican la Evaluación de Razonamiento Cuantitativo en las Guías de Orientación de los Módulos de Competencias Genéricas de las Pruebas Saber

Main Article Content

Gustavo Adolfo Marmolejo Avenia
Oscar Fernando Soto Agreda
Edwin Geovani Insuaty
Abstract

The Guías de Orientación of the Módulos de Competencias Genéricas (Orientation Guides) exemplify what and how they evaluate the Pruebas Saber. the characterization of these tests provides elements for the design of training programs where the objective is to prepare students in the presentation of the Pruebas Saber. This article exposes elements to characterize semiotic-cognitively the questions that evaluate the Quantitative Reasoning in the Orientation Guides: Representational treatment circuits and
the types of Inter-register Articulation, his discrimination considered a mixed approach (deductive and inductive), this focused on the analysis of the resolution processes that nine judges carried out when solving the questions of the Orientation Guides of the Pruebas Saber Once, Saber Pro and Saber T&T. This process was carried out in four phases: Conceptual Appropriation of the Judges, Establishment of categories of analysis, Discrimination of descriptors and Refinement of the instrument). In order to demonstrate the consistency, effectiveness and representativeness of the exposed definitions, a validation process was carried out, which assumed both Appropriation by synthesis and Appropriation by application, as well as Codification and Contrast. the discrimination process and the validation process are described in detail.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Bisquerra, R. (1989). Métodos de Investigación Educativa, Barcelona: CEAC. SA.

De Araujo, A. & Dos Santos, A.J. (2009). Avaliação Externa do Projovem: o caso de áreas e volumes. Bolema, 24(33), 23-50.

Díaz, C., Gaviria, J., Torres, L., Guacaneme, E. (1997). Tercer estudio internacional de matemáticas y ciencias. Bogotá: Creamos Alternativas.

Duval, R. (2017). Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizaje intelectuales (2ª ed.). Cali: Artes Gráficas Univalle.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [icfes] (2016). Módulo de Razonamiento cuantitativo. Saber 11-Saber Pro. Pdf. Bogotá: Unidea

Izquierdo, M-E & Marmolejo, G-A. (2019). Conversiones que incluyen al registro figural enlas Pruebas Saber Noveno. Revista de Ciencias,

(1), 1-7

Jarero, M. I., Kumul, M. & Aparicio, E. (septiembre de 2011). La evaluación en matemáticas: el caso de la prueba escrita. En: P. Lestos. (Presidente.). ALME 24. Congreso llevado a cabo en México,México.

López, A. (2013). Alineación entre las evaluaciones externas y los estándares académicos: El caso de la prueba Saber de Matemáticas en Colombia. Relieve, 19(2), 1-16 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.19.2.3024

Marmolejo, G-A. (2005). Análisis del tópico geometría y medición. grado 5. En L. Torres (Ed.). Pruebas Censales y Formación de Pensamiento Matemático en la escuela (27-44). Cali, Valle del Cauca: Editorial Universidad del Valle.

Marmolejo, G-A. (2020). Función de control visual en el tratamiento del área de superficies planas. Un estudio comparativo de libros de

texto colombianos y españoles. Pasto: Editorial Universidad de Nariño

Marmolejo, G-A., Ceballos, J. & Urbano, I. (agosto de 2017). Alineación entre las Guías de las pruebas Saber Pro y Saber Once. El

caso del Razonamiento Cuantitativo, Congreso Internacional de Educación Abrapalabra, llevado a cabo en Ibagué, Colombia

Marmolejo, G-A. & Mosquera, S. (2021). Razonamiento cuantitativo y demanda semióticocognitiva en las guías de orientación de las

Pruebas Saber. Pasto: Editorial Universidad de Nariño.

Marmolejo, G-A, Tarapuez, L. & Blanco-Alvarez, H. (2019). Geometría y Medición en las Pruebas Saber-Grado Quinto ¿Qué evalúan? Revista EIA, 16(32), 55-64 DOI: https://doi.org/10.24050/reia.v16i32.1234

Ministerio de Educación Nacional-MEN. (1998). Matemáticas: Lineamientos curriculares. Bogotá: Editorial Panamericana Formas e impresos.

Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas, Bogotá:

Editorial Panamericana Formas e impresos.

Salas, E., Domínguez, T.N.; Farfán, R.M.(septiembre de 2011). Logro educativo: prueba Enlace México 2008. En P. Lestos (Presidente). ALME 24. Congreso llevado a cabo en México, México.

Secretaría de Educación de Bogotá (2007). Las evaluaciones externas y la evaluación de aula en Matemáticas. Serie Cuadernos de Evaluación.

Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Segovia, C. (2010). Evaluar es sinónimo de ganar. Periódico Al tablero. Sección: Debate.

Valdez, E. (septiembre de 2011). La evaluación de los aprendizajes matemáticos, En P. Lestos (presidente). ALME 24, Congreso llevado a cabo en México, México

OJS System - Metabiblioteca |