Perception of imaginaries and caricature in the Colombian context: a proposal for analysis in the field of the post-pandemic

Percepción de imaginarios y caricatura en el contexto colombiano: una propuesta de análisis en el ámbito de la postpandemia

Main Article Content

Pedro Felipe Diaz Arenas
Johan Andrés Rodríguez Lugo
Félix Joaquín Lozano Cárdenas
Abstract

This article presents the results of the analysis of citizen perception of imaginaries and caricatures carried out in the Colombian context, based on a research project that seeks to understand social imaginaries in the context of the post-pandemic.  In this process, the aim is to discuss caricature as a journalistic genre of opinion where the use of its format allows us to understand and make visible the events of citizens at a given time and place.  This research is qualitative in nature and aims to generate a perception analysis based on the use of surveys and interviews with citizens of the department of Quindío. The aim is to review the journalistic use of caricature as an opinion format and analyze the imaginaries that were created in a specific period of time, within the framework of the post-pandemic.  Finally, an analysis of results is presented that opens the debate on the journalistic study of the editorial cartoon as a journalistic genre of opinion that narrates facts and news in a specific social context.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Blaco, F. A. (2010). La Caricatura Política en el Porfiriato. Estudios Políticos, 63-82. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/ep/n21/n21a4.pdf

Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2013). Más allá del dilema de los Métodos (Tercera ed.). Norma. Recuperado el 4 de Marzo de 2016

Carmona, D. A. (2003). La caricatura editorial como fuente para la investigación de la historia de los imaginarios políticos. Historia y sociedad, 151- 173. Recuperado el 20 de abril de 2018, de https://revistas.unal.edu.co/index.php/hisysoc/article/view/23222

Colombia, P. d. (2020). Decreto 417 del 17 de marzo de 2020. Bogotá, Colombia. Obtenido de https://coronaviruscolombia.gov.co/covid-19/docs/decretos/general/51_Presidencia_Decreto_417.pdf

Coral, W. F. (2017). La caricatura política en Pasto desde 1950 hasta 2013: dislocación y expresión visual de la realidad. KEPES, (15), 69–103. http://190.15.17.25/kepes/downloads/Revista15_4.pdf

Curcó, C. (2004). Ironía, persuasión y pragmática: el caso de la caricatura política mexicana contemporánea. Acta poética, 25(2), 333–375. http://www.scielo.org.mx/pdf/ap/v25n2/v25n2a13.pdf

OMS. (11 de enero de 2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. Obtenido de Organización Panamericana de la Salud: https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia#:~:text=La%20epidemia%20de%20COVID%2D19,un%20gran%20n%C3%BAmero%20de%20personas.

Mancero, J. B., & Arranz, F. G. (2020). Humor gráfico: abordajes del COVID-19 en el diario El Universo de Ecuador. Correspondencias & Análisis.

Medina, G. (2012). Opinión Pública: comunicación política, democracia y medios. Medellín: Universidad de Antioquia.

Melo, N. C. (2019). Géneros periodísticos de hoy. Bogotá: Ecoe ediciones.

Pinto, M. L. (2014). ¡Dictadores! a discreción. Una mirada desde la caricatura de "Chapete". Historia del Caribe, 273 -300.

Sojo, C. A. (2001). Periodismo iconográfico (VIII) hacia una definición de caricatura. Revista Latina de Comunicación Social.

Speier, H. (1969). "El desarrollo histórico de la opinión pública" citado por Ch. S. Steinberg y Bluem. México.

Villanueva, A. (2017). Una reconstrucción del concepto de opinión pública. Revista Mexicana de Opinión Pública, 125-148.

OJS System - Metabiblioteca |