Perception of imaginaries and caricature in the Colombian context: a proposal for analysis in the field of the post-pandemic
Percepción de imaginarios y caricatura en el contexto colombiano: una propuesta de análisis en el ámbito de la postpandemia
Main Article Content
This article presents the results of the analysis of citizen perception of imaginaries and caricatures carried out in the Colombian context, based on a research project that seeks to understand social imaginaries in the context of the post-pandemic. In this process, the aim is to discuss caricature as a journalistic genre of opinion where the use of its format allows us to understand and make visible the events of citizens at a given time and place. This research is qualitative in nature and aims to generate a perception analysis based on the use of surveys and interviews with citizens of the department of Quindío. The aim is to review the journalistic use of caricature as an opinion format and analyze the imaginaries that were created in a specific period of time, within the framework of the post-pandemic. Finally, an analysis of results is presented that opens the debate on the journalistic study of the editorial cartoon as a journalistic genre of opinion that narrates facts and news in a specific social context.
Downloads
Article Details
Blaco, F. A. (2010). La Caricatura Política en el Porfiriato. Estudios Políticos, 63-82. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/ep/n21/n21a4.pdf
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2013). Más allá del dilema de los Métodos (Tercera ed.). Norma. Recuperado el 4 de Marzo de 2016
Carmona, D. A. (2003). La caricatura editorial como fuente para la investigación de la historia de los imaginarios políticos. Historia y sociedad, 151- 173. Recuperado el 20 de abril de 2018, de https://revistas.unal.edu.co/index.php/hisysoc/article/view/23222
Colombia, P. d. (2020). Decreto 417 del 17 de marzo de 2020. Bogotá, Colombia. Obtenido de https://coronaviruscolombia.gov.co/covid-19/docs/decretos/general/51_Presidencia_Decreto_417.pdf
Coral, W. F. (2017). La caricatura política en Pasto desde 1950 hasta 2013: dislocación y expresión visual de la realidad. KEPES, (15), 69–103. http://190.15.17.25/kepes/downloads/Revista15_4.pdf
Curcó, C. (2004). Ironía, persuasión y pragmática: el caso de la caricatura política mexicana contemporánea. Acta poética, 25(2), 333–375. http://www.scielo.org.mx/pdf/ap/v25n2/v25n2a13.pdf
OMS. (11 de enero de 2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. Obtenido de Organización Panamericana de la Salud: https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia#:~:text=La%20epidemia%20de%20COVID%2D19,un%20gran%20n%C3%BAmero%20de%20personas.
Mancero, J. B., & Arranz, F. G. (2020). Humor gráfico: abordajes del COVID-19 en el diario El Universo de Ecuador. Correspondencias & Análisis.
Medina, G. (2012). Opinión Pública: comunicación política, democracia y medios. Medellín: Universidad de Antioquia.
Melo, N. C. (2019). Géneros periodísticos de hoy. Bogotá: Ecoe ediciones.
Pinto, M. L. (2014). ¡Dictadores! a discreción. Una mirada desde la caricatura de "Chapete". Historia del Caribe, 273 -300.
Sojo, C. A. (2001). Periodismo iconográfico (VIII) hacia una definición de caricatura. Revista Latina de Comunicación Social.
Speier, H. (1969). "El desarrollo histórico de la opinión pública" citado por Ch. S. Steinberg y Bluem. México.
Villanueva, A. (2017). Una reconstrucción del concepto de opinión pública. Revista Mexicana de Opinión Pública, 125-148.