Memory, story, and school: an opportunity to think about narrative research in teacher training.

Memoria, relato y escuela: repensar la investigación narrativa en la formación docente

Main Article Content

José Federico Agudelo Torres
Mayerly Llanos Redondo
Angela Maria Ramírez Betancur
Lucia Elena Guerrero Mercado
Abstract

The objective of this research article is to show some of the contributions that, from narrative research, can be provided in reference to teacher training. In order to achieve this objective, a qualitative research was designed, close to the hermeneutic-comprehensive approach. For the generation of information, a semi-structured interview was designed, validated and applied to 20 teachers from urban and rural areas of the sub-region of Bajo Cauca Antioquia, as well as a workshop on the design and construction of narratives. In reference to the analysis of the information, categorical matrices were applied and a triangulation of the data obtained with diverse specialized literature was carried out. Among the main findings, three important issues were identified: the value of the memory that inhabits each story, the element of catharsis offered by a timely narrative exercise, and the link between the story and its relevance to the world of the school. In conclusion, it can be seen that narrative research offers valuable reflective possibilities that, in turn, make possible the constant re-signification of teacher training processes.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agudelo Torres, J. F. (2016). El cuento como estrategia pedagógica: una apuesta para pensar-se y narrar-se en el aula. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Luis Amigó.

Alliaud, A. (2018). El desarrollo profesional docente: una cuestión política y pedagógica. (Spanish). Revista Práxis Educativa, 13(2), 278–293. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i2.0002

Andrés Klaus, Runge & Murillo, Gabriel Jaime. (2018). Profesión maestro y cultura escolar: relatos de experiencia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica. 3. 397. 10.31892/rbpab2525-426X.2018.v3. n8.p397-415.

Arias Cardona, Ana María, & Alvarado Salgado, Sara Victoria (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8(2),171-181 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423542417010

Arias Gómez, Diego H. (2016). La memoria y la enseñanza de la violencia política desde estrategias audiovisuales. Revista Colombiana de Educación , (71), 253-275. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-39162016000200010&lng=en&tlng=es.

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?” Epistemología de la investigación biográfica narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html

Bordelois, I. (2003). La palabra amenazada. Buenos Aires, Argentina: El Zarzal

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Connelly, M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación educativa, en Larrosa, J. et al (Comp.) Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. (pp.11-59). Barcelona: Laertes/Psicopedagogía.

Delory-Momberger, C. (2015). La condición biográfica: ensayos sobre el relato de sí en la modernidad avanzada. Medellín: Universidad de Antioquia

Duch, L. (2002). Simbolismo y Salud (Antropología de la vida cotidiana). Madrid: Trotta.

Elías, María Esther. (2015) La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19 (2), 285-301. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000200016&lng=en&tlng=es.

Flórez Ochoa, R. (2005). Pedagogía del conocimiento, Bogotá, Colombia: McGraw Hill.

Heras Monner Sans, Ana Inés, & Miano, Amalia. (2017). Educación, autoorganización y territorio. Revista mexicana de investigación educativa, 22(73), 533-564. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662017000200533&lng=es&tlng=es.

Lévinas, E. (2015). Ética e infinito. Madrid: Machado Libros.

Lizarralde Jaramillo, Mauricio. (2012) Entornos educativos y territorios de miedo en medio de un conflicto armado: estudio sobre las escuelas en putumayo. Revista Colombiana de Educación, (62), 21-39. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-39162012000100002&lng=en&tlng=en.

López Álvarez, S y Quintero Mejía, M. (2020). Lugares de memoria en Colombia: desafíos de la memoria ejemplar. Hallazgos, 17(34), 209-240. DOI: https://doi.org/10.15332/2422409X.5243

Macías Tamayo, A., Peña Poveda, Y. J., & Bernal Romero, D. F. (2021). Un territorio que le habla a la escuela. La experiencia de la Expedición Educativa en Neiva. Territorios, (44-Esp.). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9036

McEwan, H. Egan, K. (2005). La narrativa en la enseñanza el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu Editores

Mélich, J. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.

Mélich, J. (2010). La prosa de la vida. Barcelona: Fragmenta.

Mélich, J. (2019). La religión del ateo. Barcelona: Fragmenta.

Niño, M (2011). Metodología de la Investigación, Bogotá, Colombia: De la U

Nussbaum, M. (1995). La fragilidad del bien. Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Madrid: Visor.

Osorio González, J. J. (2016). La escuela en escenarios de conflicto: daños y desafíos. Hallazgos, 13(26), 179-191 (doi: http://dx.doi.org/10.15332/s1794-3841.2016.0026.07)

Pace, A. (2019). Interpelaciones contemporáneas desde la documentación narrativa co-diseñada de la praxis pedagógica.

Reconfiguraciones del desarrollo profesional. (Spanish). Educación y Ciudad, 51–62. https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2121

Ricoeur, P. (1999) Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.

Ricoeur, P. (2006). La vida: Un relato en busca de narrador. Ágora, 25(2), 9–22.

Ricoeur, P. (2006). Sí mismo como otro. México: Siglo XXI Editores.

Rockwell, E. (2018). Temporalidad y cotidianeidad en las culturas escolares. Cuadernos De antropología Social, (47). https://doi.org/10.34096/cas.i47.4945

Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Graó

Vanegas Ortega, C., & Fuantealba Jara, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. (Spanish). Perspectiva Educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |