Understanding the derivative supported by didactic engineering as a research method

Comprensión de la derivada apoyada en la ingeniería didáctica como método de investigación

Main Article Content

Dilan Fabián Saraza-Sosa
Raúl Prada-Núñez
Charen Lisset Vera-Gutiérrez
Abstract

Differential calculus has had various difficulties in understanding its various concepts, especially in the topic of the derivative, where it has been recorded that students develop an algorithmic and mechanical assimilation in the application of their derivation rules, neglecting the graphic and visual construction, which is important for an optimal development of the mentioned knowledge. For this reason, the didactic engineering methodology in the derivative theme was implemented, in order to lay foundations of an epistemic and documentary type to know what are the situations that generally arise around the teaching of this knowledge, based on the Previous, a knowledge test was applied to identify the degree of understanding acquired by the teachers in training of the academic program of Bachelor of Mathematics at the Francisco de Paula Santander University, in order to establish guidelines for the structuring of didactic sequences that promote learning. optimal of the derivative.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Álvarez, D., Colorado, H. & Ospina, P. (2013). Una propuesta didáctica para la enseñanza del concepto de derivada. Revista Científica, 2, 104-110.

Ariza, Á. & Llinares, S. (2009). Sobre la aplicación y uso del concepto de derivada en el estudio de conceptos económicos en estudiantes de Bachillerato y Universidad. Enseñanza de las Ciencias, 27(1), 121-136.

Badillo Jiménez, E. R., Azcárate, C. & Font, V. (2011). Análisis de los niveles de comprensión de los objetos f’(a) y f’(x) en profesores de matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 0191-206.
Briceño, E., Hernández, J. & Espino, A. (2018). Análisis de la comprensión de la derivada desde el enfoque gráfico en estudiantes de nivel superior. El Cálculo y su Enseñanza, Enseñanza de las Ciencias y la Matemática, 10, 31-47.

Calderón, D. I. & Leon, O. L. (2012). Cap. 3 La ingeniería didáctica como metodología de investigación del discurso en el aula. En Lenguaje y Educación: Perspectivas metodológicas y teóricas para su estudio (pp. 71-104). Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Carabús, O. (2009). El Aprendizaje del Cálculo en la Universidad. La Conceptualización de la Derivada de una Función y sus Niveles de Comprensión. En Congreso regional de ciencia y tecnología (pp. 1-11). Catamarca, Argentina: Universidad Nacional de Catamarca.

Cervantes-Salazar, M., Camarena-Gallardo, P. & Pinet-Plasencia, R. (2008). La derivada con la matemática en contexto y el enfoque hacia la modelación. Científica, 12(4), 167-173.

Cuevas, C. A., Rodríguez, A., & González, O. (2014). Introducción al concepto de derivada de una función real con apoyo de las tecnologías digitales. En Lestón, Patricia (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 2335-2345). México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Domínguez-Contreras, V. & Sanchez-Galeano, M. (2016). El concepto de derivada en estudiantes de educación media. Eco Matemático, 7(1), 86-91. https://doi.org/10.22463/17948231.1105

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9(1), 143-168.

Gallo, A., Manrique, J., Prada, R., (2017). Aplicación de la ingeniería didáctica en el aprendizaje del concepto de función. Eco matemático 8(1). 43-48

Gutiérrez, L., Buitrago, M. A. & Ariza, L. M. (2017). Identificación de dificultades en el aprendizaje del concepto de la derivada y diseño de un OVA como mediación pedagógica. Revista Científica “General José María Córdoba”, 15(20), 137-153.

Hashemi, N., Abu, M. S., Kashefi, H. & Rahimi, K. (2014). Undergraduate students’ difficulties in conceptual understanding of derivation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 358-366.

Hernández-Suarez, C. A., Prada-Núñez, R., & Ramírez-Leal, P. (2017). Obstáculos epistemológicos sobre los conceptos de límite y continuidad en cursos de cálculo diferencial en programas de ingeniería. Revista Perspectivas, 2(2), 73-83. https://doi.org/10.22463/25909215.1316

Hitt, F. (2003). Dificultades en el aprendizaje del cálculo 1. En undécimo Encuentro de Profesores de Matemáticas del Nivel Medio Superior (pp. 81–107). Morelia.

Orhun, N. (2012). Graphical understanding in mathematics education: Derivative functions and students’ difficulties. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 679-684.

Ortega, T. & Sierra, M. (1998). El concepto de derivada: algunas indicaciones para su enseñanza. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (32), 87-115.

Park, J. (2013). Is the derivative a function? If so, how do students talk about it?. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(5), 624–640. doi:10.1080/0020739x.2013.795248

Pino, L. R., Godino, J. D. & Moll, V. F. (2011). Faceta epistémica del conocimiento didáctico-matemático sobre la derivada. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 13(1), 141-178.

Pino-Fan, L. R., Godino, J. D. & Font, V. (2015). Una propuesta para el análisis de las prácticas matemáticas de futuros profesores sobre derivadas. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 29(51), 60-89.

Pinto, I., & Parraguez, M. (2015). El concepto de derivada desde la teoría los modos de pensamiento, sustentada en la epistemología de Cauchy. En Flores, Rebeca (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 337-344). México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Retana, J. Á. G. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Educación, 37(1), 29-42.

Rodríguez-Pérez, E. (2015). El concepto de derivada y el modelo de Van Hiele en estudiantes de licenciatura en matemáticas e informática de la Universidad. Eco Matemático, 6(1), 43-49. https://doi.org/10.22463/17948231.458

Ruiz, E. F., Gutiérrez, J. J. & Garay, L. I. (2018). Visualizando problemas de la derivada con aplicaciones en dispositivos móviles. Innovación educativa, 18(76), 39-67.

Salazar. C., Díaz, H. & Bautista, M. (2009). Descripción de niveles de comprensión del concepto derivada. Tecné Episteme y Didaxis TED, (26), 62-82.

Sánchez-Matamoros-Garcia, G., García Blanco, M. M., & Llinares Ciscar, S. (2006). El desarrollo del esquema de derivada. Enseñanza de las ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 24(1), 85-98.

Santoyo, F., Rangel, M. Á., Santoyo, E. & Puga, K. L. (2016). Evaluación de una estrategia didáctica para la apropiación del concepto “derivada de una función”. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 250-272.

Saraza, D. & Prada, R. (2017). Estado del arte alrededor de la comprensión conceptual de la derivada. En Encuentro Internacional en Educación Matemática (pp. 122-128). Cúcuta, Colombia.

Tall, D. (1993). Students’ difficulties in calculus. In proceedings of working group (Vol. 3, pp. 13-28).

Vega, M. A., Carrillo, J. & Soto, J. (2014). Análisis según el modelo cognitivo APOS del aprendizaje construido del concepto de la derivada. Boletim de Educação Matemática, 28(48), 403-429.

Vrancken, S. & Engler, A. (2014). Una Introducción a la Derivada desde la Variación y el Cambio: resultados de una investigación con estudiantes de primer año de la universidad. Boletim de Educação Matemática, 28(48), 449-468.

Vrancken, S., Engler, A. & Müller, D. (2010). Una secuencia didáctica para la introducción del concepto de derivada. Resultados de su implementación. En Lestón, Patricia (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 379-388). México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C.

Weigand, H. G. (2014). A discrete approach to the concept of derivative. ZDM, 46(4), 603-619.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |