Affective domain and academic performance in mathematics of the students in the transition from primary to secondary

Dominio afectivo y rendimiento académico en matemáticas de los estudiantes en la transición de primaria a secundaria

Main Article Content

Lizeth-Camila Duarte-Sepúlveda
Raúl Prada-Nuñez
Lizeth-Dayana Rosas-Bohada
Abstract

 


Mathematics, being a fundamental subject in the Colombian school curriculum, becomes an object of study due to the rejection that is generally felt towards it, this rejection manifests itself in disinterest or indifference from primary grades to the highest grades, where This phenomenon is intensified. For this reason, it is important to investigate the relationship between the affective domain and academic performance in the transition from primary to secondary school. This research is quantitative, correlational-descriptive in nature. The sample is made up of 176 students from fourth to seventh grades, selected through non-probabilistic convenience sampling. As a measurement instrument, the Gil, Guerrero and Blanco questionnaire was taken and adapted, which consists of attitudes, beliefs and emotions towards mathematics. In conclusions, the research finds that more than half of the respondents have positive emotions and beliefs towards mathematics. However, it was observed that this positive perception declines as the students advance through the grade.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Angulo, P. J. (2006). La enseñanza de la matemática: proceso versus resultado. Educere, 10(33), 343-345.

Ayala Espinoza, J. G., Lara Freire, M. L., López Cárdenas, F. E., & Lara Freire, M. A. (2021). Factores determinantes que influyen en el aprendizaje matemático en estudiantes de Primer Año de Bachillerato de la Unidad Educativa “Carlos Cisneros”. Dominio de las Ciencias, 7(3), 513-527.

Cámara-Acero, A. A., Fernández-Santacruz, D. R., Moreno-Taboada, C., Angulo-Chávez, A., Ascayo-León, O., & Echevarría-Rodríguez, H. P. (2018). Actitud de los docentes de Matemática con los alumnos de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Investigación Valdizana, 12(1), 7-19.

Castillo-Sánchez, M., Gamboa-Araya, R., & Hidalgo-Mora, R. (2020). Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso universitario de matemáticas. Uniciencia, 34(1), 219-245.

Chacón, I. M. G. (2000). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático (Vol. 83). Narcea Ediciones.

Cortez, M. V. (2018). Las matemáticas, algunas aplicaciones y su importancia. Matemática: Una publicación de FCNM-ESPOL, 12.

Elles, L. M., & Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza–aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. Revista de la Asociación Interacción Persona Ordenador (AIPO), 2(1), 7-16.

Gaviria Arbeláez, M. T. (2016). La Transición de la educación primaria a la educación secundaria, un asunto por entender y atender desde la cotidianidad escolar (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Lasallista).

Gil, N., Blanco, L. y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Unión Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 2, 15-32.

Gómez Chacón, I. M. (2002). Afecto y aprendizaje matemático: causas y consecuencias de la interacción emocional.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.

Hernández-Suárez, C. A., Prada-Núñez, R., & Fernández-Cézar, R. (2023). Evaluación de la consistencia y la estructura factorial de una escala de emociones hacia las Matemáticas. Eco Matemático, 14(2).

León-Mantero, C., Pedrosa-Jesús, C., Maz-Machado, A., & Casas-Rosal, J. C. (2019). Medición de las actitudes hacia las matemáticas en maestros de Educación infantil en formación. Revista Espacios, 40(23).

Martínez-Artero, R. N., López, J. A., Núñez, R. M., & Checa, A. N. (2022). ¿Tienen ansiedad hacia las matemáticas los futuros maestros? PNA, 16(3), 191-213.

Minte Münzenmayer, A., Sepúlveda Obreque, A., Díaz-Levicoy, D., & Payahuala Vera, H. (2020). Aprender matemática: dificultades desde la perspectiva de los estudiantes de Educación Básica y Media. Santiago de Chile: Recuperado de https://www. revistaespacios. com/a20v41n09/a20v41n09p30. pdf.

Orjuela, C.P., Hernández Barbosa, R., & Cabrera González, L. M. (2019). Actitudes hacia la matemática: algunas consideraciones en su relación con la enseñanza y el aprendizaje de la misma. Revista de educación matemática, 34(2).

Parra, M. L. Y., & Vázquez, M. (2017). Muestreo probabilístico y no probabilístico. Universidad del Istmo. https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2017/02/muestreoprobabilistico-no-probabilistico-guadalupe.pdf

Pedrosa Jesús, C. (2020). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios.

Prada Núñez, R., & Hernández Suárez, C. A. (2021). Influencia de las actitudes en los ambientes de aprendizaje de las prácticas pedagógicas del docente de matemáticas. Boletín Redipe, 10(8 (2021)), 238-255.

Prada Núñez, R., Mariño, L. F., & Hernández Suárez, C. A. (2021b). Transición de la educación primaria a la secundaria. Una mirada desde el dominio afectivo hacia las matemáticas. Revista Boletín Redipe, 10(12), 385-403.

Quevedo, F. (2011). La prueba de ji-cuadrado. Medwave, 11(12), e5266.

Ruiz Guevara, L. S., Castro Pérez, M., & León Sáenz, A. T. (2010). Transición a la secundaria: los temores y preocupaciones que experimentan los estudiantes de primaria. Revista iberoamericana de Educación, 52(3), 1-13.

Siza Moreno, M. (2020). Dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas de los estudiantes de educación media publica de la ciudad de Bucaramanga (Doctoral dissertation, Universidad Santo Tomás).

Tinoco Gómez, O. (2008). Una aplicación de la prueba chi cuadrado con SPSS. Industrial data, 11(1), 73-77.

Torres, M., Salazar, F. G., & Paz, K. (2019). Métodos de recolección de datos para una investigación.

Turizo Martínez, L. G., Carreño Colina, C. A., & Crissien Borrero, T. J. (2019). El Método Singapur: reflexión sobre el proceso enseñanza–aprendizaje de las matemáticas. Pensamiento Americano, 12(23), 183-199.

Villarraga, M. E. (2019). Dominio afectivo en Educación Matemática: el caso de actitudes hacia la estadística en estudiantes colombianos.

Villeda, G. E. C. Factores que intervienen en la reprobación de asignaturas de los estudiantes de primer año de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la Universidad Centroamericana José Simeón Cañas.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |