La escritura como actividad epistémica: una apuesta a la construcción del conocimiento desde una perspectiva sociocultural
Writing as an epistemic activity: a commitment to the construction of knowledge from a sociocultural perspective
Main Article Content
The purpose of this review article is to analyze the category of writing as an epistemic activity that as an epistemic activity, which implies a relevant role in the construction of students' knowledge, from a sociocultural knowledge of students, from the sociocultural perspective of language. This is seen in the light of several conjectures, seen in the light of several theoretical conjectures that bet on the teaching of written language, a more critical, reflective and a more critical, reflective and integral approach. To this end, first of all, the various concepts and theories that support theories that support writing from a sociocultural perspective by different authors. Secondly, an analysis is made of the management of written expression by the written expression by the subjects at the present time. Then, an explanation of the sociocultural perspective of language and the implicit theories implicit theories that emerge from writing. Finally, a reflection on the importance of Finally, a reflection on the importance of implementing processes of written expression in the classroom from a more constructive vision, where the culture of the subjects, as a social entente, plays a predominant role in the social, plays a predominant role in the teaching-learning processes, and in which the formation of democratic individuals is a priority. The formation of democratic, creative and critical individuals, with high levels of emancipation in search of an emancipatory in search of a more peaceful and tolerant society
Downloads
Article Details
Aguilar, P. Albarrán, P. Errazúriz, M. Lagos, C. (2016). Teorías implícitas sobre los procesos de escritura: Relación de las concepciones de estudiantes de Pedagogía Básica con la calidad de sus textos. Estudios pedagógicos, 42(3), 7-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400001 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400001
Álvarez, A. (2010). Competencias básicas en escritura. Octaedro.
Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. .https://catedraepistemologia.files.wordpress.com/2009/05/modernidad-liquida.pdf
Camps, A. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir (pp. 47-50). Graó. https://docplayer.es/36348742-Texto-proceso-contexto-actividad-discursiva-puntos-de-vista-diversos-sobre-la-actividad-de-aprender-y-de-ensenar-a-escribir.html
Carlino, P. (2005). Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en universidades de América del Norte. Revista de Educación, (336), 143-168. https://www.aacademica.org/paula.carlino/130.pdf
Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Ediciones ANAGRAMA. http://llavevirtual.22web.org/wp-content/uploads/2018/02/cocina-escritura-cassany.pdf?i=2
Duranti, A. (2000). Antropología lingüística. Cambridge, University Press. https://reflexionesdecoloniales.files.wordpress.com/2017/01/antropologia-linguistica-alessandro-duranti-copia.pdf
Errazuriz, M. (2017). Teorías implícitas sobre la escritura académica en estudiantes de programas de formación inicial docente: ¿inciden en el desempeño escrito? Revista signos y Pensamientos, 7(XXXIV) ,36-52. Doi:10.11144/Javeriana.syp36-71.tiea
Galindo, D. y Doria, R. (2019). Lectura, escritura y oralidad desde la perspectiva sociocultural del lenguaje. Revista investigación desarrollo e innovación, 10 (1), 163-176. Doi: 10.19053/20278306.v10.n1.2019.10020 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10020
Habermas, J. (1993). El discurso filosófico de la modernidad. https://sociologiaycultura.files.wordpress.com/2014/02/habermas-jurgen-el-discurso-filosofico-de-la-modernidad.pdf
Han, B. (2012). La sociedad del cansancio (2 ed). Herder editorial.
Hernández, G. (2008). Teorías implícitas de lectura y conocimiento metatextual en estudiantes de secundaria, bachillerato y educación superior. Revista mexicana de investigación educativa, 13(38), 737-771. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v13n38/v13n38a4.pdf
Hernández, G. (2012). Teorías implícitas de la escritura en estudiantes pertenecientes a dos comunidades académicas distintas. Perfiles Educativos, 34(136), 42-64. https://www.redalyc.org/pdf/132/13223068004.pdf
Jurado, F. (2009), La evaluación de la lectura para la evaluación de la escritura. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, (2)1, 130-146. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4573
Jurado, F. y Bustamante, G. (1996). Los procesos de la escritura. Hacía la producción interactiva de los sentidos. Cooperativa. Editorial Magisterio.
Kalman, J. (2003). Cultura escrita. El aprendizaje de la lectura y la escritura para su uso en la vida cotidiana. Decisio.Cultura escrita y educación para adultos, 6(1), p. 3-9. https://cdn.designa.mx/CREFAL/revistas-decisio/decisio6_saber1.pdf
Lerner, D. (2003). Leer en la escuela: Lo real, lo posible y lo necesario. Fondo de cultura económica. https://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/files/files/9-lerner-delia_2003leer_y_escr.pdf
Lomas, C. (s.f). La enseñanza de la lengua y el aprendizaje de la comunicación. https://formacioncontinuaedomex.files.wordpress.com/2012/03/la-ensec3b1anza-de-la-lengua-carlos_lomas.pdf
Lozano, M. (2017). El aprendizaje de la escritura inicial desde una perspectiva sociocultural: una experiencia de formación en investigación. Enuciación 22(2) ,166-177. DOI: http://doi.org/10.14483/22486798.11953 DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.11953
Lyotard, J. (1987). La condición posmoderna. https://www.uv.mx/tipmal/files/2016/10/J-F-lyotard-la-condicion-posmoderna.pdf
Miras, M. (2000). La escritura reflexiva. Aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe. 23(1), 65 - 80. http://mariajesusorueta.blogspot.com/2015/11/la-funcion-epistemica-de-la-escritura.html DOI: https://doi.org/10.1174/021037000760088099
Morales, E. (2010). Conceptos y Normas útiles para escribir. Ediciones Paloma.
Mota, C. y Villalobos, J. (2007). El aspecto sociocultural del pensamiento y del lenguaje: una visión Vygostkiana. Educere, 11 (38), 411-418. http://ve.scielo.org/pdf/edu/v11n38/art05.pdf
Olson, D. (1998). El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. Editorial Gedisa. https://lecturayescrituraunrn.files.wordpress.com/2016/02/olson-el-mundo-sobre-el-papel.pdf
Sakaiya, T. (1998). ¿Qué Cambios se Están Produciendo Hoy? ¿Qué Significa ‘Posmoderno’?“, en Historia del Futuro: La Sociedad del Conocimiento. Editorial Andrés Bello. https://www.probidadenchile.cl/wp/sakaiya-taichi-historia-del-futuro/
Serafini, M. (1994). Cómo se escribe. Ediciones Paidós. https://retoricaprofesional.files.wordpress.com/2013/03/cocc81mo-se-escribe-teresa-serafini.pdf
Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 4(1) ,97-122. http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n1/v42n1a05.pdf DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i1.4980
Serres, M. (2013). Pulgarcita. https://www.textosenlinea.com.ar/textos/Serres%202013%20-%20Pulgarcita.pdf
Sraiki, C., y Jolibert, J. (2009). Niños que construyen su poder de leer y escribir. Ediciones Manantial. https://www.emanantial.com.ar/archivos/fragmentos/JolibertSraikiFragmento.pdf
Silva, A. y Limongi, M. (2019). Escritura académica en contextos académicos- profesionales: desafíos de investigación educativa, cognitiva y neurocientífica. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 18(18), 36-53. file:///C:/Users/cpe/Downloads/5-Texto%20del%20art%C3%ADculo-12-2-10-20190716.pdf
Vanegas, M. (2014). La escritura y las redes sociales [Tesis de maestría, Universidad del Tolima]. file:///C:/Users/cpe/Downloads/51068099.pdf
Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Teorías del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto.
https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf
White, M. y Bruning, R. (2005). Creencias implícitas de escritura y su relación con la calidad de la escritura. Psicología educativa contemporánea, 30 (2), 166-189. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.07.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.07.002
Zavala, V. (2002). (Des) encuentros con la escritura: escuela y comunidad en los Andes Peruanos. https://repositorio.up.edu.pe/bitstream/handle/11354/1041/ZavalaVirginia2002%281%29.pdf?sequence=4&isAllowed=y