Status Of Research In Education In Technology At A Public University In Bogotá-Colombia
Estado de la Investigación en Educación en Tecnología en una Universidad Pública en Bogotá-Colombia
Main Article Content
The objective of the research is to describe the state of research, as well as the underlying lines of research, in technology education in postgraduate programs at a public university in Bogotá-Colombia. The sources of information are research projects, master's theses and doctoral theses that rest in the institutional repository. The categories of the study are Design and Conceptual Perspectives, Information and Communication Technologies in methodological strategies and Science Technology Society Curriculum. The research approach is mainly quantitative, using descriptive analysis along with Principal Component Analysis to establish trends. The instrument used in the classification of the documents was validated by judges (experts in the area). The results indicate, as expected, that the Master's Degree in the field of Education in Technology is the one that has contributed the most research, however it is encouraging to identify the lines on which Science, Technology and Society research has focused, incorporation of ICT, design and pedagogy-didactics of technology. Additionally, the qualitative epistemological preference in investigative processes has been identified. In conclusion, applied research is the most preferred in the academic community
Downloads
Article Details
Belloni, M., Christian, W., & Brown, D. (2013). Teaching Astronomy Using Tracker. The Physics Teacher, 51(3), 149. https://doi. org/10.1119/1.4792008 DOI: https://doi.org/10.1119/1.4792008
Butcher, N. (2015). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). En A. Kanwar & S. Uvali-Trumbic (Eds.), Unesdoc. Organización
de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000232986%0Awww.unesco.org/
open-access/terms-use-ccbysa-sp
Caycho-Rodríguez, T. (2017). Intervalos de Confianza para el coeficiente alfa de Cronbach :aportes a la investigación pediátrica. Acta Pediatr Méx, 38(4), 291–292 DOI: https://doi.org/10.18233/APM38No4pp291-2941440
Chaiwut, K., Rueangsirarak, W., & Chaisricharoen, R. (2017). Factor analysis on student loan consideration in higher education level. 2nd Joint International Conference on Digital Arts, Media and Technology 2017: Digital Economy for Sustainable Growth, ICDAMT 2017, 296–301.
https://doi.org/10.1109/ICDAMT.2017.7904980 DOI: https://doi.org/10.1109/ICDAMT.2017.7904980
Domínguez-Lara, S., & Merino-Soto, C. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach ?
Revista Latinoamericana de ciencias sociales,niñez y Juventud, 13(2), 1326–1328. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/
Revista-Latinoamericana/article/view/2030
Frías-Navarro, D. (2020). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
Gallego, L. (2019). Variables de Influencia en la Capacidad de Aprendizaje . Un Análisis por Conglomerados y Componentes Principales DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000200257
Variables of influence in the learning capability. An analysis by Clusters and main components.Información Tecnologica, 30(2), 257–264.
Gomez-Cruz, N. (2019). Simulación basada en agentes: una metodología para el estudio de sistemas complejos. En Construcción de problemas de investigación (Número January 2018, pp. 230–268). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvfc5506.12
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (J. Mares-Chacon (ed.)).
McGraw Hill Intereamericana Editores S.A. http://www.casadellibro.com/libro-metodologiade-la-investigacion-5-ed-incluye-cdrom/9786071502919/1960006
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning.
Educause review, 7. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-betweenemergency-remote-teaching-and-online-lear
ning?utm_+de+innovación+educativa+%28 docentes%29&utm_campaign=45e0a08d6bEMAIL_CAMPAIGN_2019_01_15_LDTEC_ COPY_01&utm_medium=email&utm_
Kaiser, H. (1974). An index of factor simplicity. Psychometrikaa, 39(1), 31–40. https://jaltcue.org/files/articles/Kaiser1974_an_index_of_ DOI: https://doi.org/10.1007/BF02291575
factorial_simplicity.pdf
López-Roldán, P., & Fachelli, S. (2016). Metodología de la investigación social cuantitativa (1aEdición). Universitat Autònoma de Barcelona.http://ddd.uab.cat/record/129382
McMillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Editorial Pearson Educación S.A.
Merchan-Basabe, C., Torres-Gutiérrez, A.,Leguizamón-González, M., Sandoval-Espitia,A., Casallas-Caicedo, F., Saavedra-Bautista, C.,
Agudelo-Frnaco, M., Muñoz-Vargas, I., GiraldoCardozo, J., Ortega-Iglesias, J., Guette-Garcia,D., Molina-Vasquez, R., Quintana-Ramirez, A.,
Briceño -Castañeda, S., & Restrepo-Valencia, L.(2022). Orientaciones curriculares para el áreade tecnología e informática en educación básica y media (Ofician As). Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN)
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2019). Decreto 1330 de 2019. Ministerio de Educación Nacional, 32
Nunnally, J. (1967). Psychometric theory (Universidad de Chicago (ed.)). MacGraw Hill
Paredes-Navia, J. G., & Molina-Caballero, M. F. (2019). Enseñanza de la cinética química por medio de simulaciones y aprendizaje activo.
Tecné Episteme y Didaxis: TED, 45, 71–88. https://doi.org/10.17227/ted.num45-9834 DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num45-9834
Peña-Rodriguez, F., & Otalora-Porras, N. (2018).Educación y tecnología. Pedagogía y Saberes,48, 59–70. https://doi.org/10.17163/soph.n11.2011.07 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n11.2011.07
Quezada-Alfonso, C., & Robayo-Buitago, J. (2021).El Aprendizaje de la Composición de Simetrías Axiales, Bajo la Estrategia ABPC y el Uso de DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.3185
la Geometría Dinámica (Geogebra®) para Estudiantes de Grado Octavo del Colegio Refous. Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Quintana-Ramírez, A., Páez, J., & TéllezLópez, P. (2018). Technological Activities at School: A Teaching Resource to Promote a Culture of Renewable Energies. Pedagogía y Saberes, 48, 43–57. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942018000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Quintana-Ramírez, Antonio, Páez, J. J., & TéllezLópez, P. (2018). Actividades tecnológicas escolares: un recurso didáctico para promover
una cultura de las energías renovables. Pedagogía y Saberes, 48, 43–57. https://doi.org/10.17227/pys.num48-7372 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num48-7372
Radford, L. (2014). On the role of representations and artefacts in knowing and learning. Educational Studies in Mathematics, 85(3), 405–422. https:// doi.org/10.1007/s10649-013-9527-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-013-9527-x
Rigueros, C. (2017). Augmented reality: what we need to know. Tecnología, información y academia, 5(2), 257–261. http://revistas.
udistrital.edu.co/ojs/index.php/tia/issue/archive
Rodríguez-Rodríguez, J., & Reguant-Alvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de
Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 © DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Sánchez-Sánchez, R. (2017). Propuesta didáctica de aprendizaje del movimiento de un proyectil con simulación PhET y Aprendizaje Activo para
estudiantes de Nivel Medio Superior. LatinAmerican Journal of Physics Education, 11(2),30
Sern, L. C., Helan Nor, N. ’., Foong, L. M., & Hassan, R. (2017). Students’ Perception on Teaching Practicum Evaluation using Video
Technology. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 226(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/226/1/012199 DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/226/1/012199
Suárez-Montes, N., & Díaz-Subieta, L. B. (2015).Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior.Revista de Salud Pública, 17(2), 300–313. https:// doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891 DOI: https://doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891
Suárez, O. (2015). Aproximación a la comprensión de la noción de objeto de aprendizaje o recursos educativos abiertos. En revisión DOI: https://doi.org/10.17981/ingecuc.12.2.2016.03
Suárez, O. (2017). Recursos educativos abiertos como artefactos culturales: concepciones de los profesores de física que trabajan en la facultad de ingeniería. Universidad Distrital Francisco José de Caldas DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.gdla.2016.v11n2.a1
Sumner, T., Butcher, K., & Wetzler, P. (2010). Open Educational Resource Assessments (OPERA). Lecture Notes in Computer Science (including DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-13437-1_88
subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 6095 LNCS(PART 2), 414–416. https://doi. org/10.1007/978-3-642-13437-1_88
Urbano, F., Chachí, G., Campo, W., & Paladines,A. (2014). Escenario de apoyo al B-Learning haciendo uso de la herramienta de VideoStreaming Red5. Revista Academia y Virtualidad, 6(1), 53–61. https://doi.org/https:// doi.org/10.18359/ravi.23
Zaric, N., Scepanović, S., Vujicic, T., Ljucovic, J., & Davcev, D. (2017). The Model for Gamification of E-learning in Higher Education Based on
Learning Styles. Communications in Computer and Information Science, 778, 265–273. https://doi.org/10.1007/978-3-319-67597-8_25 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67597-8_25