Characterization of the results of the Saber Pro Tests in speech therapy programs in Colombia in the years 2018 - 2022
Caracterización de los resultados del examen Saber Pro en los programas de Fonoaudiología en Colombia en los años 2018 – 2022
Main Article Content
INTRODUCTION: The Saber Pro higher education quality state exam, in Colombia, is aimed at students of professional academic programs who are about to finish their Higher Education cycle, it is an indicator of the quality of higher education present in the university ; this exam is regulated by decree 3963 of October 14, 2009 and which was converted into an additional requirement for the degree by decree 4216 of October 30, 2009. METHODS: Quantitative study of descriptive scope. The results of the generic competences published by ICFES, of the Saber Pro exam in the years 2018 to 2022, were analyzed. The average scores, standard deviations and performance levels obtained by the 15 Colombian Speech Therapy programs that presented the exam were used. test during the study period. RESULTS: At the national level, the critical reading module is the competition with the best average (153.39) with a maximum of (191.0) and a minimum of (132.0) and, quantitative reasoning, obtained the lowest average in Colombia (142.28) with a maximum of (181.0) and a minimum of (118.0). ANALYSIS AND DISCUSSION: There is a tendency to maintain the average results, with some exemptions in results with a difference of almost 30 points in the written communication module in 2018. CONCLUSIONS: The Colombian Speech Pathology programs show their greatest strength in critical reading competence and its weakness in quantitative reasoning competence.
Downloads
Article Details
Babativa Novoa, C. A. (2017). Investigacion Cuantitativa. Bogota: Fondo editorial Areandino. DOI: https://doi.org/10.33132/9789585459007
Baena Salazar, D., Fuentes Hernández, J. S., Pino Reyes, L. T., Marín Durán, S., Horta Pérez, S. V., & Fonseca González, W. C. (5 de Noviembre de 2020). Contexto Regional Andina. Obtenido de Repositorio Uniandes: https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/47782
Calero Martínez, E. F., & Torres Guevara, L. E. (22 de Enero de 2018). El aporte al rendimiento académico de los sistemas educativos público y privado en Colombia: Un análisis econométrico. Obtenido de Inrellectum unisabana: https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/34615
Chala Rosado, D. M., Ayola Fontalvo, A. J., De La Hoz Pacheco, J. L., & Lara Sanabria, L. M. (5 de Noviembre de 2020). Informe Región Caribe. Obtenido de Repositorio Uniandes: https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/47861
Colombia, G. d. (30 de Octubre de 2009). Decreto 4216 de 2009 Gestor Normativo. Obtenido de Función Pública: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=39502
Colombia, M. d. (14 de Octubre de 2009). Decreto 3963 de octubre 14 de 2009. Obtenido de Mineducacion: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-205955.html
Educacion, M. d. (s.f.). Pruebas saber. Obtenido de Mineducacion: https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Evaluacion/Evaluacion-de-estudiantes/397384:Pruebas-saber
García Gómez, M. (2018). Efectos académicos que han generado las pruebas saber pro en el área de las ciencias de la salud en las instituciones de educación superior del Norte de Santander (Calificación Aprobada). Obtenido de Repositorio ufps: https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/2853
Gómez Rojas, M. L., Rivera Carvajal, R., Acautt-Díaz, S. G., Carreño-González, D. L., & Rey-Cárdenas, L. T. (11 de Noviembre de 2021). Análisis de Desempeño de Competencias en Pruebas Saber Pro Y Saber 11 de los Estudiantes de Enfermería de 10 Semestre de la Universidad de Santander Campus Bucaramanga Durante el año 2020- B. Obtenido de Repositorio udes: https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/1bb1e61b-8b53-4bf6-99d6-8f2bd1a2f864/full
Gutiérrez Hurtado, M. P., Correa García, D., Zárate Ospina, M. F., Noriega Gómez, M. P., & Acosta, M. P. (5 de Diciembre de 2020). Informe Region Pacifica. Obtenido de Repositorio uniandes: https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/47941
ICFES. (2016). Documentacion del examen Saber Pro. Obtenido de Icfes: https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/2386780/Documentacion+saber+pro.pdf/a313e9ec-89e8-74c8-5081-9c68b4612de6?version=1.0&t=1648073390699
ICFES. (2016). Informe nacional de resultados Saber Pro. Obtenido de Icfes: https://www.icfes.gov.co/documents/39286/7238528/Resultados+agregados+saber+pro+modulos+genericos+-+2016.xlsx
ICFES. (2017). Informe nacional de resultados saber pro. Obtenido de Icfes: http://portal.icfes.s3.amazonaws.com/datos/agregadosSaberPro2017/Resultados%20agregados%20saber%20pro%202017.xlsx
ICFES. (2021). Guia de orientacion Saber Pro. Obtenido de Mineducacion: https://www.icfes.gov.co/documents/39286/21410181/Descargue+AQU%C3%8D+la+gu%C3%ADa+de+orientaci%C3%B3n+m%C3%B3dulos+de+gen%C3%A9ricos+Saber+Pro+2021.pdf/d3a5cc5d-8a33-95aa-5c82-c2cb52d955d3?version=1.1&t=1674611558358
ICFES. (2022). Informe nacional de resultados saber pro 2020. Obtenido de Icfes: https://www.icfes.gov.co/web/guest/resultados_del_examen_saber_pro
ICFES. (s.f.). Acerca del examen Saber Pro. Obtenido de Icfes: https://www.icfes.gov.co/acerca-del-examen-saber-pro
Martínez Rodríguez, C. Y., & Mendoza Pinilla, L. F. (6 de Agosto de 2019). Factores asociados al desempeño en competencias genéricas de saber pro de ocho programas de licenciatura en ciencias naturales y educación ambiental (LCNEA). Obtenido de Repositorio uptc: https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/5479
Mineducacion. (2006). Acreditacion de alta calidad. Obtenido de CNA: https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/article-187355.html#:~:text=La%20Acreditaci%C3%B3n%20de%20Alta%20Calidad%20es%20un%20proceso%20eminentemente%20acad%C3%A9mico,'Fomento%20de%20la%20Calidad'
Ministerio de Educacion. (15 de Julio de 2019). Instituciones de Educación Superior. Obtenido de Mineducacion: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Sistema-de-Educacion-Superior/231240:Instituciones-de-Educacion-Superior#:~:text=Las%20Instituciones%20de%20Educaci%C3%B3n%20Superior,superior%20en%20el%20territorio%20colombiano.
Nacional, M. d. (13 de Julio de 2009). Ley Nº 1324. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-210697_archivo_pdf_ley_1324.pdf
Rodelo Sehuanes, M. A. (2020). Competencias genéricas en los programas de Contaduría Pública: el caso de la Universidad del Atlántico entre los periodos 2016 al 2018. Obtenido de Revista udea: https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/344409 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rc.n77a03
Rodríguez-Montaña, F. P., Romero Mestre, H. A., & Burgos-Díaz, J. A. (27 de Diciembre de 2020). Resultados 2013-2019 en las saber-pro: revisión para consolidar estrategias en la formación tecnológica. Obtenido de Vision electronica: https://www.researchgate.net/publication/354472794_Resultados_2013-2019_en_las_saber-pro_revision_para_consolidar_estrategias_en_la_formacion_tecnologica DOI: https://doi.org/10.14483/22484728.17967
Segura, D., Narváez, M., & Romero, V. (Agosto de 2020). Efectividad en las acreditaciones de calidad en programas de. Obtenido de ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Valentina-Romero-11/publication/343949889_Efectividad_en_las_acreditaciones_de_calidad_en_programas_de_ingenieria_industrial_de_la_region_caribe_colombiana_segun_desempeno_en_pruebas_Saber_Pro/links/5f49a159a6fdcc14c5d
SUE. (Diciembre de 2018). Sistema universitario estatal Colombiano. Obtenido de Media.utp: https://media.utp.edu.co/vicerrectoria-administrativa/archivos/Caracteri%CC%81sticas%20Universidades%20P%C3%BAblicas%20y%20educaci%C3%B3n%20superior%20Colombia%20SUE%20Digital.pdf
Tremblay, K. T., Lalancette, D. L., & Roseveare, D. R. (2012). Assessment of Higher Education Learning Outcomes. Obtenido de OECD: https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/AHELOFSReportVolume1.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-867-4_8
Zambrano Medina, N. A., Portilla Portilla, E. M., Llanos Redondo, A., Rangel Navia, H., & Pabon Galan, C. A. (30 de Junio de 2022). Caracterizacion de los resultados del examen Saber Pro 2020 en unna Universidad de frontera. Obtenido de Saber, Ciencia Y Libertad: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9466 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9466