Analysis of the impact of the products resulting from the activities of the human communication research group.
Análisis del impacto de los productos resultados de las actividades del grupo de investigación comunicación humana
Main Article Content
The Ministry of Science, Technology and Innovation promotes knowledge generated from research and national technological development in order to achieve a greater impact on Colombian society. Therefore, universities draw up strategies and programs so that their research groups, together with their researchers, produce scientific knowledge that can be transferred to all sectors. In the case of the University of Pamplona, Colombia, the academic program of Phonoaudiology forms the Human Communication research group. Based on this, a cross-sectional descriptive study of the Impact of the products resulting from the activities of said research group between the years 2003 and 2022 is carried out, taking into account three fundamental factors: category, year of production and territorial impact. Allowing to determine that the number of productions of the Human Communication Research Group increased between the years 2015-2020 and, its strength is the product of social appropriation and public dissemination of science
Downloads
Article Details
Ávila, K. I., Iturralde, L. P., & Medrano, E. L. (2018). Evolución de la Investigación Científica en América Latina. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(2). DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.464-476
Campos, G. (2022). ¿Por qué se categorizan los grupos de investigación? Obtenido de Konrad Lorenz. Fundación Universitaria: https://www.konradlorenz.edu.co/blog/por-que-se-categorizan-los-grupos-de-investigacion/
Cárdenas, J. E. (2013). . Las publicaciones científicas en Colombia, su origen y su futuro según el nuevo modelo de medición de Publindex. Biosalud, 12(2).
Chaves, C. R. (2005). La categorización un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista de Investigaciones Cesmag, 11(11).
Colciencias. (2016). Tipología de productos resultado de las actividades de los Grupos de Investigación, desarrollo tecnológico o de innovación.
Congreso de Colombia. (2019). Ley 1951 de 2019. Departamento Administrativo de la Función Pública.
Cruz Casallas, N. E., Álvarez Cardona, N., & Cárdenas Torrado, L. (2020). Impacto de la investigación dentro del proceso de formación profesional. Cultura Educación Sociedad.
Díaz, M. T. (2013). Caracterización y medición del nivel de gestión del conocimiento en los grupos de investigación de las universidades públicas y privadas del departamento de Boyacá, Colombia. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, IX(17).
Escorcia Guzmán, J., & Barros Arrieta, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(3).
Fortich-Mesa, N. (2015). Calidad de la produccióncientíficaen Colombia. Revista Ciencia y Salud Virtual. DOI: https://doi.org/10.22519/21455333.620
Fortoul Olliver, M. B. (2011). Los Grupos de Investigación: Un Acercamiento desde una Mirada Ética. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2). DOI: https://doi.org/10.15366/reice2011.9.2.007
González-Brítez, E. D., & Soto, C. (2022). Producción científica de los Grupos de Investigación de la Facultad Politécnica-Universidad Nacional de Asunción, Periodo 2007-2021. Revista Científica de la UCSA, 9(3). DOI: https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.03.036
González-Parias, C. H., Londoño-Arias, J. A., & Giraldo-Mejía, W. A. (2022). Evolución de la producción científica en américa latina indexada en scopus 2010-2021. Bibliotecas. Anales de Investigacion, 18(3).
Livia, J., Merino-Soto, C., & Livia-Ortiz, R. (2022). Producción Científica en la Base de Datos Scopus de una Universidad Privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 18(3). DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1500
Lozano, M., Toraya, M. M., Rocha, F., & Welter, Z. (2016). La Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología la Innovación (ASCTI): políticas y prácticas en Chile, Colombia, Ecuador y Perú. TRILOGÍA. Ciencia, Tecnología y Sociedad, 8(15). DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.406
Mendez, Y. R., & Romero, H. (2022). Reconocimiento de los investigadores y grupos de investigación, desarrollo tecnológico o innovación de Cenipalma. Palmas, 43(4). DOI: https://doi.org/10.56866/01212923.13895
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación . (2016). Guía para el reconocimiento y medición de grupos de investigación e investigadores. Bogota.
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2020). Convocatoria Ecosistemas en Energía Sostenible, Eficiente y Asequible- 2023. Bogotá.
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2022). Modelo de Clasificación de Revistas Científicas - Publindex. Dirección de Ciencia .
Ministerio de Ciencias, Tecnología e Innovación. (2020). Convocatoria Nacional para el reconocimiento y medición de Grupos de Investigación, Desarrollo Tecnológico o de Innovación y para el reconocimiento de Investigadores del Sistema Nacional De Ciencia, Tecnología E Innovación - 2021.
Montero, G. A. (2022). El progreso de la investigación, base de la economía de Colombia. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 25(1). DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v25.n1.2022.2295
Peinado Camacho, J. d., Mayagoitia Barragán, V., & Cruz Guerra, C. (2019). Los grupos de investigación y su impacto en los factores que determinan la eficiencia terminal del posgrado. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. , 32(1).
Ramírez Salazar, M. d., & García Valderrama, M. (2010). La Alianza UniversidadEmpresa-Estado: una estrategia para promover innovación. Revista EAN. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n68.2010.500
Rodríguez-Morales, A. J., & Rendón, M. Á. (2012). Situación de la investigación y publicación científica en Colombia y en el departamento de Risaralda: Revisión de indicadores en el contexto de la creación de la Oficina de Investigación Científica de COODESURIS. Revista Médica de Risaralda 72.
Soete, L., Schneegans, S., & Eröcal, D. (2015). Un mundo en busca de una estrategia eficaz de crecimiento. Ediciones UNESCO.
Susaníbar, F., Marchesan, I., & Santos, R. (2015). Día mundial de la Motricidad Orofacial . CEFAC. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-021620151752
Universidad de Cundinamarca . (2021-2022). Participación Interna Específica de Proyectos de Investigación para la Planeación en la asignación de horas de CTeI 2021-2022. Sistema de Gestión de la Calidad.
Universidad de Pamplona. (2003). Grupo de Investigación: Comunicación Humana. Obtenido de https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_144/recursos/general/07112019/grupo_investigacion.pdf
Vélez, B. E., Miranda, S. E., & Medina, L. P. (2022). Producción de conocimiento en instituciones de educación superior: Un análisis comparativo entre grupos de investigación de artes y humanidades e ingeniería. El Ágora USB.