Docencia, investigación y gestión: Reflexiones sobre su papel en la calidad de la educación superior

Docencia, investigación y gestión: Reflexiones sobre su papel en la calidad de la educación superior

Main Article Content

Audin Aloiso Gamboa-Suárez
Abstract

The present reflection article is part of a research called teaching, research and management: representations of educational actors on the dynamics of quality in the UFPS, The paper makes an analysis of teaching, research and management as the main determinants of the quality of higher education. It shows some of the most relevant research in the three categories and the role they play in the quality dynamics in universities

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arrufat, M., Sánchez, V. & Santiuste, E. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. Tecnología educativa, 34 (1), 7 – 19.

Beneitone et al. (2007). Reglexiones y perspectivas de la Educación Superior en America Latina. Informe Final Proyecto Tuning America Latina. Bilbao: Universidad de Deusto.

Beltrán, J., Carmona, M., Carrasco, R., Rivas, M., & Tejedor, F. (2002). Guía para una gestión basada en procesos. Instituto Andaluz de Tecnología. Govern de les Illes Balears.

Ballén, M., Pulido, R. & Zúñiga, L. (2007). Abordaje hermenéutico de la investigación cualitativa: Teorías, Proceso, Temáticas. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia.

Bonilla, E., Hurtado, J. & Jaramillo, C. (2009). La investigación. Aproximación a la Construcción del conocimiento científico. México: Alfaomega.

Bozu, Z., & Herrera, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docente. Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 221-231.

CNA. (2013). Acreditación de programas de pregrado. Colombia

De Vincenzi, A. (2009). Concepciones de enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Educación y educadores, 12(2), 89 – 101.

De Zubiria, S. (2006). Modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Magisterio.

Esteban, R. & Menjívar, S. (2011). Una mirada internacional a las competencias docentes Universitarias. Barcelona: Octaedro.

García, E., Martín, S., Amblàs, G., Puchades, F., Sallarés, J., & Bugeda, G. (2010). La evaluación de la actividad docente del profesorado en el marco del EEES. Aula Abierta, 38(2), 29-40.

Guzmán, I., & Marín, R. (2011). La competencia y las competencias

docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 36, (14-1), 151-163.

Hernández, F., Maquilón, J., & Sáez, J. (2008). El proceso de investigación y el análisis de datos en ciencias sociales. Murcia: Diego Marín.

Hernandez, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superor. Madrid: Narcea.

Jabif, L. (2011). La Docencia Universitaria Bajo un Enfoque de competencias. Chile: Universidad Austral.

Lago, D., López, E., Municio, P., Ospina, R., & Vergara, G. (2013). La Calidad de la Educación Superior. ¿Un reto o una utopía?. Bogotá: Ecoe ediciones

Laudadío, J. (2012). Evaluación de estilos de enseñanza en la Universidad: estudio preliminar de las propiedades psicométricas del cuestionario sobre la orientación docente del profesor universitario (CODPU). Psicología y ciencias Afines, 29(1), 79-93.

Lavín, S. & Del Solar, S. (2000). El proyecto educativo institucional como herramienta de transformación de la vida escolar. Chile: LOM

López, N. (2001). La deconstrucción curricular. Colombia: Magisterio

Marchesi, Á. (2007). Sobre el bienestar de los docentes: Competencias, emociones y valores. Madrid: Alianza. Manzi, J. (2011). La evaluación docente en Chile. Chile: MIDE UC.

Montenegro, I. (2005). Aprendizaje y desarrollo de competencias. Bogotá: Magisterio.

Municio, P. (2000). La evaluación de la calidad en educación. Madrid: Narcea-Consudec.

Osorio, J. (2011). Competencias docentes en la profesión académica en México. En: Jaik, A. & Barraza, A. (Coord.). Competencias y educación: miradas múltiples de una relación. (pp. 146 – 162). México: Redie.

Parra, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores, 7 (77), 57 – 77.

Tobón, C. & Tejada, S. (2006). El diseño del plan docente en Información y Documentación acorde con el Espacio Europeo de Educación Superior: un enfoque por competencias . Madrid: Universidad Complutense.

Tobón, C. (2008). La formación Basada en Competencias en la Educación Sueperior: Un enfoque complejo. Bogotá: Insituto CIFE.

Tejedor, F. J., & García, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista española de pedagogía, 68(427), 439- 459.

Tirado, M. (2009). Docencia universitaria y competencias didácticas. Perfiles educativos, 31(125), 76-87.

Vanegas, J., Vélez, C. & Vidarte, J. (2010). Aproximación a los fundamentos y métodos de investigación. Manizales: UAM.

Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Universidad de Deusto.

Zabalza, M. & Zabalza, M. (2010). Planificación de la docencia en la Uuniversidad: Elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid: Narcea.

OJS System - Metabiblioteca |