Actitud de aprendizaje hacia las matemáticas en niños de séptimo grado

Actitud de aprendizaje hacia las matemáticas en niños de séptimo grado

Main Article Content

Rosa Virginia Hernández
Luis Fernando Mariño
Jose Orlando Cañas-Torres
Abstract

The objective of the present article was to identify the students learning attitude towards mathematics, taking into account the teachers’ pedagogic practices motivating the participation in problem solving, particularly on the concept of entire numbers. In order to elaborate the Likert scale type instrument, 26 items were classified in the dimensions of planning, development and improvement. The participants’ selection was accomplished using intentional sampling and during the development of this process (80) students from seventh grade were chosen. The research was quantitative-descriptive with one analysis of frequency and factorial analysis. The results allowed to conclude that dimensions regarding planning, development and mathematics-learning improvement, specially towards the numerical competence, play important roles on the student’s attitude towards the assessment processes, utilizing what they have learned in attempting to solve reallife problems; Therefore the professors must to move from traditional and algorithmic teaching to generate more dynamic scenarios for knowledge exchange and team-work.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Rosa Virginia Hernández, Universidad Francisco de Paula Santander

Maestría en Educación Matemática

Luis Fernando Mariño, Universidad Francisco de Paula Santander

Magister en Educación Matemática

Jose Orlando Cañas-Torres, Secretaria de Educacion Nacional

Magister en Educación Matemática
References

Alliaud, A. (1997). ¿Quiénes eligen hoy ser maestros en Argentina? Perspectivas: Revista trimestral de educación comparada, (1), 65- 177.

Bruno A. (2007). La enseñanza de los números negativos: aportaciones de una investigación. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, (29), 5-18.

Bruno, A. (2001). La enseñanza de los números negativos: formalismo y significado. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 4(2), 415-427.

Castro, M., Giraldo, L., & Álvarez, C. (2010). El currículo, estrategias para una educación transformadora. Ediciones Unisalle.

Cid, E. (2000). Obstáculos epistemológicos en la enseñanza de los números negativos. Recuperado de http://www.ugr.es/~jgodino/siidm/cangas/Negativos.pdf

Espinosa, E. O. C., Mercado, M. T. C., & Mendoza, J. R. R. (2012). Actitudes hacia las matemáticas de los estudiantes de posgrado en administración: un estudio diagnóstico. Revista de estudios y experiencias en educación, 11(22), 81-98.

Fernández S. (2011). Análisis Factorial. Universidad Autónoma. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.Recuperadodehttp://www.fuenterrebollo.com/Economicas/ECONOMETRIA/MULTIVARIANTE/FACTORIAL/analisis-factorial.pdf.

Gallardo, A. (2002). The extension of the natural-number domain to the integers in the transition from arithmetic to algebra. Educational Studies in Mathematics, 49(2), 171-192.

Giménez (2010). Potenciando competencia numérica con alumnado de 6 a 12 años. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 54, 5-13.

González, J. L., Iriarte, M., Jimeno, M., Ortíz, A., Ortíz, A., Sanz, E. & Vargas Machuca, I. (1999). Números enteros. Matemáticas: cultura y aprendizaje, Madrid: Síntesis, S.A.

Hair, J. F; Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2001). Análisis multivariante. Madrid: Prentice Hall. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado,

C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Ignacio, N. G., Barona, E. G., & Nieto, L. B. (2006). El dominio afectivo en el aprendizaje de las Matemáticas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(8), 47-72.

Ministerio de Educación Nacional – MEN (2012). Evaluación de Competencias para el ascenso o reubicación de nivel salarial en el escalafón docente de los docentes y directivos docentes regidos por el decreto Ley 1278 de 2002. Bogotá: Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/proyectos/1737/articles-310888_archivo_pdf_fisica.pdf.

Ministerio de Educación Nacional – MEN (2006). Estándares Básicos de Competencia en Matemáticas. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf.

Myers, R. (1999). Atención y desarrollo de la primera infancia en Latinoamérica y El Caribe: Una revisión de los diez últimos años y una mirada hacia el futuro, en Revista Iberoamericana de Educación, 22, 17-39.

Orton, A. (1990). Didáctica de las matemáticas: cuestiones, teoría y práctica en el aula. Madrid, España: Ediciones Morata, S.L.

Osorio, G., & Fernando, L. (2014). Los números enteros negativos en la matemática moderna y la matemática actual (Doctoral dissertation). Universidad del Valle, Colombia.

Pardo M., A & Ruiz D, M. A. (2002). SPSSV21 Guía para el análisis de datos. Madrid: McGraw Hill.

Peñuelas, M. A. R. (2010). Métodos de investigación: diseño de proyectos y desarrollo de tesis en ciencias administrativas, organizacionales y sociales. México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Rico, R. (2004). Evaluación de competencias matemáticas: proyecto PISA/OCDE 2003. In Investigación en educación matemática. Octavo Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática. Universidad de Los Andes, Bogotá.

Rincón Leal, O. (2011). Evaluación de actitudes hacia la incorporación de la Calculadora Voyage 200 en las aplicaciones de las ecuaciones diferenciales de primer orden. Revista Ecomatemático. 8(1), 21-26.

Romero, L. R. (2004). Reflexiones sobre la formación inicial del profesor de matemáticas de secundaria. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 8(1),1.

Ruiz, L. L. W., & Pérez, M. I. R. (2014). Factores que influyen en los alumnos para que no se encuentren motivados en la clase de matemáticas y qué papel juega el docente como agente motivador. Congreso Virtual sobre Investigación Educativa. Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente, México.

Sánchez E., Hoyos V. & López G. (2011). Sentido numérico y pensamiento algebraico. En Aprendizaje y enseñanza de las Matemáticas Escolares: Casos y Perspectivas, 37-48

Schonfield, H. (1982). “Sex, Grade Level, and the Relations between Mathematics Attitude and Achievement in Children”. Journal of Educational Research, 75, 329- 362.

Terigi, F., &Wolman, S. (2007). Sistema de numeración: consideraciones acerca de su enseñanza. Revista Iberoamericana de educación, 43, 59-84.

Vezub, L. (2005). Ejercer la docencia: ¿vocación, trabajo, profesión, oficio?. Didac, 46, 4-9.

Viloria, N. & Godoy G. (2010). Planificación de estrategias didácticas para el mejoramiento de las competencias matemáticas de sexto grado. Investigación y Postgrado, 25 (1), 95-116.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |