Aprendizaje y formación por competencias del pensamiento numérico
Aprendizaje y formación por competencias del pensamiento numérico
Main Article Content
Describing the pedagogic practices developed by the professor of mathematics across of the numerical competition, the base for an adequate performance in the exercise of teaching and the educational address are, the educational systems out of every country to the learning in this way the teaching of the mathematics toward abilities that you allow to the students and processes must center to acquire the capability of knowledge, understanding and criticism surroundings to the numerical competition of flexible way, to formulate mathematical propositions, development of useful strategies toward the manipulation of numbers, to accomplish operations and to solve problems. For the development of investigation, type designed an instrument itself climb Likert with 26 applied items 80 students willingly seventh at the Institución Educativa Julio Pérez Ferrero, seats Cundinamarca and Nuevo Horizonte at the city of Cúcuta. The results of the instrument, they allow concluding that the very professor takes into account the programmatic contents, his opinion and experience to unroll classrooms. The learning dimensions about planning, development and improvement of the pedagogic practices toward the learning of mathematics, specially the numerical competition, play an important role the factor evaluativo becoming centered in how the students can utilize what they have learned in situations of the quotidian life.
Downloads
Article Details
Alliaud, A. (1997). ¿Quiénes eligen hoy ser maestros en Argentina? Perspectivas: Revista trimestral de educación comparada, (1), (pp.165-177).
Bruno A. (2007). La enseñanza de los números negativos: aportaciones de una investigación. Números. Revista de didáctica de las matemáticas. Consultado el 17 de junio de 2013. Recuperado de http://www.sinewton.org/numeros/numeros/29/Articulo01.pdf
Bruno, A. (1997). La enseñanza de los números negativos: formalismo y significado. Consultado el 16 de octubre del 2014. Recuperado de http://dmle.cindoc.csic.es/pdf/GACETARSME_2001_04_2_05.pdf
Contreras Bello, Y. (2012). Los elementos de la investigación: como reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Autor: Hugo Cerda Gutiérrez. Colombia: Editorial Magisterio, 2011, 521 pp. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(1), 220-221. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i1.183
Cid, E. (2000). Obstáculos epistemológicos en la enseñanza de los números negativos. Consultado el 16 de octubre del 2014. Recuperado de http://www.ugr.es/~jgodino/siidm/cangas/Negativos.pdf
Delors, J. (2013). Los cuatro pilares de la educación. Galileo, (23). Consultado el 31 de marzo del 2015. Recuperado de http://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-DelorsLos-cuatro-pilares.pdf
Fernández S. (2011). Análisis Factorial. Universidad Autónoma. Consultado el 20 de noviembre del 2014.Recuperadodehttp://www.fuenterrebollo.com/Economicas/ECONOMETRIA/MULTIVARIANTE/FACTORIAL/analisis-factorial.pdf
Gallardo, A. (2002). The extension of the naturalnumber domain to the integers in the transition from arithmetic to algebra. Educational Studies in Mathematics, 49(2), (pp.171-192). Consultado el 31 de marzo del 2015. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1023/A:1016210906658
Giménez (2010). Potenciando competencia numérica con alumnado de 6 a 12 años. Consultado el 31 de marzo del 2015. Recuperado de https://activitat-matematica.wikispaces.com/file/view/gimenez+nombres.pdf
González, J. L., Iriarte, M., Jimeno, M., Ortíz, A., Ortíz, A., Sanz, E. & Vargas Machuca, I. (1999). Números enteros. Matemáticas: cultura y aprendizaje. pp. 27- 157. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.
Ministerio de Educación Nacional – MEN (2012). Evaluación de Competencias para el ascenso o reubicación de nivel salarial en el escalafón docente de los docentes y directivos docentes regidos por el decreto Ley 1278 de 2002. Consultado el 03 de marzo del 2015. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/proyectos/1737/articles-310888_archivo_pdf_filosofia.pdf
Ministerio de Educación Nacional - MEN (2006). Estándares Básicos de Competencia en Matemáticas. Consultado el 16 de octubre del 2014. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf
Myers, Robert (1999): Atención y desarrollo de la primera infancia en Latinoamérica y El Caribe: Una revisión de los diez últimos años y una mirada hacia el futuro, en Revista Iberoamericana de Educación, n. º 22, (pp.17-39), Madrid, OEI. Consultado el 31 de marzo del 2015. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie22f.htm
Orton, A. (1990). Didáctica de las matemáticas: cuestiones, teoría y práctica en el aula (Vol. 14). Ediciones Morata. Consultado del 30 de marzo del 2015. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=DWBH5HdniK4C&oi=fnd&pg=PA9&dq=did%C3%A1cticas+matematicas&ots=8ZtmPxZnXR&sig=Ypgw-2WI4rc8eSDqlSkHTtDjPC0
Osorio, G., & Fernando, L. (2014). Los números enteros negativos en la matemática moderna y la matemática actual (Doctoral dissertation). Consultado el 31 de marzo del 2015. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/7705
Pardo M., A & Ruiz D, M. A. (2002). SPSS V21 Guía para el análisis de datos. Editorial Madrid. Editorial McGraw Hill.
Peñuelas, M. A. R. (2010). Métodos de investigación: diseño de proyectos y desarrollo de tesis en ciencias administrativas, organizacionales y sociales. Universidad Autónoma de Sinaloa.
Rico, R. (2004). Evaluación de competencias matemáticas: proyecto PISA/OCDE 2003. In Investigación en educación matemática: Octavo Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM): A Coruña, 9-11 septiembre 2004 (pp. 89-102). Servicio de Publicaciones. Consultado el 01 de abril del 2015. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1017761.pdf
Ruiz, L. L. W., & Pérez, M. I. R. (2014). Factores que influyen en los alumnos para que no se encuentren motivados en la clase de matemáticas y qué papel juega el docente como agente motivador. In Congreso Virtual sobre Investigación Educativa. Consultado el 30 de marzo del 2015. Recuperado dehttp://cenid.org.mx/cied_2014/memorias/index.php/CIED/article/download/25/25
Sánchez E., Hoyos V. & López G. (2011). Sentido numérico y pensamiento algebraico. En Aprendizaje y enseñanza de las Matemáticas Escolares: Casos y Perspectivas. (pp. 37-58). Consultado el 31 de marzo del 2015. Recuperado de http://basica.sep.gob.mx/MATEMATICAS%20web.pdf.