Does The Informational Structure Of The Abstracts Of The Articles On The Study Of Infinity In The Field Of Mathematics Education Review Assertive Information About The Research Carried Out? A Bibliometric Study Of The Publications In Ibero-American Journa

¿La Estructura Informacional Presentes En Los Resúmenes De Artículos Sobre El Estudio Del Infinito En El Campo De La Educación Matemática Reseñan Información Asertiva Sobre La Investigación Realizada? Un Estudio Bibliométrico De Las Publicaciones En Revis

Main Article Content

Gustavo Adolfo Marmolejo Avenia
Yuly Milena Yépez Potosí
Oscar Fernando Soto Agreda
Abstract

Infinity underlies the study of many of the mathematical objects that are studied in school. However, its consideration as an object of reflection in the classroom is conspicuous by its absence. For this reason, many researchers reflect on infinity. The purpose of this study is to identify in the scientific literature whether the summaries of the articles published in Ibero-American journals specialized in mathematics education are assertive in terms of the way in which they review the information (informational structure) that determines the reported research. As a method, a bibliometric approach was considered. Thus, a total of 68 articles
from 17 Ibero-American journals on Mathematics Education were analyzed, all published between 2010 and 2020. To characterize the informational structure of the abstracts, the 5-tuple was considered (Completeness, Disclosure, Extension, Explicity and Nature), their discrimination was performed inductively. As a main result, it is reported that the summaries analyzed do not usually describe the relevant basic information of the reported research. By way of conclusion, journals are invited to specify in detail the parameters to be considered in an abstract and peer reviewers to ensure their consideration

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ardanuy, J. (2012). Breve introducción a la bibliometría. (Tesis Doctoral). Universitat de Barcelona, Barcelona, España.

Aliaga, F. (2015) Análisis de correspondencias: estudio bibliométrico sobre su uso en la investigación educativa. Relieve, 5(1), 1-9. DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.9.1.4347

Carrizo, G. (2006) Hacia un concepto de bibliometría. Journal, 10(4), 1-22. https:// docplayer.es/41384366-Hacia-un-concepto debibliometria.html

Cortes, J.A. y Arellano, I.D. (2022). Desafíos y estrategias para la escritura del resumen de un artículo resultado de investigación. Scientia et Technica, 27(2), 74-77 DOI: https://doi.org/10.22517/23447214.25142

Guirao G. y Silamani, J.A. (2015) Utilidad y tipos de revisión de literatura. Revista de Enfermería, 9(2), 1-12. http://ene.enfermeria.org/ojs DOI: https://doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002

Holton, D., Symons, D. (2020) 'Infinity-based thinking' in the primary classroom: a case for inclusion in the curriculum. Mathematics DOI: https://doi.org/10.1007/s13394-020-00311-4

Education Research Journal, 33(3), 1-16.

Icart, M. y Canela, J. (1994) El artículo de revisión. Enfermería Clínica, 4(4), 180-4.

Jiménez, E. (2004). Análisis bibliométrico de tesis de pregrado de estudiantes venezolanos en el área educación: 1990-1999. Revista Iberoamericana de Educación, 35(2), 16-26.

Marmolejo, G. y Mosquera, S. (2021). Razonamiento cuantitativo y demanda semiótico-cognitiva en las guías de orientación de las pruebas saber. San Juan de Pasto: Editorial Universidad de Nariño.

Marmolejo, G-A, Prada, R. e Insuati, E. (2020). La visualización asociada a las figuras geométricas bidimensionales en el estudio de las matemáticas. Una revisión bibliográfica descriptiva entre 1981 y 2016. Espacios. 41(26), 292-307 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n46p07

Marmolejo, G-A. y González, M.T. (2015). El área de superficies planas en el campo de la educación matemática. Estado de la cuestión. REIEC, 10(1), 45-57 DOI: https://doi.org/10.54343/reiec.v10i1.176

Marmolejo, G-A. (2021). Función de control visual en el tratamiento del área de superficies planas. Un estudio comparativo de libros de texto colombianos y españoles. Pasto: Editoral Universidad de Nariño

Orozco, J. (2018) Concepciones acerca del infinito matemático en estudiantes de 15 a 17 años. Revista Noria, Investivación Educativa, 2(2), DOI: https://doi.org/10.53995/sp.v10i10.944

-61

Pacheco, V., Martínez, O. J., & González, F. E. (2018). Análisis de los trabajos de grado de la maestría en educación matemática de la Universidad de Carabobo: 2005-2014. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 53(1), 159-180.

Peña, L. (2010) La revisión bibliográfica. Proyecto de indagación. (Tesis de pregrado). Universidad Pontificia Javeriana, Bogotá, Colombia.

OJS System - Metabiblioteca |