Dialectics in message encoding in a Study and Research Activity in a Linear Algebra course for Engineering majors

Las dialécticas en la codificación de mensajes en una Actividad de Estudio e Investigación en un curso de Álgebra Lineal en carreras de Ingeniería

Main Article Content

Fermín Álvarez Macea
Viviana Angélica Costa
César Augusto Hernández Suárez
Abstract

The present article describes a didactic experience of implementing and analyzing a Study and Research Activity in the area of message coding, taking into account the dialectics of the Anthropological Theory of Didactics. This experience was conducted within a Linear Algebra course, following the Pedagogy of Research and Questioning the World approach. The main objective was to explore the impact of dialectics on student learning. The method used was based on generating generative and derived questions and seeking answers through different sources and means. The most relevant result was the identification of dialectics present in the Study and Research Activity, such as the dialectics of study and research, individual and collective, and praxeological and didactic analysis, among others. These dialectics played a fundamental role in the activity's development and in the students' meaningful learning. As a main conclusion, the importance of considering dialectics in designing and implementing teaching activities is highlighted, as their presence can promote deeper learning and improve academic outcomes

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez-Macea, F., & Costa, V. A. (2019). Enseñanza del Algebra Lineal en carreras de ingeniería: un análisis del proceso de la modelización

matemática en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Eco Matemático, 10(2), 65-78. https://doi.org/10.22463/17948231.2594 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.2594

Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques,19(2), 221-266

Chevallard Y. (2001). Aspectos problemáticos de la formación docente, XVI Jornadas del Seminario Interuniversitario de Investigación en Didáctica de las Matemáticas. Recuperado de http:// yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/YC_2001_-_Osca.pdf

Chevallard, Y. (2004). Vers une didactique de la codisciplinarité. Notes sur une nouvelleépistémologie scolaire. Journées de didactique

comparée. Recueprado de http://yves.chevallard. free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=455

Chevallard, Y. (2005). La place des mathématiquesvivantes dans l’éducation secondaire: transposition didactique et nouvelle épistémologie scolaire. In C. Ducourtioux, P. L. Hennequin, (Éds.), La place des mathématiques vivantes dans l’enseignement secondaire (Vol.168) (pp. 239-263). France: APMEP

Chevallard, Y. (2007). Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique. En L. Ruiz, A. Estepa, & F. J. García, Sociedad, escuela

y matemáticas. Aportaciones de la Teoría Antropológica de lo Didáctico (pp. 705-746). España: Universidad de Jaén, Servicio de

Publicaciones

Chevallard, Y. (2009) Didáctica Fundamental: Foro de cuestiones. Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr

Chevallard, Y. (2011) Improvisaciones cruzadas sobre lo didáctico, lo antropológico yel oficio de investigador en TAD. Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr

Chevallard, Y. (2012). Théorie Anthropologique du Didactique & Ingénierie Didactique du Développement. Journal du seminaire TAD/

IDD. Recuperado de http://yves.chevallard.free. fr/spip/spip/IMG/pdf/journal-du-seminaire-tadidd-2009-2010.pdf

Costa, V. A., Arlego, M. J. F., & Otero, M. R. (2015). Las dialécticas en un Recorrido de Estudio e Investigación para la enseñanza del Cálculo Vectorial en la Universidad. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 8(3), 146-161

Costa, V., Rossignoli, R., Sorichetti, C., & Vampa, V. (2018). Algebra Lineal con Aplicaciones Parte I. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata: EDULP

Parra, V., & Otero, M. R. (2017). Enseñanza de la matemática por recorridos de estudio e investigación: indicadores didácticomatemáticos de las “dialécticas”. Educación matemática, 29(3), 9-49 DOI: https://doi.org/10.24844/EM2903.01

OJS System - Metabiblioteca |