Learning Assessment in Higer Education
Evaluación de los aprendizajes en La educación superior
Main Article Content
Learning evaluation is a systematic, permanent and complex process that seeks to understand the progress and learning achievements acquired by students, based on various social and educational approaches and currents, generating changes over time. The teacher, as a facilitator of learning, must provide spaces and various evaluation strategies that promote it, taking into account the diversity of the learners, their needs, the characteristics of the context where they are carried out and empirical evidence. This document raises and promotes reflections on the challenges of evaluating learning in higher education, under a qualitative approach based on the documentary review available and updated in the formulation of the current panorama of the doctoral thesis called “Teaching decisions in academic evaluation in an institution of higher education.” In this journey, challenges related to the globalization process, educational quality, educational scenarios and empirical evidence resulting from research that support the described challenges can be evident. The need to rethink the pedagogical work is concluded, which allows us to respond to the needs, promoting the formative and integral function in the learners with the participation of each of its actors.
Downloads
Article Details
Araujo Quintero, V. (2016). Las creencias sobre la evaluación del aprendizaje del inglés como lengua extranjera: Hacia la evaluación proactiva. (Tesis doctoral Universidad de Nariño, Pasto, Colombia). http://doctorado.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2018/03/Tesis-Vicente-Araujo-Quintero.pdf
Astete Barrenechea, C. (2017). Pierre Bourdieu: el poder en el campo de la educación y la pedagogía. Horizonte de la Ciencia, 7(12), 223-239. Universidad Nacional del Centro del Perú. DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2017.12.323 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2017.12.323
Avelino, CCV., Costa, LCS., Buchhorn, SMM., Nogueira, DA. y Goyatá SLT. (2017). Teaching-learning evaluation on the ICNP® using virtual learning environment. Rev Bras Enferm. 70(3). 602-9. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0545 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0545
Avelino Guáqueta, G. (2019). Plan de mejora para las pruebas saber pro en la facultad de ingeniería de la fundación universitaria san mateo. (tesis de maestría) Universidad de la Sabana, Chía, Colombia.
Avendaño Castro, W. y Guacaneme Pineda, R. (2016). Educación y globalización: una visión crítica. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 16 (30), 191-206. ISSN 1657-8953. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532016000100014&lng=en&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.543
Banco Mundial. (2018). Informe sobre el desarrollo Mundial 2018. Aprender para hacer realidad la promesa de la educación. Cuadernillo del panorama general. Washington, DC.: Licencia: Creative Commons de Reconocimiento CC. http://iin.oea.org/pdf-iin/RH/docs-interes/2019/Informe-sobre-el_Desarrollo-Mundial-2018.pdf
Ballén, Óscar A., Bernal, Daniel y Baquero, Luis A. (2021). Disponibilidad de recursos educativos y conectividad: las brechas pendientes en Bogotá. DOI: 10.13140/RG.2.2.33593.29282 https://www.researchgate.net/publication/352838486
Boud, D. (2020). Retos en la reforma de la evaluación en educación superior: una mirada desde la lejanía. RELIEVE Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17088 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17088
Ceballos García, M J. (2015). Análisis, evaluación y propuesta de mejora del modelo pedagógico “propio” de los centros la salle: autonomía, responsabilidad y compromiso social para las nuevas generaciones de alumnos/as. (Tesis Doctoral. Universidad Pablo de Olavide Dto. de Educación y Psicología Social Sevilla). https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/2060/ceballos-garcia-tesis15.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chaves Manzano, H. y Ordoñez López, I. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA. 5(9).66-85. ISSN: 2542-3088. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267
Cortes, E. (2021). Percepción de Estudiantes y Docentes sobre las Prácticas Evaluativas como Competencia Profesional del Profesorado en Tres Títulos de la Universidad El Bosque Bogotá, Colombia. (Tesis Doctoral. Universidad de Murcia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=290953
Dunn, K. E., Airola, D. T., Lo, W. J. y Garrison, M. (2013). What teacher’s think about what they can do with data: Development and validation of the data driven decision-making efficacy and anxiety inventory. Revista Psicología Educativa, 38(1), 87-98. doi: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2012.11.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2012.11.002
Espinosa Freire, E.E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Universidad y Sociedad,13(4), 389-397. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2178/2158
Fajardo Vergara R., Giraldo Duque, C. y Rojas Bohórquez, F. (2019). Análisis de los resultados de las pruebas saber pro, programa de administración de empresas, Facatativá desde 2013 hasta 2015. Revista Pensamiento Udecino. 13(1). 88 – 97. DOI: 10.36436/23824905.148 http://revistas.ucundinamarca.edu.co/index.php/Pensamiento_udecino/article/view/148/114 DOI: https://doi.org/10.36436/23824905.148
Gallardo Córdoba, K. (2018). Evaluación del aprendizaje: Retos y mejores prácticas. Editorial Digital. Tecnológico de Monterrey. Primera edición. ISBN: 6075011897, 9786075011899
Gallardo, K. (2012). Utilización de Programas Computacionales y Materiales Digitales durante Procesos de Evaluación del Aprendizaje: Percepción de Docentes y Discentes de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 5(3), 146-160. ISSN: 1989-0397 http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num3/art09.pdf DOI: https://doi.org/10.15366/riee2012.5.3.009
Ley Leyva, N. V. y Espinoza Freire, E. E. (2021). Características de la evaluación educativa en el proceso de aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad. 13(6), 363-370. ISSN 2218-3620 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600363
López, C., Benedito, V. y León, M. (2016). El Enfoque de Competencias en la Formación Universitaria y su Impacto en la Evaluación: La Perspectiva de un Grupo de Profesionales Expertos en Pedagogía. Formación universitaria, 9(4), 11-22. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000400003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400003
López Pastor, V.M., Sonlleva Velasco, M. y Martínez Scott, S. (2019) Evaluación formativa y compartida en Educación. Revista Iberoamericana de Evaluación educativa, 2019, 12(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/10844/10921 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.009
López Pastor, V. M. y Pérez Puello, A. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Servicio de publicaciones Universidad de León. ISBN: 978-84-9773-865-1
Ruiz Marín H. (2020). Habilidades para la vida Aprender a Aprender. BID (Banco Interamericano de Desarrollo). http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/igo/legalcode DOI: https://doi.org/10.18235/0002499
UNICEF. (2021). Evaluación formativa del aprendizaje en contextos de provisión remota de servicios educativos en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/media/20731/file/Evaluacion_formativa_aprendizaje_ALC.pdf
Martínez Campo, J., Bernal Orozco, J. y Gutiérrez Pabón, J. (2018). Estrategias integrales orientadas al mejoramiento del desempeño de estudiantes de ingeniería industrial en las pruebas Saber PRO. Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería (ACOFI). (Universidad Central Bogotá Colombia). https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/download/352/348/678
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2019). Sistema de aseguramiento de la calidad en la educación superior. Sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior (mineducacion.gov.co)
Ministerio de Educación Nacional. Colombia. (2022). web. icetex. Obtenido de Becas, maestrías, doctorados e investigación.: https://web.icetex.gov.co/es/-/becas-maestria-doctorado-investigacion
Mollo Flores, M. y Medina Zuta, P. (2020). La evaluación formativa: hacia una propuesta pedagógica integral en tiempos de pandemia. Rev. Maestro y Sociedad. 17(4). 635-651. ISSN 1815-4867 https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5235/4751
Moreno Olivo, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar el aula. Casa abierta al tiempo. Universidad Autónoma Metropolitana. ISBN: 978-607-28-0762-4
Mosquera Albornoz, D. (2018). Análisis de la evaluación educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 11(1), 43-55. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.003 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.003
Murillo F. J. y Román M. (2019). Retos en la evaluación de la calidad de la educación en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación. DOI: 10.35362/rie530559 https://www.researchgate.net/publication/338116744 DOI: https://doi.org/10.35362/rie530559
Niño Zafra, L., Gama Bermúd, A. (2013). Los estándares en el currículo y la evaluación: ¿relaciones de medición, control y homogenización o, posibilidad de formación, diversidad y evaluación crítica? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP). 16 (3). 185-198). https://www.redalyc.org/pdf/2170/217029558011.pdf DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186781
OCDE. (2020). Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina. https://www.oecd.org/skills/centre-for skills/Aprovechar_al_m%C3%A1ximo_la_tecnolog%C3%ADa_para_el_aprendizaje_y_la_formaci%C3%B3n_en_Am%C3%A9rica_Latina.pdf
Oliveros Castro, S., Valenzuela Urra, C. y Núñez Chaufleur, C. (2023). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro”, de Edgar Morín: Una mirada desde la alfabetización en información. Revista Andina de Educación, 6(2).1-11. DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.8 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.8
Peña García, S N. (2020). La concepción del aprendizaje y la evaluación en alumnos de educación primaria. PANORAMA.14(2(27), 109-130. DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1525 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1525
Poveda Pineda, D. F., y Cifuentes Medina, J. E. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación universitaria, 13(6), 95-104. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095
Reinel, J., Álvarez, R. y Velásquez, Y. (2018). La evaluación formativa y el uso de estrategias didácticas para fortalecer el proceso de regulación y autorregulación de los aprendizajes en matemáticas en el grado quinto de la institución educativa Antonia Santos. (Tesis de Maestría Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia). https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/13349/Reineljosedavid2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez Gómez, H. y Salinas Salazar, M. (2020). La Evaluación para el Aprendizaje en la Educación Superior: Retos de la Alfabetización del Profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 13(1), 111-137. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.005 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.005
Rosales, M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Llevado a cabo en Buenos Aires Argentina. Artículo 662. ISBN: 978-84-7666-210-6
San Martín, D., San Martín, R., Pérez, S. y Jessica., B. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1-24. Doi. 10.15517/aie.v21i2.46783 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v21i2.46783
Sobrados León, M. (2016). El trabajo docente en grupos numerosos. Experiencias en el uso del portafolio. Opción. 32 (10) 773 - 788. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. ISSN:1012-1587. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5875195
Torres Contreras, C. y Bravo Gómez, M. (2021). Percepción docente de la evaluación en las prácticas clínicas de enfermería. Educación Médica Superior, 35(3). 1-15. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v35n3/1561-2902-ems-35-03-e2124.pdf
Trejo González, H. (2019). Recursos tecnológicos para la integración de la gamificación en el aula. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 75-117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6936268 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2019.285
UNESCO. (2022). Un punto de reflexión: Por qué debemos transformar la educación ahora. https://www.unesco.org/es/articles/un-punto-de-inflexion-por-que-debemos-transformar-la-educacion-ahora
Vidal Taboada, J., Pales Argullós, J. y Saura, J. (2019). Evaluación del aprendizaje de los estudiantes en los tres primeros cursos del grado de medicina de la Universidad de Barcelona. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(1), 43-50. doi:https:dx,doi.org/10.33588/fem.221.980 DOI: https://doi.org/10.33588/fem.221.980
Villegas Villegas, F., Alderrama Hidalgo, C y Suárez Amaya, W. (2019). Modelo de formación integral y sus principios orientadores: caso Universidad de Antofagasta. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24 (4).75-88. https://www.redalyc.org/journal/279/27961579007/html/