Thinking about Community Coexistence in adolescent women in a border area of the city of Cúcuta.
Pensar la Convivencia Comunitaria en mujeres adolescentes en una zona de frontera de la ciudad de Cúcuta
Main Article Content
This article is a product of the research titled “Contributions of adolescent women in the community coexistence of the Princesses Guerreras de la Fortaleza Foundation, city of Cúcuta” and is part of the research processes of the Social Work group of the Francisco de Paula University. Santander, with a framework of international, national and local research focused on the study of community coexistence, from the intercultural and integrative approach of the community. This study emphasizes the objectives of recognizing the contributions of adolescent women in the community coexistence of the Warrior Princesses of the Fortress Foundation. The theoretical framework is constituted from a vision of complex thought from Edgar Morin and coexistence in the community from Marco Marchioni. Next, the methodology that was developed is a phenomenological study, with the Participatory Action Research method. The results highlight four subcategories according to the notion of coexistence, the first being coexistence as a social process, the second coexistence as community participation and the third the difficulties in the clarity of the concept and the fourth from a collective coexistence. In conclusion, community coexistence is essential for the comprehensive well-being of the community.
Downloads
Article Details
Abril, Á., Toncón, L. D., Jiménez, M. C., Peraza, I., & Roncancio Alfonso, G. Y. (2020). Informe anual. Colombia: Fundación feminicidios Colombia. Obtenido de https://www.feminicidioscolombia.org/wp-content/uploads/2022/09/INFORME-ANUAL-NO-SOMOS-UN-DIA-2020.pdf
Arango Cálad , C. (2006). Psicología comunitaria de la convivencia. Universidad del Valle. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=FMErJdajqhsC&pg=PA58&source=gbs_selected_pages&cad=1#v=onepage&q&f=true
Cardozo Rusinque, A. A. (2017). Gestión de la convivencia una acción para transformar la realidad. Barranquilla.: Universidad de la Costa- Educosta. Obtenido de https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/1172/Gestion%20convivencia%202017.pdf?sequence=1
Chávez Luis, J. C., & Quintero Romero, D. M. (2022). Fomentando la Participación a través de la Convivencia Comunitaria:La construcción de un nosotros hacia el Desarrollo. México: La universidad Autónoma de Guerrero. Obtenido de https://ru.iiec.unam.mx/6230/1/3.%20256-Chavez-Quintero.pdf
Delgado Diaz, C. J. (2021). Edgar Morir comprender la complejidad. Digital Publisher CEIT, 1(1), 1-10. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/368247642_Edgar_Morin_comprender_la_complejidad
Díez Gutiérrez, E. J. (2020). Otra investigación educativa posible: investigación acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115-128. doi:http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154
Galeano Camacho, A. M., Sosa, J. L., & Méndez López, Á. J. (2021). El Proyecto de Intervención comunitaria Intercultural en el municipio de Paterna, provincia de Valencia, España:modelos de referencia en la gestión de la diversidad. Perspectivas Revista de Ciencias Sociales(6), 408-430. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9175728
Galvis Velandia, L., Araque López, M., & Jaimes Marquez, M. (2023). Percepciones sociales sobre migración en un asentamiento humano en zona de frontera. Revista Perspectivas, 165-176. doi:https://doi.org/10.22463/25909215.4130
Gómez Espino, J. M. (2012). El grupo focal y el uso de viñetas en la investigación con niños. Empiria Revista de Metodología de las Ciencias Sociales., 2(24), 45-65. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2971/297124737003.pdf
Guzmán Muñoz, E. J., Muñoz Muñoz, J., Preciado Espitia, E. A., & Menjura Escobar, M. I. (2014). La convivencia escolar. Una mirada desde la diversidad cultural. Plumilla educativa., 153-174. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/5920281
Hernandez Sampieri , R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill Interamericana. Obtenido de https://repositoriobibliotecas.uv.cl/bitstreams/889ada12-199d-404c-9268-6a6223df1967/download
Jaimes Márquez, M., Galvis Velandia, L., & Chaparro Rodriguez, J. (2022). Migraciones, inmigraciones y derechos humanos: un horizonte de acción para el Trabajo Social. Mundo FESC, 12(24), 7–23. doi:https://doi.org/10.61799/2216-0388.1010
Kawulich , B. (2014). La observación participante como método de recolección de datos. Forum Qualitative Sozialforschung, 1-23. Obtenido de http://diverrisa.es/uploads/documentos/LA-OBSERVACION-PARTICIPANTE.pdf
Marchioni, M. (2014). Comunidad, participación y desarrollo. Teoría y metodología de la intervención comunitaria. Barcelona: Popular. Obtenido de https://comunidadmdq.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/04/comunidad-participacic3b3n-y-desarrollo-m-marchioni.pdf
Martinez , L. A. (2018). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Colombia: Institución Universitaria Los libertadores. Obtenido de https://www.ugel01.gob.pe/wp-content/uploads/2019/01/1-La-Observaci%C3%B3n-y-el-Diario-de-campo-07-01-19.pdf
Montero Ferreira, M., Jaimes Marquez, M., & Galvis Velandia, L. (2020). La educación, un eje de respuesta a la transformación de la frontera colombo-venezolana, una lectura desde el Trabajo. Revista Espacios, 161-167.
Puerto Lucigniani, V. J., & García Jaramillo, Y. V. (2020). Sistematización de experiencia en la fundación VidAmor sobre el desarrollo de talleres para fortalecer la sana convivencia centrada en valores. Bogotá: Facultad Ciencias sociales y humanas. Obtenido de https://repository.uniminuto.edu/xmlui/bitstream/handle/10656/12873/UVDT.P_PuertoVivian-GarciaYuri_2020.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Sullca Espinoza, F. A. (2023). Percepciones sobre la participación comunitaria en mujeres de tres comunidades campesinas del distrito de Andahuaylillas. Perú: Universidad Andina del Cusco. Obtenido de https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/5517
Tonnon, G. (2008). La entrevista semiestructurada como técnica de investigación. En G. Tonnon, Reflexiones latinoamericanas sobre investigación cualitativa. (págs. 1-203). Buenos aires: Universidad de Manizales, Colombia. Obtenido de https://colombofrances.edu.co/wp-content/uploads/2013/07/libro_reflexiones_latinoamericanas_sobre_investigacin_cu.pdf#page=48
Torres Arciniegas , M. F. (2021). ESTRATEGIAS PARA LA CONVIVENCIA COMUNITARIA CON FAMILIAS DEL BARRIO JURADO DEL MUNICIPIO DE PAMPLONA, NORTE DE SANTANDER”. Pamplona: Universidad de panplona. Obtenido de http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/1463
Velázquez Guzmán, G., & Lara Rosano, F. (2016). La Complejidad de la construcción de la convivencia comunitaria en la escuela: un enfoque hermeneutico. México.: Universidad Nacional Autónoma de México. Obtenido de https://www.iiis.org/CDs2016/CD2016Spring/papers/CB088GU.pdf
Villegas Pérez, J. (2021). La violencia contra las mujeres en Ecuador a seis años de los ODS. Iuris Dictio(27), 85-97. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8175907
Zapata Hernández, V. M. (2015). Del estudio de la población al trabajo con la comunidad para el fortalecimiento de la convivencia en la diversidad. España: Universidad de la Laguna. Obtenido de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/102777/1/Poblacion-en-Espana-Homenaje-Vicente-Gozalvez-291-306.pdf