Strengthening reading comprehension through the use of interactive books in Moodle with fifth grade primary school students
Fortalecimiento de la comprensión lectora mediante el uso de libros interactivos en Moodle con estudiantes de quinto grado de básica primaria.
Main Article Content
The pedagogical use of interactive books mediated by the Moodle tool is a pedagogical strategy for strengthening the levels of reading comprehension in fifth grade students of the Ciudadela del Sur educational institution in Armenia – Colombia, Objective: This article , describes the impact of interactive books on Moodle to improve reading comprehension processes in fifth grade students and the challenges assumed by teachers when developing new technological skills applied in the teaching-learning process in various areas of knowledge. Methodology: Addresses quantitative research, and is based on a descriptive technique as a result of applying a measurement instrument with independent and dependent variables. Results and discussion: The results show the level of literal understanding on 35% of the students, 31% of students for the level of inferential understanding, and finally 34% of the students for the level of critical understanding, in the process of reading compression through the use of interactive books. Conclusions: A contribution is evident in terms of the design of pedagogical and innovative strategies for the improvement of reading comprehension in students in rural or urban school contexts, incorporating interactive tools. In this sense, it provides a starting point for the scope and potential use of technologies in education to strengthen skills.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad Francisco de Paula Santander
- Publisher
- Universidad Francisco de Paula Santander
Article Details
Albarracin, L., Badillo, E., Giménez, J., Vanegas, Y., & Vilella, X. (2018). Learn to teach mathematics in primary education. . Madrid:: Synthesis.
Arredondo, García, & Calvario. (2019). Niveles de lectura de estudiantes de licenciatura: el caso de una tabla y una gráfica de líneas. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet
Banoy, W. (2020). El uso pedagógico de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y su influencia en el aprendizaje significativo de estudiantes de media técnica en Zipaquirá, Colombia. Academia Y Virtualidad, 12(2), 23-46.
Chacón Cuberos, R., Gamarra Vengoechea, M. A., Pérez Mármol, M., Rakdani Arif, F. Z., García Garnica, M., & Castro Sánchez, M. (2024). Asociación entre la modalidad de enseñanza y el desempeño académico, con las estrategias de aprendizaje en Educación Superior. Revista de Educación a Distancia (RED), 24(80). https://doi.org/10.6018/red.601931
Córdoba, C. D. (2017). Estrategia de motivación a la lectura mediada por las tic como herramienta para mejorar los niveles de comprensión lectora de los estudiantes del grado 3º01 de la institución educativa Felipe Santiago Escobar. Colombia : Fundación universitaria los libertadores.
Díaz Guillen, P. A., Andrade Arango, Y., Hincapié Zuleta, A. M. ., & Uribe Uran, A. P. . (2021). Análisis del proceso metodológico en programas de educación superior en modalidad virtual. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450711 (Original work published 16 de octubre de 2020)
Díaz-Levicoy, D., Batanero, C., Arteaga, P., & Begué, N. (2019). Lectura del diagrama de tallo y hojas por estudiantes chilenos de Educación Primaria. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14, 1-20.
Ferreira, M., Reis-Jorge, J., Olcina-Sempere, G., & Fernandes, R. . (2023). El aprendizaje socioemocional en la Educación Primaria: una investigación sobre las concepciones y las prácticas de los maestros en el aula. Revista Colombiana De Educación, (87), 37–60. https://doi.org/10.17227/rce.num87-12704
Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R., & Gil-Puente, C. (2022). ICT and Media competencies of teachers. Convergence towards an integrated MIL-ICT model. [Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC]. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
Hernández, Fernández, & Baptista. (2018). Metodologia de la investigacion. Obtenido de Metodologia de la investigacion.: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Mendoza (2018). Didáctica de la Lengua y la Literatura”, ed. Prentice Hall, España.
Montoya, N. G. (2016). Estrategias para mejorar la comprensión lectora a través de las TIC. Colombia: Revista de Educación Mediática y TIC. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/14206/Edmetic_vol_5_n_2_6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Morón. (2019). Influencia de los niveles de lectura en el rendimiento académico de los estudiantes del III-Ciclo de la Institución Educativa Aplicación de Puerto Maldonado-2016. Perú: Universiad Nacional Amazónica de Madre de Dios .
Palacios & Yalanda (2021). Los procesos de comprensión lectora a través de rutinas de pensamiento, en estudiantes de grado segundo con bajo rendimiento escolar. Universidad Cooperativa De Colombia. Bogotá, D.C. Colombia
Pineda, J. R. (2021). Moodle como estrategia pedagógica para mejorar la comprensión lectora nivel crítico en los estudiantes de grado décimo IE nuestra señora del Carmen. Colombia : Universidad de cartagena.
Rojas, Vargas & Medina (2016). Comprensión lectora: un proceso permanente. Educación y Ciencia - Núm 19. Año 2016 • Pág. 243 - 251
Solé, I. (2006) “Estrategias de Lectura”, ed. GRAO, Barcelona, España.
Tipán, S. (2020). Ejercicios interactivos en Plataforma Moodle para fortalecer la comprensión lectora en estudiantes de tercero de bachillerato. Ecuador: Universidad de israel. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2363/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDU-378.242-2020-003.pdf