Pedagogical practices, affective domain and mathematical processes of mathematics’ teachers in basic education of the establishments of the public sector

Práctica pedagógica, dominio afectivo y procesos matemáticos de los docentes de matemáticas en el nivel de educación básica del sector publico.

Main Article Content

Julio Andrés Niño-Blanco
Cesar Augusto Hernández-Suárez
Marcia Yelitza Bonilla-González
Abstract

The study of pedagogical practices have allowed to contribute to the teachers’ improvement in the classroom by taking into account the guidelines proposed by the Ministry of Education. However, the reality in different because these improvement have remained in the theories and has not promoted a meaningful change in the way they act. This article is the result of an investigation which had as objective to analyze the pedagogical practices and affective domain on the teaching of mathematics in teachers of basic education, and in particular to investigate on the presence of the mathematical processes proposed by the Ministry of National Education of Colombia. The participants who were teachers of mathematics participated in semi-structured interview. These instruments were applied focused on the qualitative method and the hermeneutics such as research approach. For the analysis, the author applied the codification and Atlas.ti software such as technique in order to create reliability and validity in this paper.  The instrument results were compared with the guidelines and mathematics curricular standards proposed by the Ministry of Education. Bearing in mind above, the researcher inferred that although the teachers used some information from the Ministry of Education, they might need to innovate the pedagogical practices taking into account the curriculum gave by the ministry.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Allport, G. W. (1973). Psicología de la Personalidad. Revista Interamericana de Psicología, 7, 2-2. https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/download/669/568

Barreto, F. y Mejía, B. (2015). La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de Matemática. Acta Colombiana de Psicología, (14), 87-96. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/426

Castro, E.; Peley, R. y Morillo, R. (2006). La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista. Revista de Ciencias Sociales, 12(3), 581 – 587. http://dx.doi.org/10.31876/rcs.v12i3.25344

Duarte, L., Ricardo N., y Santos, L. (2018). Dominio afectivo de los estudiantes de educación media hacia las matemáticas. Revista Perspectivas, 3(2), 60-71. https://doi.org/10.22463/25909215.1589

Enamorado, J. (2012). Practicas Pedagógicas de los Docentes en la Enseñanza de la Matemáticas en el I Ciclo en las Escuelas Primarias del Departamento de Ocotepeque (tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, Tegucigalpa, Honduras. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxw677

Fernández, R., Hernández, C., Prada, R. y Ramírez, P. (2018). Dominio afectivo y prácticas pedagógicas de docentes de Matemáticas: Un estudio de revisión. Revista Espacios, 39(23), 25. https://www.revistaespacios.com/a18v39n23/a18v39n23p25.pdf

Fúneme, C., y Hernández, C. (2017). Identificación de procesos matemáticos en la comprensión del concepto de razón en estudiantes universitarios. Ecomatemático, 8(1), 6-14. https://doi.org/10.22463/17948231.1470

Gómez, G. (2010). Las creencias de los profesores de ELE acerca de la práctica de la expresión escrita (memoria de investigación). Universidad de Barcelona, Barcelona, España. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:85b16188-f0cd-448f-bdbe-00eaa57b493f/2010-bv-11-09gomez-munoz-pdf.pdf

Gómez escobar, A., León, C. y Fernández, R. (2019). Actitudes hacia las Matemáticas y prácticas docentes: un estudio exploratorio en maestros. Revista Perspectivas, 4(1), 23-31. https://doi.org/10.22463/25909215.1752

Jiménez, A., Limas, L. y Alarcón, J. (2016). Prácticas Pedagógicas Matemáticas de Profesores de una Institución Educativa de Enseñanza Básica y Media. Revista Praxis y Saber. 7(13), 127 - 152. https://doi.org/10.19053/22160159.4169

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Bogotá: MEN.

Parada, A. (2018). Estrategias Gerenciales para el Reconocimiento del Desempeño Laboral Docente. Mundo FESC, 7(14), 42-56. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/140

Pérez, S. (2000). Modelos de investigación cualitativa. Madrid: Nancea

Ramos Palacios, L.A. & Casas García, L.M. (2018). Concepciones y creencias de los profesores de Honduras sobre la enseñanza, aprendizaje y evaluación de las matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(3), 275-299. https://doi.org/10.12802/relime.18.2132

Rodríguez, E. (2015). El desarrollo de la competencia matemática a través de tareas de Investigación en el aula. Una propuesta de investigación-acción para el primer ciclo de educación primaria (tesis de doctorado). Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Erodriguez/RODRIGUEZ_FRANCISCO_Encarnacion_Tesis.pdf

Rodríguez, R. y Herrera, M. (2015). Prácticas Pedagógicas de los Docentes de Matemática frente a Estándares y Lineamientos Curriculares en Educación Básica en la Institución Educativa de San Cayetano (proyecto de maestría). Universidad de San Buenaventura, Colombia. http://funes.uniandes.edu.co/10570/1/Rodriguez2015Practicas.pdf

Rueda, P. y Villaroel, I. (1992). El método Hermenéutico-Dialéctico una estrategia para las ciencias de la conducta. Revista Ciencias de la Educación, 3(5). http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a3n5/3-5-4.pdf

Taylor, S. y Bogdan, R. (1998). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Valiente, S. (2000). Didáctica de la matemática. El libro de los recursos. Madrid: La Muralla.

Vasco, C. (1990). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. En: M. Díaz y J. Muñoz (Eds.), Pedagogía, discurso y poder (pp. 107-122). Bogotá: CORPRODIC.

Vázquez, Á. y Manassero, M. (2007). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 4(2), 247-271. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3803

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |