Digitals Competencies: aspects to Consider in your assessment
Competencias digitales: aspectos a considerar en su evaluación
Main Article Content
This research article describes an instrument's design and validation process to evaluate digital competencies. Theoretically, it was based on the categories information management, digital communication, computer security, technological skills, and finally, digital ethics is a contribution of the authors. The validation criterion considered the contribution of judges, peers, and experts, as well as the piloting with teachers and students. The instrument, with 40 statements and a Likert scale, evaluates each category and allows for establishing digital competencies in student populations over 15 years of age, preferably Spanish-speaking in contexts comparable to that of Colombia. As a final reflection, the results of the instrument serve as a basis for research in the area of teaching, at an institutional level they can contribute to the configuration of projects aimed at teacher qualification, as well as educational projects at different levels that tend towards the digital literacy.
Downloads
Article Details
Arango-Forero, G. (2013). Comunicación digital: una propuesta de análisis desde el pensamiento complejo. Palabra Clave, 16(3), 673–697. https://doi.org/10.5294/3560 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2013.16.3.1
Arévalo, J. A. (2007). Gestión de la Información, gestión de contenidos y conocimiento. II Jornadas de Trabajo Del Grupo SIOU, 15. https://doi.org/10.1076/epri.10.10.36.6816 DOI: https://doi.org/10.1076/epri.10.10.36.6816
Avenía Delgado, C. A. (2017). Fundamentos de seguridad informática. In Fundación Universitária del Área Andíina. Areandina (Issue 2). Fundación Universitária del Área Andíina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/1367/Fundamentos de seguridad informática.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Balladares, J. (2017). Una ética digital para las nuevas generaciones digitales. Revista PUCE, 104(May), 543–563. https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i0.81 DOI: https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i0.81
Barrios, S., & Navarro, E. (2016). Competencias Digitales y Educación Superior. Revista de Transformación Educativa, 1, 158–189. http://books.google.com/books?id=Dx1_MAEACAAJ&pgis=1
Carreño, S., Carrillo, G., Chaparro, L., & Sanchez, B. (2018). Validación semántica y prueba de estabilidad del “inventario de habilidad de cuidado.” Actualizaciones En Enfermería, 18(1), 8–14. https://www.researchgate.net/publication/320433282_Validacion_semantica_y_prueba_de_estabilidad_del_Inventario_de_habilidad_de_cuidado
Collantes, Z., Guillen, P., Herrera, N., Levano, L., Sanchez, S., & Tello, S. (2019). Competencias digitales y educación. Propositos y Representaciones, 7(2), 569–588. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329
Contreras-Germán, J., Piedrahita-Ospina, A., & Ramírez-Velásquez, I. (2019). Competencias digitales, desarrollo y validación de un instrumento para su valoración en el contexto colombiano. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20), 205–232. https://doi.org/10.22430/21457778.1083 DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.1083
Contreras Cuentas, M. M., Páramo Morales, D., & Rojano Alvarado, Y. N. (2020). La teoría fundamentada como metodología de construcción teórica. Revista Científica Pensamiento y Gestión, 47, 283–306. https://doi.org/10.14482/pege.47.9147 DOI: https://doi.org/10.14482/pege.47.9147
Departamento Administrativo de Planeación Subdirección de Información y Evaluación Estratégica. (2019). Consideraciones y pautas técnicas para la elaboración de estudios de caracterización de grupos de valor, de interés y partes interesadas. (Segunda). Alcaldía de Medellín. https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/pccdesign/medellin/Temas/PlaneacionMunicipal/observatorio/Shared Content/Documentos/2019/Pautas metodológicas caracterizaciones poblacionales Agosto 2019.pdf
Eichhorn, M. (2018). Development of a Digital Competence Framework for Higher Education Teachers. Goethe-University Frankfurt, 2001.
European Commission. (2016). Marco europeo de competencias digitales DIGCOMP. 21. https://epale.ec.europa.eu/es/content/marco-europeo-de-competencias-digitales-digcomp
European Parliament and the Council. (2006). Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on key competencies for lifelong learning. Official Journal of the European Union, March 2002, 10–18. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449–2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4
From, J. (2017). Pedagogical Digital Competence—Between Values, Knowledge and Skills. Higher Education Studies, 7(2), 43. https://doi.org/10.5539/hes.v7n2p43 DOI: https://doi.org/10.5539/hes.v7n2p43
García Valcárcel, A. (2015). Las competencias digitales en el ámbito educativo. Universidad de Salamanca España, 34. https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/130340/1/Las competencias digitales en el ambito eductivo.pdf
Gobierno Vasco. (2012). Competencia en el Tratamiento de la Información y Competencia Digital (Vol. 1). Gobierno Vasco. http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:COMPETENCIA+EN+EL+TRATAMIENTO+DE+LA+INFORMACIÓN+Y+COMPETENCIA+DIGITAL+Marco+teórico#0%5Cnhttp://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Competencia+en+el+Tratamiento+de+la+Inform
Hernández-Carranza, E. E., Romero-Corella, S. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2015). Evaluation of digital didactic skills in massive open online courses: A contribution to the Latin American movement. Comunicar, 22(44), 81–90. https://doi.org/10.3916/C44-2015-09 DOI: https://doi.org/10.3916/C44-2015-09
Hernández, M. (2006). Investigación de mercados, social y de la opinión. Vocabulario y requisitos del servicio. Reference number (ISO 20252:2006)(S). Organización Internacional de Normalización (ISO). https://www.academia.edu/27987860/Investigación_de_mercados_social_y_de_la_opinión_Vocabulario_y_requisitos_del_servicio_Made_under_supervision_and_by_courtesy_of_Aenor_and_Aneimo
Janssen, J. J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Peter, S. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473–481. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
Jiménez, R., García, E., Azcárate, P., Navarrete, A., & Cardeñoso, J. (2016). La Teoŕıa Fundamentada como estrategia de análisis de los datos: caracterización del proceso. Ciaiq2016, 1, 356–365. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/619/608
López, R., Avello, R., Palmero, D., Sánchez, S., & Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2), 0–10. http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390/331
Olcott Jr. D., Carrera Farran, X., Gallardo Echenique, E., & González Martínez, J. (2015). Ética y Educación en la era digital: perspectivas globales y estrategias para la transformación local en Cataluña. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 59–72. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455
Rivas, L. (2015). ¿ Cómo hacer una tesis ? Luis Arturo Rivas Tovar. In ¿Cómo hacer una tesis? (Tercera, pp. 154–166). https://www.researchgate.net/publication/286288002_Capitulo_6_La_definicion_de_variables_o_categorias_de_analisis
Suárez Alfonso, A., Cruz Rodríguez, I., & Pérez Macías, Y. (2015). La gestión de la información: Herramienta esencial para el desarrollo de habilidades en la comunidad estudiantil. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 72–79. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200011&lang=pt%0Ahttp://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n2/rus10215.pdf
Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento: Aprende a crear y validar instrumentos como un experto. In Biblioteca Nacional del Perú. http://www.cua.uam.mx/pdfs/coplavi/s_p/doc_ng/validacion-de-instrumentos-de-medicion.pdf
Wedlake, C., Wedlake, S., & Anderson, A. J. (2020). Guía para la evaluación de las competencias digitales (Unión Interniacional de Telecomunicaciones (UIT) (ed.)). ITU Publicaciones. https://academy.itu.int/sites/default/files/media2/file/eBAT_20-00227_20-00325_1f_Digital_Skills_assessment_Guidebook-S.pdf