Analysis of Latin America's performance in relation to educational quality

Análisis de la Gestión que desempeña América Latina en relación con la calidad educativa

Main Article Content

William Rodrigo Avendaño Castro
Johanna Milena Mogrovejo Andrade
Rosana Alejandra Melean Romero
Abstract

A bibliometric analysis was carried out on the implementation and dissemination of research projects related to the analysis of the management variable in the quality of education in Latin America. The objective of this document is to cover the main aspects of the publications registered in the Scopus database over a period of six years between 2016 and 2021 in Latin American countries, thus identifying 1183 publications in total. The documentation provided by the platform was organised through tables and graphs, which categorised the information by year of publication, country of origin, field of knowledge and type of category. In obtaining this information, a qualitative approach was used to refer to the position of the different authors on the proposed topic. From the above, it is obtained that Brazil is the country that has a large production with 589 publications. In the creation of bibliographic material on educational quality management studies, the field of knowledge medicine contributed the most with 538 publications, and in the aforementioned period, the most used type of publication was in journals, representing 71%.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alarcón, R., Almuiñas, J. L., & Iñigo, E. (2021). Calidad y rankings universitarios globales: una mirada desde América Latina. Revista

Universidad y Sociedad, 13(6), 421-434

Alvarado, O. (1999). Gestión Educativa. Enfoques y procesos. Lima: Universidad de Lima

Apaza, M. S., & Rivera, J. L. (2022). La gestión educativa como factor de calidad en las instituciones educativas públicas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1367 – 1374. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.418 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.418

Avendaño, W. R., Paz, L. S., Parada-Trujillo, A. E. (2016). Estudio de los factores de calidad educativa en diferentes instituciones educativas

de Cúcuta. Investigación & Desarrollo, 24(2),329-354

Chacón, L. F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro en Colombia. Educación y Ciudad, 1(36), 35–49. https://doi. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120

org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120

Coll, C. y Monereo, C. (2008). Educación y aprendizaje en el siglo XXI: nuevas herramientas, nuevos escenarios, nuevas finalidades. En C.

Coll y C. Monereo, Psicología de la educaciónvirtual (pp. 19-52). Madrid: Morata

Collado, S. P., & Garaycochea, R. T. (2020). An accreditation model that ensures the quality improvement of a college level study program.

Publicaciones de la Facultad de Educacion y Humanidades del Campus de Melilla, 50 (4),141-156

Díaz, J. (2013). Calidad educativa: un análisis sobre la acomodación de los sistemas de gestión de la calidad empresarial a la valoración en educación. Tendencias Pedagógicas, 21, 177-194

Freire, P. (1997). Política y educación. México: Siglo XXI

García, F. J., Juarez, S. C., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana Educación Superior, 2, 206-216

Jiménez-Cruz, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis 15(2), 223-235 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.2646

Kaizer, B. M., Silva, C. E. S., De Pavia, A. P., & Zerbini, T. (2020). E-learning training in work corporations: a review on instructional planning. DOI: https://doi.org/10.1108/EJTD-08-2019-0149

European Journal of Training and Development, 44(6/7), 615-636. https://doi.org/10.1108/EJTD08-2019-0149

Marcial, D., & Covis, R. (2021). Theoretical approach for the praxis of advanced management of the university system. TECHNO REVIEW.

International Technology, Science and Society Review, 10(2), 133–146. https://doi. org/10.37467/gka-revtechno.v10.2916

Marchena, G. F., & De la Vega, I. (2021). Adoption of big data analytics and its impact on organizational performance in higher education

mediated by knowledge managment. Journal of Open Innovation, Technology, Market and Complexity, 7(4), 221. https://doi.org/10.3390/

joitmc7040221

Ministerio de Educación Nacional. (2010). El reto es consolidar el sistema de calidad educativa. Altablero, (56). https://www.mineducacion.gov.

co/1621/article-242097.html

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Programa para la transformación de la calidad educativa. Guía para actores involucrados en el Programa. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-310661_archivo_pdf_guia_actores.pdf

Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E., & MuñozFritis, C. (2021). Gobernanza y Calidad en la Educación Superior: Una Descripción Bibliométrica. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science,10(3), 252-65. https://doi.org/https://doi. DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i3.p252-265

org/10.21664/2238-8869.2021v10i3.p252-265

Pérez, F. L. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Revista Actualidades Pedagógicas, (71), 193-213. https://doi.org/10.19052/ap.4430 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.4430

Pozner, P. (2000). Gestión educativa estratégica:diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Buenos Aires, Argentina: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE)

Soto-Montoya, M. (2021). Mecanismo de articulación de las universidades con el estado regulador, los mercados y la sociedad civil para

aumentar el nivel de calidad de las universidades. Formación Universitaria, 14(6), 119-134. http://doi.org/10.4067/S0718-50062021000600119 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000600119

OJS System - Metabiblioteca |