Analysis of Latin America's performance in relation to educational quality
Análisis de la Gestión que desempeña América Latina en relación con la calidad educativa
Main Article Content
A bibliometric analysis was carried out on the implementation and dissemination of research projects related to the analysis of the management variable in the quality of education in Latin America. The objective of this document is to cover the main aspects of the publications registered in the Scopus database over a period of six years between 2016 and 2021 in Latin American countries, thus identifying 1183 publications in total. The documentation provided by the platform was organised through tables and graphs, which categorised the information by year of publication, country of origin, field of knowledge and type of category. In obtaining this information, a qualitative approach was used to refer to the position of the different authors on the proposed topic. From the above, it is obtained that Brazil is the country that has a large production with 589 publications. In the creation of bibliographic material on educational quality management studies, the field of knowledge medicine contributed the most with 538 publications, and in the aforementioned period, the most used type of publication was in journals, representing 71%.
Downloads
Article Details
Alarcón, R., Almuiñas, J. L., & Iñigo, E. (2021). Calidad y rankings universitarios globales: una mirada desde América Latina. Revista
Universidad y Sociedad, 13(6), 421-434
Alvarado, O. (1999). Gestión Educativa. Enfoques y procesos. Lima: Universidad de Lima
Apaza, M. S., & Rivera, J. L. (2022). La gestión educativa como factor de calidad en las instituciones educativas públicas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1367 – 1374. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.418 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.418
Avendaño, W. R., Paz, L. S., Parada-Trujillo, A. E. (2016). Estudio de los factores de calidad educativa en diferentes instituciones educativas
de Cúcuta. Investigación & Desarrollo, 24(2),329-354
Chacón, L. F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro en Colombia. Educación y Ciudad, 1(36), 35–49. https://doi. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120
org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120
Coll, C. y Monereo, C. (2008). Educación y aprendizaje en el siglo XXI: nuevas herramientas, nuevos escenarios, nuevas finalidades. En C.
Coll y C. Monereo, Psicología de la educaciónvirtual (pp. 19-52). Madrid: Morata
Collado, S. P., & Garaycochea, R. T. (2020). An accreditation model that ensures the quality improvement of a college level study program.
Publicaciones de la Facultad de Educacion y Humanidades del Campus de Melilla, 50 (4),141-156
Díaz, J. (2013). Calidad educativa: un análisis sobre la acomodación de los sistemas de gestión de la calidad empresarial a la valoración en educación. Tendencias Pedagógicas, 21, 177-194
Freire, P. (1997). Política y educación. México: Siglo XXI
García, F. J., Juarez, S. C., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana Educación Superior, 2, 206-216
Jiménez-Cruz, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis 15(2), 223-235 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.2646
Kaizer, B. M., Silva, C. E. S., De Pavia, A. P., & Zerbini, T. (2020). E-learning training in work corporations: a review on instructional planning. DOI: https://doi.org/10.1108/EJTD-08-2019-0149
European Journal of Training and Development, 44(6/7), 615-636. https://doi.org/10.1108/EJTD08-2019-0149
Marcial, D., & Covis, R. (2021). Theoretical approach for the praxis of advanced management of the university system. TECHNO REVIEW.
International Technology, Science and Society Review, 10(2), 133–146. https://doi. org/10.37467/gka-revtechno.v10.2916
Marchena, G. F., & De la Vega, I. (2021). Adoption of big data analytics and its impact on organizational performance in higher education
mediated by knowledge managment. Journal of Open Innovation, Technology, Market and Complexity, 7(4), 221. https://doi.org/10.3390/
joitmc7040221
Ministerio de Educación Nacional. (2010). El reto es consolidar el sistema de calidad educativa. Altablero, (56). https://www.mineducacion.gov.
co/1621/article-242097.html
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Programa para la transformación de la calidad educativa. Guía para actores involucrados en el Programa. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-310661_archivo_pdf_guia_actores.pdf
Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E., & MuñozFritis, C. (2021). Gobernanza y Calidad en la Educación Superior: Una Descripción Bibliométrica. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science,10(3), 252-65. https://doi.org/https://doi. DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i3.p252-265
org/10.21664/2238-8869.2021v10i3.p252-265
Pérez, F. L. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Revista Actualidades Pedagógicas, (71), 193-213. https://doi.org/10.19052/ap.4430 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.4430
Pozner, P. (2000). Gestión educativa estratégica:diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Buenos Aires, Argentina: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE)
Soto-Montoya, M. (2021). Mecanismo de articulación de las universidades con el estado regulador, los mercados y la sociedad civil para
aumentar el nivel de calidad de las universidades. Formación Universitaria, 14(6), 119-134. http://doi.org/10.4067/S0718-50062021000600119 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000600119