Competences Associated With Random Thinking: An Application Of The Theory Of Didactic Situations

Competencias asociadas al pensamiento aleatorio. Una aplicación de la teoría de las situaciones didácticas

Main Article Content

Lilian Yanira Narváez Narváez
Raúl Prada Núñez
Audin Aloiso Gamboa Suárez
Abstract

Mathematical competences in the XXI century, the strategies that allow developing them and the dynamic means to put them into practice in a school environment, have been a recurrent study in educational research works, thus being competent to interpret and represent information, are the subject of interest in this article. The main objective of this stage of the research was to elaborate and execute didactic learning sequences, based on the results obtained in a questionnaire applied to tenth grade students, in order to improve the construction and reading of statistical graphs. The methodology was carried out in three phases: a) the identification of random thinking competencies valued at a low level; b) the conceptual delimitation and previous planning of the didactic sequences; and c) ending with the application of the instruments in the classroom. The results showed a favorable performance in the appropriation of knowledge with the new methodology, concluding that the students evidenced a participative attitude, adapting easily to the work proposed in the didactic sequences, which contributed to the development of statistical competences for decision making in the social sciences.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez Pardo, E. D., & Barreda Jorge, L. (2020). La estadística descriptiva en la formación investigativa del instructor de arte. Conrado, 16(73), 100-107

Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G. y Contreras, J. M. (2011). Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números, 76, 55-67.

Batanero, C., Díaz, C., Contreras, J. M. y Roa, R. (2013). El sentido estadístico y su desarrollo. Números 83, 7-18

Cáceres Mesa, M. L., Pérez Maya, C. J., & Callado Pérez, J. (2019). El papel de la evaluación del aprendizaje en la renovación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Conrado, 15(66), 38-44

Cardona Ossa, G. (2002). Tendencias educativas para el siglo XXI. Educación virtual, online y@ learning. Elementos para la discusión. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, (15), a025-a025

Carreño Moreno, S. P., & Mayorga Álvarez, J. H. (2017). Pensamiento estadístico: herramienta para el desarrollo de la enfermería como ciencia. Avances en Enfermería, 35(3), 345-356 DOI: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v35n3.62684

Colombia. Instituto Colombiano para la evaluación ICFES. Reporte de resultados del examen SABER 11º por aplicación

Colombia, Ministerio de Educación –MEN-. (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: MEN. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Imprenta Nacional

D´Amore, B. (2006). Objetos, significados, representaciones semióticas y sentido Revista Relime, Número especial, 177-195

Del-Callejo-Canal, D., Canal-Martínez, M. y Rubiette, M. (2020). Desarrollo del pensamiento estadístico en estudiantes de nivel superior a través de una experiencia educativa. Revista Educación Matemática, 32(2), 194-216 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3202.08

Diaz-Barriga, A. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica.Comunidad de conocimiento. México, IISUE-UNAM

Díaz-Barriga Arceo, F., Romero, E. y Heredia, A. (2012). “Diseño tecno pedagógico de portafolios electrónicos de aprendizaje: una experiencia con estudiantes universitarios” Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14 (2), 103-1. http://redie.uabc.mx/vol14no2/contenido-diazbarrigaetal.html

Díaz Gandasegui, V. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Información y comunicación en la Sociedad de la Información. Prisma social, (6), 1-26

Díaz-Levicoy, D., Batanero, C., Arteaga, P., & Gea, M. M. (2015). Análisis de gráficos estadísticos en libros de texto de educación primaria española. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 44, 90-112

Duval, R. (2004). Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizajes intelectuales (2ª. ed.). Peter Lang-Universidad del Valle. Cali, p. 32-42 y 74-83

Espinel, C. (2007). Construcción y razonamiento de gráficos estadísticos en la formación de profesores. Investigación en Educación Matemática, XI, 99-119

Gamboa Graus, M. E., & Fonseca Pérez, J. J. (2017). Los errores en el aprendizaje de las matemáticas. Su importancia didáctica. Didasc@ lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 8(5), 227-246

Gamboa-Suárez, A. A. (2016). Docencia, investigación y gestión: Reflexiones sobre su papel en la calidad de la educación superior. Revista Perspectivas, 1(1), 81-90 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.973

Gamboa-Suarez, A. A., Prada-Núñez, R., & Avendaño-Castro, W. R. (2022). Concepciones de estudiantes universitarios sobre aprendizaje colaborativo apoyado en tecnologías digitales. Revista Boletín Redipe, 11(1), 381-391 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1649

Gómez Ortiz, E. J., & Peñaranda Soto, E. (2020). El nuevo liderazgo y la transformación de las organizaciones del siglo XXI. Gestión y Desarrollo Libre, 5(9) DOI: https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.9.2020.8113

Gómez, N. Y., & Jiménez González, A. E. (2015). La estadística como apoyo en los proyectos de investigación universidad-comunidad. reflexiones de una experiencia con semilleros de investigación. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 7(1), 27-34 DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v7i1.210

Hernández Suárez, C. A., Prada Núñez, R., & Gamboa Suárez, A. A. (2020). Concepciones epistemológicas de los docentes de matemáticas en educación básica. Revista Guillermo de Ockham, 18(1), 33-44 DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.3351

Hernández-Suárez, C. A., Prada-Núñez, R., & Gamboa-Suárez, A. A. (2017). Conocimiento y uso del lenguaje matemático en la formación inicial de docentes en matemáticas. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 7(2), 287-299 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6071

Mercado, G. (2020). Las matemáticas en los tiempos del Coronavirus. Revista Educación Matemática, 32(1), 7-10 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3201.01

Monereo, C. y Pozo, J.I. (2001): “Competencias para sobrevivir en el siglo XXI”.Cuadernos de Pedagogía, n.º 298 (enero), pp. 50-55

OCDE y PISA. (2006). Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Madrid: OCDE

Pérez Maya, C. J., Gama Melecio, A., & Cáceres Mesa, M. L. (2018). Se apuesta por la renovación, mediante la innovación, en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la Educación Superior. Conrado, 14(64), 16-21

Rojas, P. (2010). Conflictos semióticos en un contexto algebraico: Un análisis de las producciones de los estudiantes. Revista digital Matemática, Educación e internet, 11(1). Obtenida de http://tecdigital.tec.ac.cr/revistamatematica/

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., & Palma, H. H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información tecnológica, 30(3), 277-286 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

UNESCO. (2015). Informe de resultados TERCE. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002435/243532S.pdf

Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Revista docencia, 60, 5-13

Wild, C. y Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-265 DOI: https://doi.org/10.2307/1403699

Zamora-Araya, J. A. (2020). Las actitudes hacia la matemática, el desarrollo social, el nivel educativo de la madre y la autoeficacia como factores asociados al rendimiento académico en la matemática. Uniciencia, 34(1), 74-87 DOI: https://doi.org/10.15359/ru.34-1.5

OJS System - Metabiblioteca |