Caracterización de la actividad demostrativa en estudiantes de educación superior
Caracterización de la actividad demostrativa en estudiantes de educación superior
Main Article Content
We present an investigation into the situation of the demonstration activity in college students (Academic Degree Program in Mathematics and Computer Science at the University Francisco de Paula Santander), during the second half of 2008. This arises out of ignorance of the subject and the presence of gaps in students as disregard and / misuse of language and symbolism of mathematics itself, the rules of logic, the limited capacity of reasoning and problem solving , leading to difficulties in understanding and demonstrate. On the other hand, are unaware of their attitudes and beliefs regarding the demonstration activity, and if these, involved in their academic performance and affect their mathematical background. The results show that although students have good attitudes and beliefs predisposition toward demonstration activity, the knowledge and use of mathematical language and the ability to demonstrate is not satisfactory. No evidence that there are differences in terms of age or gender, but “apparently” shows that students improve in these areas, as it advances in each of these subjects. Finally there are guidelines to start improving the situation found.
Downloads
Article Details
Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación:
Introducción a la Metodología. Científica. (5ª.
Ed). Caracas, Venezuela: EPISTEME
Bazán J. L. y Sotero H. (2000). Una aplicación
al estudio de actitudes hacia la Matemática en
la UNALM. Anales Científicos de la Universidad
Nacional Agraria La Molina. 60-72. Lima-Perú
Caputo, S. G. y Macias, D. A.. (2006). Análisis
de los errores de los alumnos de la asignatura
“Algebra I” al elaborar demostraciones.. Jornadas
de Comunicaciones Científicas y Tecnológicas de
la UNNE.
Gil, N., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2005).
El dominio afectivo en el aprendizaje de las
Matemáticas. Una revisión de sus descriptores
básicos, (2), 15 - 32.
Gutiérrez, A. (2003). Aprendizaje de la
demostración matemática en enseñanza
secundaria. Consultado el 17 de marzo de
en: http://www.pedagogica.edu.co/
proyectos/geometrria/docs/XV/aprendizaje_
demostracionmatematica.pdf .
Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (1998).
Metodología de la Investigación. (2 ed). México:
McGraw-Hill.
Martínez R., Á. (1999). Una aproximación
epistemológica a la enseñanza y el aprendizaje
de la demostración matemática. Tesis doctoral.
Universidad de Córdoba. España.
Vila, A. y Callejo, M. L. (2004). Matemáticas
para aprender a pensar. El papel de las creencias
en la resolución de problemas. Madrid: Nancea