Use of technological tools for science teaching in diversified secondary education according to the distance learning modality

Uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de la ciencias en educación media diversificada de acuerdo a la modalidad de estudio a distancia

Main Article Content

Mervin Javier Rizales-Semprum
Carlos Luis Gómez-Valderrama
Cesar Augusto Hernández-Suarez
Abstract

The objective is to determine the use of a technological platform in diversified secondary education in accordance with the distance modality by science teachers in a Bolivarian High School in the state of Trujillo, Venezuela. The method was developed under a quantitative, descriptive, and field design approach. The sample was made up of eight teachers who teach science. The information was collected through a questionnaire. It was found that 37.5% of the respondents know how to use the Moodle platform. Another 25% said that they sometimes know how to use the platform. Likewise, 75% of the respondents feel that the distance learning mode is adequate for teaching the subject. It was evident that a significant group of teachers do not know about the Moodle platform and with it its usefulness in the teaching-learning process specifically in the interactive distance education mode

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Acosta, F., & García, M. (2012). Estrategias de enseñanza utilizadas por los docentes de biología en las universidades públicas. Omnia, 18(2),67-82. https://www.redalyc.org/pdf/737/73723402005.pdf

Área, M. (2002). Sociedad de la Información, Tecnologías Digitales y Educación. http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/publico0.htm

Arias, F. (2012) El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica. 6ta. Edición. Editorial EPISTEME, C.A. Caracas - República Bolivariana de Venezuela

Arias, M. y Sandia, B. y Mora, E. (2012). La didáctica y las herramientas tecnológicas web en la educación interactiva a distancia. Educere, 16 (53), 21-36. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35623538004

Arteaga, E., Armada, L., y Del Sol, J. (2016). Teaching science in the new millennium. Challenges and suggestions. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 169-176. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000100025&lng=es&tlng=en.

Ausubel. D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt. Rinehart & Winston.

Cabero, J. (2014). Reflexiones sobre la brecha digital y la educación: siguiendo el debate. Inmanencia, 4(2), 14-26. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/inmanencia/article/view/6242

Claxton, G. (2003). Educar mentes curiosas. Madrid: Visor.

Gamboa-Suárez, A., Hernández-Suárez, C. y Prada-Núñez, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 258-274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090

García, M. (2001). Las actividades experimentales en la escuela secundaria. Perfiles educativos, 23(94), 70-90. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982001000400005&lng=es&tlng=es.

Gómez-Valderrama, C. y Ramírez-Sánchez, R. (2017). Comunidades de aprendizaje móvil, Mastery Learning y el problema 2 sigma como estrategias para el conocimiento previo, en la resolución de actividades. Ecomatemático, 8, 25-32. https://doi.org/10.22463/17948231.1376

Gómez-Valderrama, C., Hernández-Suárez, C. y Prada-Núñez, R. (2020). La zona de posibilidades en el proceso de aprendiencia del residente digital: Un análisis cualitativo en la Red de experiencias Matemáticas de Norte de Santander : zona de posibilidades en el proceso de aprendiencia del residente digital. Educación y Humanismo, 22(38). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3688

González, A (2001). Tecnología Digital. Colombia: Mc Graw Hill.

Hernández, R., Fernández, C y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill/Interamericana

Hernández-Suárez, C., Ayala-García, E. y Gamboa-Suárez, A. (2016). Modelo de competencias TIC para docentes: Una propuesta para la construcción de contextos educativos innovadores y la consolidación de aprendizajes en educación superior. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, (22), 221-265. https://doi.org/10.25057/25005731.821

Long, L. (2004). Introducción a las Computadoras y a los Sistemas de Información. México: Prentice Hall.

Méndez, D. (2015). Estudio de las motivaciones de los estudiantes de secundaria de física y química y la influencia de las metodologías de enseñanza en su interés. Educación XX1, 18 (2), 215-235. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=706/70638708009

Meneses, G. (2007). Las nuevas tecnologías de la información (tesis, Universitat rovira i virgili). https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/8929/2Lasnuevastecnologiasdelainformacion.pdf?sequence=8

Mercedes- Martín, M., Hernández-Suárez, C. y Mendoza-Lizcano, S. (2017). Ambientes de aprendizaje basados en herramientas web para el desarrollo de competencias TIC en la docencia. Perspectivas, 2(1). 97-104. https://doi.org/10.22463/25909215.1282

Montes, J. y Ochoa, S. (2006). Apropiación de las tecnologías de la información y comunicación en cursos universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 9 (2), 87-100. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=798/79890209

Navarro; J., Juez, J., Infante, E. y Hurtado, A (2012). Elementos fundamentales para la evaluación objetiva de software empleado en la enseñanza de la física. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias. 7(1), 66-75. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/GDLA/article/view/5039/6666

Orellana, Arturo (2008). Estrategias en Educación. Venezuela: Ediciones Mc. Graw Hill

Prada Núñez, R., Hernández Suárez, C. A. y Gamboa, A. A. (2019). Usos y efectos de la implementación de una plataforma digital en el proceso de enseñanza de futuros docentes en matemáticas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 137-156. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a10

Rivero, I., Gómez, M. y Abrego, R (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista Educación y Tecnología, 3, 190-206. http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/134

Salamanca-Meneses, X. y Hernández-Suárez, C. A. (2018). Enseñanza en ciencias: la investigación como estrategia pedagógica. trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 10(19), 133-148. https://doi.org/10.22430/21457778.1025

Santafé, Y. (2017). Fortalecimiento de competencias científicas en la asignatura de física para estudiantes de undécimo grado en Colombia. Ecomatemático, 8(1). 34-42. https://doi.org/10.22463/17948231.1473

Silva, C. y Gómez, N. (2014). Estrategias pedagógicas dirigidas a los docentes para la aplicación del proyecto Canaima educativo como recurso de enseñanza. Sustentabilidad al día, 1. http://www.revencyt.ula.ve/storage/repo/ArchivoDocumento/resustenta/n3/art02.pdf

Suárez, N. y Sánchez, B (2016). Implicaciones del proyecto Canaima I en las formas de apropiación de la lectura y escritura en los niños y niñas del 1º grado “a” de la E.B. “Antonio Ricaurte”. ARJÉ. Revista de Postgrado FaCE-UC, 10(19), 166-180. http://arje.bc.uc.edu.ve/arj19/art13.pdf

Tamayo, M. (2007). El Proceso de la Investigación Científica: Incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. México: Limusa.

Veloza-Rincón, R. y Hernández-Suárez, C. (2018). Valoración de las estrategias adoptadas por docentes en la enseñanza de la ciencia desde la perspectiva de los estudiantes de educación básica. Ánfora, 25(45), 43-69. https://doi.org/10.30854/anf.v25.n45.2018.512.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
OJS System - Metabiblioteca |