De la gráfica a la ecuación, la articulación de los dos registros

De la gráfica a la ecuación, la articulación de los dos registros

Main Article Content

Raul Prada-Núñez
Cesar Augusto Hernández-Suárez
Abstract

This article is the product of an exploratory study that considers as reference a pedagogical proposal that emerged as an alternative solution to the problems identified by a previous study carried out by a group of teachers doing research in Mathematics Education of the Universidad Francisco de Paula Santander ( UFPS) and that proposes to develop mathematical subjects from the graphical register and trying to articulate it with the algebraic register, that is to say, to perform the inverse process to the one that is traditionally done in the classroom. The work of Duval and Hitt, based on the records of semiotic representation and its incidence on the learning of mathematical concepts, in particular the concept of real function, is taken as a frame of reference. From the application of a questionnaire to a group of 109 students of the Faculty of Engineering are exposed some of the results on The articulation of the graphical representation to the algebraic.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Raul Prada-Núñez, Universidad Francisco De Paula Santander

Departamento de Matemáticas y Estadística, Licenciado en Matemáticas y Computación UFPS, Magister en Matemática mención Educación, Matemática Universidad Nacional Experimental del Tachira, Venezuela. Docente de la Universidad Francisco de Paula Santander - 

Cesar Augusto Hernández-Suárez, Universidad Francisco De Paula Santander

Departamento de Pedagogía, Andragogía, Comunicación y Multimedios. Licenciado en Matemáticas y Computación UFPS, Magister en Enseñanza de las Ciencias Básicas mención Matemáticas Universidad Nacional Experimental del Tachira, Docente de la Universidad Francisco de Paula Santander 

References

Artigue. M. (1995). La enseñanza de los principios del cálculo: problemas epistemológicos, Cognitivos y didácticos. P. Gómez (Ed), Ingeniería didáctica en Educación Matemática. Un esquema para la investigación y la Innovación en la enseñanza aprendizaje de las Matemáticas. (p. 97-140). México, Grupo editorial Iberoamérica.

Duval R. (1988) Graphiques et equations: l’Articulation de deux registres. Anales de Didactique et de Sciences Cognitives. Traducción: Gráficas y ecuaciones: la articulación de dos registros. En Antología en Educación Matemática (Editor E. Sánchez). Departamento de Matemática Educativa del Cinvestav-IPN, México.

Duval R. (1995) Sémiosis et pensée humaine:Registres sémiotiques et apprentissage intellectuels. Peter Lang, Suisse.

Hitt, F. (1996). Sistemas semióticos de representación del concepto de función y su relación con problemas epistemológicos y didácticos. En F. Hitt (Ed.) Investigaciones en Matemática Educativa. (pp.245-264). México: Grupo Editorial Iberoamérica.

Hitt, F. (1998). Visualización matemática, representaciones, nuevas tecnologías y curriculum. Educación Matemática, 10 (2), 23-45.

Hitt, F. (2001). El papel de los esquemas, las conexiones y las representaciones internas y externas dentro de un proyecto de investigación en Educación Matemática. En Gómez, P., y Rico, L. (Eds.). Iniciación a la investigación en didáctica de la Matemática. Homenaje al profesor Mauricio Castro. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Santos, M. & Vargas, C. (2003). Más allá del uso de exámenes estandarizados. Avance y Perspectiva, 22, pp. 9-22

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
OJS System - Metabiblioteca |