Pensamiento matemático en estudiantes universitarios
Pensamiento matemático en estudiantes universitarios
Main Article Content
This research was conducted with 190 first semester students who studied the art of mathematics I, in the career of Business Administration Universidad Francisco de Paula Santander (UFPS). Through a survey, some sociodemographic characteristics of the population were identified by determining the formal thought through Test of Logical Thinking (TOLT) Tobin and Capie and academic performance through the first preliminary note. The results indicate that among students concrete thinking predominates and not the existence of a relationship with academic performance is observed, as this may be affected by other factors that have not been considered in this research. Investigations of other influential factors on academic performance are proposed.
Downloads
Article Details
Acevedo, J. A. y Oliva, J. (1995). Validación yaplicaciones de un test de razonamiento lógico. Revista de Psicología general y Aplicada. 48 (3),
-351.
Acevedo, J. A. y Romero, S. (1991). EI error sistemático en la resolución de tareas de proporcionalidad y probabilidad. Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales,
, 9-24
Acevedo, J. A. & Romero, S. (1992). El desarrollo
del razonamiento lógico en matemáticas: correlación y combinatoria. Suma, 11-12, 42-52.
Benitez, I. (2009). El desarrollo cognitivo en educación infantil. (s.f). Recuperado de http://bit.ly/
Nnk3Ul
De zubiría, M. (1998). Pedagogías del siglo XXI:
Mantefactos I. El arte de pensar para enseñar y de
enseñar para pensar. Fondo de publicaciones Bernardo Herrera Merino, Fundación Alberto Merani, Santafé de Bogotá.
Gutiérrez M. C, y Pinilla V. E. (2002). Nivel de
desarrollo cognoscitivo de los estudiantes de la
Universidad de Manizales 2000. Universidad de
Manizales. Facultad de Psicología.
Henao, C. E.; Valencia, S; Villabona, M. L. (2003).
Relación entre la ansiedad ente exámenes y el
nivel de pensamiento lógico formal con el rendimiento académico de los estudiantes de Matemáticas I en la Universidad Tecnológica de Pereira.
[Trabajo de grado. Especialización en Docencia
Universitaria] Pereira: Universidad Tecnológica
de Pereira. Facultad de Ciencias de la Educación.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010).
Metodología de la Investigación. 5. México: Editorial Mcgraw Hill.
Iriarte, F., Cantillo, K. y Polo, A. (2000). Relación
entre el nivel de pensamiento y el estilo cognitivo
dependencia-independencia de campo en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe.
Universidad del Norte. 5, 176-196,
Labinowicz, E. (1992). Introducción a Piaget.
Pensamiento, Aprendizaje, Enseñanza. México:
Fondo Educativo Interamericano.