Message coding: study and research activity using linear algebra praxeologies

Codificación de mensajes: Actividad de estudio e investigación utilizando praxeologías de álgebra lineal

Main Article Content

Fermín Rafael Álvarez-Macea
Viviana Angélica Costa
Cesar Augusto Hernández-Suárez
Abstract

This article is presented as part of the partial results of the design and implementation of a Study and Research Activity, for the teaching of message coding, as a practical case, with Linear Algebra Mathematical Organizations in engineering courses. At the methodological level, a qualitative, descriptive, and interpretive research was adopted, with ethnographic elements, and participant observation method. It is based on the Anthropological Theory of the Didactic, together with its theoretical and didactic constructs, a Praxeological Reference Model was designed, in which mathematical works related to the study of praxeologies, the generating question Q0 and their respective derived questions Qi present were described. in the development of the Study and Research Activity. The Study and Research Activity was developed with the emergence of various ways to encode and decode messages as it was studied and investigated to find possible answers to the generating questions and their derivatives. With them, a new way of teaching Mathematical Organizations of linear Algebra was evidenced, different from what is usually carried out in higher education in engineering schools. Finally, it is evident that taking this didactic device to the classroom allows to minimize to a great extent the monumentalization of knowledge, as it is conceived within the Anthropological Theory of Didactics

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alurralde, F., & Ibarra, L. (2021). El uso de las letras en álgebra: Análisis de una evaluación de estudiantes de primer año de ingeniería. Revista de Educación Matemática, 22, 1-10

Álvarez-Macea, F., & Costa, V. A. (2019). Enseñanza del Algebra Lineal en carreras de ingeniería: un análisis del proceso de la modelización matemática en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Eco Matemático, 10(2), 65-78. https://doi.org/10.22463/17948231.2594 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.2594

Barría, C. D., Toledo, Á. A., & Montenegro, D. (2018). Aplicaciones del álgebra matricial en los cifrados por transposición. I+ T+ C-Investigación, Tecnología y Ciencia, 1(12), 48-55

Bernal, A. (2019). Actividad de estudio e investigación para la enseñanza de nociones de funciones. Revista Virtu@lmente, 6(1), 27-47. https://doi.org/10.21158/2357514x.v6.n1.2018.2099 DOI: https://doi.org/10.21158/2357514x.v6.n1.2018.2099

Bosch, M., & Gascón, J. (2009). Aportaciones de la Teoría Antropológica de lo Didáctico a la formación del profesorado de matemáticas de secundaria. In Investigación en educación matemática XIII (pp. 89-114). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM

Bosch, M., García, F. J, Gascón, J., & Ruiz, L. (2006). La modelización matemática y el problema de la articulación de la matemática escolar. Una propuesta desde la teoría antropológica de lo didáctico. Educación matemática, 18(2), 37-74

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Paris, Francia: La Pensée Sauvage

Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19(2), 221-266

Chevallard Y. (2001). Aspectos problemáticos de la formación docente, XVI Jornadas del Seminario Interuniversitario de Investigación en Didáctica de las Matemáticas, Huesca. http://yves.chevallard.free.fr

Chevallard, Y. (2004). Vers une didactique de la codisciplinarité. Notes sur une nouvelle épistémologie scolaire. Journées de didactique comparée, Lyon. France. http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=455

Chevallard, Y. (2005). La place des mathématiques vivantes dans l’éducation secondaire : transposition didactique et nouvelle épistémologie scolaire. In C. Ducourtioux, P. L. Hennequin, (Éds.), La place des mathématiques vivantes dans l’enseignement secondaire (Vol. 168) (pp. 239-263). France: APMEP

Chevallard, Y. (2007). Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique. In L. Ruiz, A. Estepa, F. J. García, Sociedad, escuela y matemáticas. Aportaciones de la Teoría Antropológica de lo Didáctico (pp. 705-746). Universidad de Jaén, Servicio de Publicaciones

Chevallard, Y. (2009) Didáctica Fundamental: Foro de cuestiones. http://yves.chevallard.free.fr

Chevallard, Y. (2011) Improvisaciones cruzadas sobre lo didáctico, lo antropológico yel oficio de investigador en TAD. http://yves.chevallard.free.fr

Chevallard, Y. (2012). Théorie Anthropologique du Didactique & Ingénierie Didactique du Développement. Journal du seminaire TAD/IDD. http://www.aixmrs. iufm. fr/formations/filieres/mat/data/fdf/2011-2012/journal-tad-idd-2011-2012-7.pdf

Corica, A., Otero, M. (2012). Estudio sobre las praxeologías que se proponen estudiar en un Curso Universitario de Cálculo. Bolema. 26(42B), 459-482 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000200004

Corica, A R., & Marin, E. A. (2014). Actividad de estudio e investigación para la enseñanza de nociones de geometría. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 85, 91-114

Costa, V. A., Arlego, M. J. F., & Otero, R. (2014). Enseñanza del Cálculo Vectorial en la Universidad: propuesta de Recorridos de Estudio e Investigación. Revista de formación e innovación educativa universitaria, 7(1), 20-40

Costa, V., Rossignoli, R., Sorichetti, C. & Vampa, V. (2018). Algebra Lineal con Aplicaciones Parte I. Universidad Nacional de La Plata, La Plata: EDULP DOI: https://doi.org/10.35537/10915/66828

García, F. J., Barquero, B., Florensa, I., & Bosch, M. (2019). Diseño de tareas en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Avances de Investigación en Educación Matemática, 15, 75-94. DOI:10.35763/aiem.v0i15.267 DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v0i15.267

Gonzales, C., Papuico, V., Cabrera, M. (2018). Modelización matemática en la formación de estudiantes de medicina. En L. Sema, D. Páges (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 1344-1351). México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill

Rekalde, I., Vizcarra, M. T., & Macazaga, A. M. (2014). La observación como estrategia de investiga-ción para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XX1, 17(1), 201-220. 10.5944/educxx1.17.1.1074 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10711

Trigueros, M. (2019). Diálogo entre las teorías APOE y TAD Dialogue between APOE and ATD theories. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, 21(5), 030-043. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i5p30-43 DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i5p30-43

Velázquez-Rodríguez, C. E. (2014). HuffmanEncoder: Una aplicación informática para codificar mensajes por el método de Huffman. Ciencia & Futuro, 4(3), 33-50

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
OJS System - Metabiblioteca |