Peace building from the perspective of Social Work
La construcción de paz desde el Trabajo Social
Main Article Content
Colombia has suffered all kinds of violence for many years, this has led its inhabitants and governments to generate processes and find mechanisms to achieve peace. It is undeniable that the agreement carried out in Havana represents the hope of transforming these situations, and likewise requires the commitment of social science professionals as guarantor agents of these processes in the communities. This research framed in the macro project "Strengthening of citizenship and community work as a strategy for the construction of a culture of peace" of a qualitative, phenomenological nature, aimed to analyze the perceptions of peace from the perspective of social workers in training of a private university in the border area with Venezuela, where the main result stands out that peace is a social construction in which the right to respect the other without any distinction prevails, is to allow a healthy coexistence free of violence and in harmony between inhabitants. In addition, it is concluded that peace is essential to learn from the country's past and from it to reconfigure the socio-educational, socio-political and socio-cultural dimensions, in favor of future generations
Downloads
Article Details
Alonso, J. (2016). Gabriel Mendoza y Jorge Atilano González, Reconstrucción del tejido social: una apuesta por la paz, México, Centro de Investigación y Acción Social por la Paz del Centro de Derechos Humanos Miguel Agustín Pro, 2016.Nueva Antropología, 29(85), 145-149
Calderón, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista Paz y Conflictos, (2), 60-81
Congreso de Colombia. (2014, 01 de septiembre). Ley 1732 de 2014. Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país. Diario Oficial n°. 43261. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov. co/eva/gestornormativo/norma.php?i=59313
Consejo Nacional de Trabajo Social. (2015, 26 de junio). Acuerdo 013 de 2015. Por el cual se adopta el Código de Ética de los Trabajadores Sociales en Colombia. Recuperado de https://vivelavejez.files.wordpress.com/2015/10/cc3b3digo-de-c3a9tica-de-los-as-trabajadoresas-sociales-en-colomb ia.pdf
Currea, V. (2014). De otras guerras y de otras paces.Bogotá: Ediciones Desde Abajo
Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación holística. Caracas: Fundación Sypal
Jaimes, M. C., Galvis, L. N., & Caucali,S. (2019). Mujeres sobrevivientes del conflicto armado y reconstrucción del tejido social: una mirada
desde el enfoque de las capacidades humanas. Revista Perspectivas, 4(1), 32–38. https://doi. org/10.22463/25909215.175 3
Jaimes, M. C., Galvis, L. N., & Gûiza, M.A. (2019). El dilema de la guerra o la paz: representaciones sociales sobre la paz de jóvenes del colegio San José de Cúcuta. Revista Perspectivas, 4(2), 31–38. https://doi.org/10.22463/25909215.196 8 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1968
Jiménez, F. (2014). Paz neutra: Una ilustración del concepto. Revista de Paz y Conflictos, 7, 19-52.https://doi.org/10.30827/revpaz.v7i0.1 806
Jiménez, F., & Jiménez, F. (2014). Una historia de la investigación para la paz. Historia Actual Online, (34), 149-162
Jiménez, F., & Martínez, M. (2007). Hablemos de Paz. Colombia: Universidad de Pamplona
Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Ideas Book
Muñoz, F. (2001). La paz imperfecta. Recuperado de http://www.ugr.es/~fmunoz/documento s/
pimunozespa%C3%B1ol.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1948). Los baluartes de la paz que gestan en la mente de los
humanos, así como las guerras también se gestan en ellas. El Correo, 19. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000033223_spa
Paniagua, D., & Hurtado, C. (2015, 03 de septiembre). La percepción según la Gestalt, Melgarejo y Bruner. Recuperado de http://
cienciascognitivas2015.blogspot. com/2015/09/la-percepcion-segun-la-g estalt.html
Presidente de la República de Colombia. (2015, 25 de mayo). Decreto 1038 de 2015. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. Diario Oficial n°. 49522. Recuperado de https://www. funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=61735
Real Academia Española. (s.f.). Paz. https://dle.rae.es/paz
Sarmiento, A. (2004). La investigación cualitativa en educación y la relación con el campo pedagógico.Revista Respuestas, 9(2), 41-48 DOI: https://doi.org/10.22463/0122820X.696
Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53