Estrategias para la enseñanza de la matemática: una mirada desde los docentes en formación

Estrategias para la enseñanza de la matemática: una mirada desde los docentes en formación

Main Article Content

Walter Byron Pineda Izasa
César Augusto Hernández Suárez
Olga Lucy Rincón Leal
Abstract
The main purpose of the research was to describe the strategies adopted by teachers in planning, developing and evaluating mathematics teaching from the students’ point of view. The methodology used is quantitative, descriptive, and fieldwork. The students in the sample were chosen with a simple random sample and consisted of 51 students from an initial mathematics training
program. The information was collected through the application of a Likert scale. As a result, teachers focus their planning on content development without considering the needs of the students. In addition, little use is made of virtual consultancies as well as the nullity of the use of educational software in mathematics. Finally, the evaluation used by teachers is only summative
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Barrera, V., & Guapi, A. (2018 ). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo.

Blanco, L. (2011). La investigación en Educación Matemática. Educatio Siglo XXI, 29(1), 109-128.

Blum, W. (1985). Awendungsorientierter Mathematikunterricht in der didaktischen Diskussion. Mathematische Semesterberichte(32), 195-232.

Bretones, A. (1996 ). Concepciones y practicas de participación en el aula segun los estudiantes de magisterio (tesis doctoral). Madrid, España: Universidad Complutense.

Camacho, C. (2014). La autoevaluación en el aula: Un método innovador para mejorar la calidad del proceso enseñanza-aprendizaje en la formación de maestras y maestros. Revista Integra Educativa, 7(2), 159-172.

Castro, S., & Guzmán , B. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Revista de Investigación(58), 83-102.

Covarrubias , P., & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(1), 47-84.

Do Ponte, J., Brunheira, L., Abrantes, P., & Bastos, R. (1998). Matemática. Projectos Educativos. Lisboa: Ministério do Educação.

Fariña-Vargas, E., González-González, C., & Area-Moreira, M. (2013). ¿Qué uso hacen de las aulas virtuales los docentes universitarios? Revista de Educación a Distancia RED(35), 1-13.

Feo, R. (2010). Orientafciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas(16), 220-236.

Fernandez, A., & Vanga, M. (2015). Proceso de autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación para caracterizar el comportamiento estudiantil y mejorar su desempeño. Revista San Gregorio, 1(9), 6-15.

Fernández, I., Riveros, V., & Montiel., G. (2017). Software educativo y las funciones matemáticas. Una estrategia de apropiación de sus procesos. Omnia, 23(1), 9-19.

Gessa, A. (2011). La coevaluación como metodología complementaria de la evaluación del aprendizaje: análisis y reflexión en las aulas universitarias. Revista de educación, 354, 749-764.

Jiménez, A. (2007 ). Didáctica y educación matemática. En Rojas, P. Memorias del 8º Encuentro Colombiano de Matemática Educativa (págs. 15-22). Cali: Gaia.

Marchesi, A., Tedesco, J., & Coll, C. (2009). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Madrid, España: OEI – Fundación Santillana.

Mora, C. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de pedagogía, 24(70), 181-272.

Mosquera, M., & Vivas, S. (2017). Análisis comparativo de software matemático para la formación de competencias de aprendizaje en cálculo diferencial. Plumilla Educativa, 19(1), 98-113.

Muñiz-Rodríguez,, L., Alonso, P., & Rodríguez-Muñiz , L. (2014). El uso de los juegos como recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas: estudio de una experiencia innovadora. Revista Iberoamericana de Educación Matemática(39), 19-33.

Pardo, A., & Ruiz, M. (2002). SPSS 11: guía para el análisis de datos. Madrid: Mc Graw Hill.

Reza, L., Calderón, P., Miranda, R., & Gallegos, Y. (2018). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Unidad Educativa Fiscal “Dolores Cacuango” y su influencia en el rendimiento académico. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo.

Ruíz , C. (2002). Instrumentos de Investigacion Educativa :Procedimientos para su Diseño y Validación. Barquisimeto, Venezuela: Ediciones CIDEG.

Sánchez, J., & Fernández , J. (2003). La enseñanza de la matemática : fundamentos teóricos y bases psicopedagógicas. Madrid: Editorial CCS.

Serres, Y. (2002). La demostración en educación matemática. Mimeografiado. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |