Changes in conceptions about assessment in mathematics during teacher training

Cambios en las concepciones sobre evaluación en matemáticas durante la formación docente

Main Article Content

Jamer Alexis Perilla Fernández
Raúl Prada Núñez
Gustavo Adolfo Marmolejo Avernia
Abstract

To analyze the possible changes in conceptions experienced by teachers in training about the assessment in mathematics during their professional preparation. It was applied in a quantitative cut approach with a non-experimental design at the correlational level; The sample was defined through a non-probabilistic convenience sampling where 98 students from the UFPS Bachelor of Mathematics program were chosen; For data collection, the survey technique was applied using a questionnaire where different items related to 5 conceptual categories were evaluated using a Likert scale, later a Pearson chi-square correlation test was performed between the conceptions present in the respondents. and the training cycle they take in the academic program. It was found that the different conceptions existing in the respondents are not correlated to the training cycle to which they belong, with the exception of the conceptions: a) The information provided by the evaluation of learning modifies teaching on the fly. b) In mathematics, knowledge of mathematical procedures and algorithms must be evaluated. It is evident that the respondents do not present changes in their conceptions about the assessment in mathematics from the moment they enter the program until they finish it.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alvarado, M., Cabezas, G., Falck, D., & Ortega, M. E. (2012). La evaluación docente y sus instrumentos: Discriminación del desempeño docente y asociación con los resultados de los estudiantes. Centro de Estudios MINEDUC/PNUD. Recuperado de https://www.estudiospnud.cl/publicaciones/la-evaluacion-docente-y-sus-instrumentos-discriminacion-del-desempeno-docente-y-asociacion-con-los-resultados-de-los-estudiantes/

Basso, A. (2011). Concepciones de alumnos de secundaria respecto de la evaluación en Matemáticas. Estudio de la incidencia de un proceso de instrucción (tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España

Borrero, O. F. (2020). Análisis del nivel de calidad educativo en Colombia, a partir de los resultados de las pruebas PISA en el periodo 2012-2018. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10654/35718

Chávez, Y., & Martínez, F. (2018). Evaluar para aprender: hacer más compleja la tarea a los alumnos. Educación matemática, 30(3), 211-246. https://doi.org/10.24844/EM3003.09 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3003.09

Conde-Carmona, R. J. (2019). Relación de la evaluación y la práctica pedagógica docente: mirada de docentes de matemáticas colombianos. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 273-282. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5892 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5892

Gil, F., Rico, L., & Fernández, A. (2002). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre la evaluación en matemáticas. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 47–75. Recuperado de https://revistas.um.es/rie/article/view/97441

De Zubiría, J. (2015). Hacia un acuerdo nacional para mejorar la calidad de la educación básica y media en Colombia. Revista Educación y Ciudad, (19), 39-56. https://doi.org/10.36737/01230425.n19.118 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n19.118

Dolores, C., & García- García, J. (2016). Concepciones de Profesores de Matemáticas sobre la Evaluación y las Competencias. Números, 92, 71-92.

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Editorial Mc Graw Hill Education. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15

Hidalgo, N., & Murillo, F. J. (2017). Las Concepciones sobre el Proceso de Evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 15(1). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007

Gamboa, M., & Pedreros, O. (2010). Atribuciones Causales y Rendimiento en Matemáticas (tesis de pregrado). Universidad de Concepción, Chile.

Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x

Mellado-Hernández, M. E., & Chaucono-Catrinao, J. C. (2016). Liderazgo pedagógico para reestructurar creencias docentes y mejorar prácticas de aula en contexto mapuche. Revista Electrónica Educare, 20(1), 371-388. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.18 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-1.18

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Mineducación.

Moreno, I., & Ortiz, J. (2008). Docentes de Educación Básica y sus concepciones acerca de la evaluación en matemáticas. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(1), Recuperado de https://revistas.uam.es/riee/article/view/4687

Paternina, A., & Quessep, D. C. (2017). Creencias y concepciones: una mirada a la evaluación matemática en la educación superior. Revista Boletín Redipe, 6(4), 150-159

Pérez, M., Enrique, J. O., Carbó, J. E., & González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 9(3), 263-283.

Preiss, D., Larraín, A., & Valenzuela, S. (2011). Discurso y Pensamiento en el Aula Matemática Chilena. Psykhe, 20(2), 131-146. https://doi.org/10.4067/S0718-22282011000200011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22282011000200011

Ramos, L. A., & Casas, L. M. (2018). Concepciones y creencias de los profesores de Honduras sobre la enseñanza, aprendizaje y evaluación de las matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(3) https://doi.org/10.12802/relime.18.2132 DOI: https://doi.org/10.12802/relime.18.2132

Tall, D. (1991). Advanced mathematical thinking (Vol. 11). Coventry: Editorial Board. DOI: https://doi.org/10.1007/0-306-47203-1

Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en medición, 6, 37-48.

Trelles, C. A., Bravo, F. E., & Barrazueta, J. F. (2017). ¿Cómo evaluar los aprendizajes en matemáticas? INNOVA Research Journal, 2(6), 35-51. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n6.2017.183

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |