ICT Competencies Model of the Ministry of National Education of Colombia: Uses, Implementation and Results in Pedagogical Practice

Modelo de Competencias TIC del Ministerio de Educación Nacional de Colombia: Usos, implementación y resultados en la Práctica Pedagógica

Main Article Content

César Augusto Hernández Suárez
Juan Diego Hernández Albarracín
Javier Rodríguez Moreno
Abstract

The article analyses the implementation and impact of the ICT skills model developed by the Colombian Ministry of Education. This model, launched in 2013, seeks to integrate ICT in education to improve teaching and learning. The study addresses how ICT facilitates access to information, fosters pedagogical innovation and develops essential digital skills. Through a systematic literature review, thematic analysis and a critical review, the article assesses the adoption of ICT skills in different educational contexts, identifying strengths, challenges and areas for improvement. The results indicate that, despite advances in technological infrastructure, the effective use of ICT in the classroom remains limited. Continuous and contextualised teacher training is essential for effective ICT integration, promoting educational equity and quality in teaching.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Baloco, C. P., Barrios, L. A., & Martínez, A. T. (2019). Competencias TIC en docentes de instituciones oficiales de educación básica del municipio de Baranoa, Atlántico. Revista Cedotic, 4(1), 198-221.

Banoy-Suárez, W., & Montoya-Marín, E. A. (2022). Desarrollo de competencias digitales en docentes de educación básica y media. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(1), 59-74. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.306

Bernate, J. A., & Vargas, J. A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista De Ciencias Sociales, 26, 141-154. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119

Booth, A., Papaioannou, D., & Sutton, A. (2012). Systematic approaches to a successful literature review. Sage.

Boote, D. N., & Beile, P. (2005). Scholars before researchers: On the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, 34(6), 3-15.

Botía, M. L., & Botía, J. V. (2023). Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica [Ponencia]. VII Simposio Internacional de Formación de Educadores (Sifored). Universidad Antonio Nariño, Bogotá, Colombia.

Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage Publications.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.

Bustamante, L. Y., & De Lima, K. J. (2020). Nivel de competencias TIC de docentes de preescolar. Infancias Imágenes, 19(1), 83-90. https://doi.org/10.14483/16579089.13936

Cabrera, C. E., Munar, J. A., & Suárez, C. A. (2016). Las competencias comunicativas del tutor de la modalidad virtual en la educación media en Colombia, basado en el documento del Ministerio de Educación Nacional sobre las competencias TIC para el desarrollo profesional docente. https://recursos.educoas.org/publicaciones/las-competencias-comunicativas-del-tutor-de-la-modalidad-virtual-en-la-educaci-n-media

Cerón, L. A., & Zemanate, O. H. (2020). Nivel de apropiación de las competencias digitales en las prácticas pedagógicas de los docentes de educación básica y media (Tesis de maestría, Universidad de Santander]. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/9cd87fb8-d40d-4c14-ac4a-f412b6bea3e5

Cetares-Ruiz, L.F. (2017). Identificación del nivel de competencias TIC en docentes de instituciones públicas. Informática, (37), 103-119. https://doi.org/10.30554/ventanainform.37.2725.2017

Clarke, V., & Braun, V. (2013). Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120-123.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Educación, juventud y trabajo: habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. Naciones Unidas, Santiago.

Correa, J. A. (2021). Formación en competencias TIC para docentes del Colegio Mayor San Francisco de Asís [Tesis de especialización, Universidad de La Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/50260

Correa, J. F., & Zúñiga, J. S. (2023). Tendencias en el uso de las TIC de los docentes de una institución educativa privada, Colombia. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 14(2), 1-22. https://doi.org/10.18175/VyS14.1.2023.10

Dixon-Woods, M., Bonas, S., & Young, B. (2006). How can systematic reviews incorporate qualitative research? A critical perspective. Qualitative Research, 6(1), 27-44.

Gamboa, A. A., Hernández-Suárez, C. A., & Prada, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 258-274.

Gamboa, A. A., Montes, A. J., & Hernández, C. A. (2018). Representaciones de los docentes de educación básica sobre los aportes de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la escuela. Revista Espacios, 39(02), 2.

García, F. A. (2018). Los sesgos cognitivos limitantes del desarrollo de las competencias TIC en los docentes. Revista Logos & Tecnología, 10(3). https://doi.org/10.22335/rlct.v10i3.536

González-Rodríguez, A. M., & Escobar-Zúñiga, J. C. (2022). Fortalecimiento de competencias digitales en docentes de secundaria de Valledupar. Revista Docencia Universitaria, 23(2), 1-11. https://doi.org/10.18273/revdu.v23n2-2022001

Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal, 26(2), 91-108.

Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2012). An introduction to systematic reviews. Sage.

Guzmán, C. L. (2016). Desarrollo de competencias tecnológicas y pedagógicas en los docentes, incorporando las TIC a los procesos de aprendizaje en el Colegio Reino de Holanda [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia].

Hernández, C. A., Arévalo, M. A., & Gamboa, A. A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41-69. https://doi.org/10.19053/22160159.5217

Higgins, J. P. T., & Green, S. (Eds.). (2011). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (Version 5.1.0). The Cochrane Collaboration.

Kitchenham, B. A., & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering (Vol. 2). EBSE Technical Report EBSE-2007-01.

Laitón, E. V., Gómez, S. E., Sarmiento, R. E., & Mejía, C. (2015). Competencia de prácticas inclusivas: las TIC y la educación inclusiva en el desarrollo profesional docente. Educación y Ciencia, 2(10), 1-27.

Laitón, E. V., Gómez, S. E., Sarmiento, R. E., & Mejía, C. (2017). Competencia de prácticas inclusivas: las TIC y la educación inclusiva en el desarrollo profesional docente. Sophia, 13(2), 82-95. http://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.502

Liberati, A., et al. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: Explanation and elaboration. PLoS Medicine, 6(7), e1000100.

López, S. M. (2021). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Revista Compás Empresarial, 12(33), 205–220. https://doi.org/10.52428/20758960.v11i33.160

López, S. M. (2022). Algunas reflexiones sobre la competencia tecnológica para el desarrollo profesional docente. Diá-logos, 24, 47-63.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2008). Borrador competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Mineducación.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Medicine, 6(7), e1000097.

Morales-Pacavita, O. S. (2016). Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía. Quaestiones Disputatae-Temas en Debate, 9(18), 229-250.

Nowell, L. S., Norris, J. M., White, D. E., & Moiles, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16(1), 1609406917733847.

Paladines, N. R. (2023). Implementación efectiva de las TIC en la educación para mejorar el aprendizaje: una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 5788-5804. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4862

Ramírez, F., & Bernal, A. (2023). La competencia digital para fortalecer del desarrollo profesional docente. Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI. [Ponencia]. VII Simposio Internacional de Formación de Educadores (Sifored) Universidad Antonio Nariño, Bogotá, Colombia. https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/issue/view/173

Said, E. (2015). Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. Editorial Universidad del Norte.

Sánchez, H., Haddad, D., González, M. F., & Olarte, F. (2018). Panorama del nivel de competencias TIC en docentes colombianos [Ponencia]. https://encuentros.virtualeduca.red/storage/ponencias/bahia2018/HZ41c1dRY5Kbf1DnhCiMvwZpcrTWwwr28ciGxpQD.pdf

Suárez, C. A., Cabrera, C. E., & Munar, J. A. (2015). Las competencias comunicativas del tutor de la modalidad virtual en la educación media en Colombia, desde el documento del ministerio de educación nacional de noviembre de 2013 sobre las competencias TIC para el desarrollo profesional docente [Tesis de maestría, Universidad La Gran Colombia]. https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/5384/Competencias_comunicativas_tutor_modalidad_virtual.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(1), 45.

Valencia, P. A., & Vera, M. A. (2019). Influencia de las competencias tic, para la disminución de la deserción escolar. JSSMRR, 2(1), 132-148.

Valbuena, S., Rodríguez, D., & Tavera, A.V. (2021). Perfiles de competencias TIC en la práctica educativa ante el reto de la enseñanza remota. Sophia, 17(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1052

Vásquez, J. M. (2019). Competencias TIC de los docentes de una institución educativa oficial en Bogotá D.C. [Tesis maestría, Universidad de la Sabana, Chía, Cundinamarca]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/35570

Viloria, Á. F., & Julio, G. A. (2016). Transformaciones en las competencias TIC de los profesores del Instituto Distrital Evardo Turizo Palencia [Tesis de maestría, Universidad del Norte]. https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/7720#page=1

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
OJS System - Metabiblioteca |