Pedagogical practice in the educational process and its relationship with integral education

La práctica pedagógica en el hecho educativo y su relación con la formación holística

Main Article Content

Yovanni Alexander Ruíz Morales
Surgei Bolivia Caicedo Villamizar
Audin Aloiso Gamboa Suárez
Abstract

This article focuses on thinking about the educational fact as a tempting and urgent challenge to find answers and open paths in the learning process. Documentary review was used as a classic technique of literary research, which in a first part requires a set of ideas related to education as the only way to create a free individual who can face the challenges of living from within and be an independent and autonomous person who uses to the maximum his capabilities to make valuable decisions for himself. Subsequently, some of the pedagogical challenges for teachers today are explored. As a conclusion, it is argued that the human being must be the centre of the educational fact, which implies a scientifically assumed pedagogical practice whose epistemological basis must be in pedagogy, committed to the integral formation of man in the personal, family and social facets; from this perspective, the pedagogical request, the pedagogical tact and the meaning of the classroom experience as an object of reflection and research in education are inferred.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Bárcena, F. (2012). El aprendiz eterno. Filosofía, Educación y el Arte de vivir. Madrid: Miño y Dávila

Barrena, J. (2000). Teresa de Jesús, una mujer educadora. Ávila: Institución Gran Duque de Alba de la Excma. Diputación Provincial

Díaz, V. (2013). La reflexión epistemológica en la práctica pedagógica como entidad reveladora de la formación docente. En D. A. Izarra Vielma

& R. Ramírez (Comp.), Docente, enseñanza y escuela (pp. 21 – 37). Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Egea, A., Amorós, M., Sánchez-Margalef, F., & Vilafranca, I. (2020). La pedagogía ante el reto del poshumanismo. Educación 2020-2022: retos, tendencias y compromisos. Barcelona:editorial Universitat de Barcelona

Freire, P. (1973). La educación como práctica de la libertad. Uruguay: Ed. Siglo XXI de España editores

Freire, P. (1980). El mensaje de Paule Freire. Teoría y práctica de la liberación. Madrid: Marsiega

Freire, P., & Illich, I. (2002). La educación. Autocritica de Paulo Freire-Iván Illich. Buenos Aires: Galerna-Búsqueda de Ayllú

Hansen, D. T. (2002). Explorando el corazón moral de la enseñanza. Barcelona: Idea Books

Moreno M. (1997). Diccionario de Pensamiento Contemporáneo. Argentina: San Pablo

Parra, C. H. (2009). Naturaleza de la acción educativa. Educación Y Educadores, 2, 25–40. Recuperado de https://educacionyeducadores.unisabana.edu. co/index.php/eye/article/view/457

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ed. Ariel

Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(2), 1- 15

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidos

Van Manen, M. (2004). La dimensión pedagógica de la enseñanza. El tono de la enseñanza. El lenguaje de la pedagogía. Barcelona: Paidos

Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26. http://doi. org/10.6018/rie.33.1.211501 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.33.1.211501

Wallon, H. (1984). La evolución sicológica del niño. España: Editorial Grijalbo

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e Historia. La historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Santafé de Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Anthropos

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |