Juego y enseñanza de las Matemáticas: Reflexiones teóricas para el trabajo de aula

Juego y enseñanza de las Matemáticas: Reflexiones teóricas para el trabajo de aula

Main Article Content

Angélica María Peñaranda Ramírez
Raúl Prada Núñez
Audin Aloiso Gamboa Suárez
Abstract

This article is part of an extensive investigation titled traditional games as an evaluation strategy in learning mathematics in primary education. A reflection is shown on the different methodological possibilities that can be used in the classroom for teaching mathematics from a playful-didactic position that aims to confer on the teacher different means of teaching this subject in the school curriculum. The theoretical review is carried out from relevant authors in the field such as Subiza, Piaget and Espinoza. It is concluded that traditional play as a teaching strategy is an innovative element in school contexts and can be considered as better accepted when evaluating student learning.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aristizábal, J., Colorato, H. & Gutiérrez, H. (2016). El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento numérico en las cuatro operaciones básicas. Sophia, 12(1), 117-125. DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.450 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.450

Calero, M. (2003). Juego de crianza: el juego corporal en los primeros años de vida. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblios.

Caillois, R (1996). Teoría de los Juegos. Barcelona, España: Editorial Seis Barral.

Chilcon Flores, F. (2020). Juegos tradicionales para desarrollar el aprendizaje de la matemática en los niños de 5 años, de la institución educativa inicial Nº 951 “Niño Dios” de la provincia de Cutervo, año 2018. (Tesis de pregrado). ULADECH, Chile

Cifuentes-Robledo, W. y Villa-Ochoa, J. (2018). Características de los modos de pensamiento matemático en profesores de matemáticas. Revista Espacios, 39(10), 6-23. Recuperado: https://www.revistaespacios.com/a18v39n10/a18v39n10p06.pdf

Díaz, F. A. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Espinoza, M. R., & Espinoza, M. C. R. (2009). Johan Huizinga (1872-1945): Ideal caballeresco, juego y cultura. Konvergencias: Revista de Filosofía y Culturas en Diálogo, (21), 3-18. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3053746

Gamboa-Suárez, A. A. (2016). Docencia, investigación y gestión: Reflexiones sobre su papel en la calidad de la educación superior. Revista Perspectivas, 1(1), 81-90. https://doi.org/10.22463/25909215.973 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.973

Gamboa Suárez, A., Hernández Suárez, C., & Prada Núñez, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 258-274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090

García-Quintero, C., & Villamizar Suárez, G. (2017). Análisis fenomenológico de la conciencia del docente a partir de sus prácticas evaluativas. Revista Perspectivas, 2(2), 49-59. https://doi.org/10.22463/25909215.1313 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1313

Hernández-Suárez, C. A., Prada-Núñez, R., & Gamboa-Suárez, A. A. (2017). Knowledge and use of mathematical language in initial teacher training in mathematics. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7(2). DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6071

Hernández-Suárez, C. A., Prada-Núñez, R., & Ramírez-Leal, P. (2017). Obstáculos epistemológicos sobre los conceptos de límite y continuidad en cursos de cálculo diferencial en programas de ingeniería. Revista Perspectivas, 2(2), 73-83. https://doi.org/10.22463/25909215.1316 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1316

López Montero, M. (2018). 4. El juego como estrategia didáctica para la enseñanza de la matemática en educación especial. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 21(2), 70-90. DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v21i2.65 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v21i2.65

Medina-Cepeda, N. M., & Delgado, J. R. (2020). El Crucigrama como estrategia para la enseñanza y aprendizaje de la matemática universitaria. CienciAmérica, 9(1), 11-33. Recuperado de http://201.159.222.118/openjournal/index.php/uti/article/download/243/381?inline=1 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i1.243

Montes Miranda, A.J., Ramos González, D.M. y Casarrubia Ruíz, J.L. (2018). La formación de maestros en Colombia: alcances y limitaciones. Revista Espacios, 39(10), 6-23. Recuperado: https://www.revistaespacios.com/a18v39n10/18391021.html

Morales, R. & Villa, C. (2019). Juegos de rol para la enseñanza de las matemáticas. Education in the knowledge society (EKS), (20), 7. DOI: https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a7 DOI: https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a7

OCDE. (2016). La educación en Colombia. Recuperado de: www. mineducacion.gov.co – articulo 356787. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264250604-en

Piaget, J. (1956). Etapa de Piaget y los juegos. Recuperado de: https://emowe.com/juegos-etapas- de-piaget/.

Piaget, J. (1961). El juego infantil y su metodología. Recuperado de: https//books.google.com.co/Brooks.

Pérez, A. (1997). Recreación y fundamentos teóricos metodológicos. México: Instituto Politécnico Nacional.

Rodríguez, D. (2020). El impacto de los juegos mentales para el aprendizaje de las matemáticas. Recuperado de https://www.normaldesaboya.edu.co/images/publicaciones/pintando_escuelas_version_final.pdf#page=55

Subiza, J.M. (1991). Juegos tradicionales en el Valle de Estereibar a Ortazadar. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd179/propuestas-de-clasificacion-del-juego.htm.

Vergel-Ortega, M., Hernández, R. V., & Rincón-Leal, O. L. (2016). Influencia de curso precálculo y actividades de apoyo institucional en desarrollo de competencias y creencias en matemáticas. ECOMATEMATICO, 7(1), 33-47. https://doi.org/10.22463/17948231.1099 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.1099

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
OJS System - Metabiblioteca |