Capacity building in early childhood education: teacher training stories in times of crisis.

Desarrollo de capacidades en la educación de la primera infancia: historias de formación docente en tiempos de crisis

Main Article Content

Audin Aloiso Gamboa Suárez
Sandra Liliana Castillo Vallejo
Surgei Bolivia Caicedo Villamizar
Abstract

Trainee teachers need to acquire curricular components and pedagogical competences that contribute to their
pedagogical training in order to promote their professional performance. These arguments allow this study to
identify the different interpretations that teachers have of the competences they need to acquire, in terms of training, in the field of early childhood education. The epistemological framework emphasises a qualitative- interpretative study, where focus groups are used as a technique for collecting information. From the above, it is evident that teachers need to develop their ideas based on the contemporary realities of the society to which they wish to adjust their knowledge, which leads to the creation of spaces for training and qualification in the form of methods to implement learning experiences aimed at developing skills and competencies that
have an impact on the use of the digital society in a responsible manner and ratified in school autonomy and
strategies designed to strengthen the learning pace of schoolchildren.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abril, M. S. (2021). Proceso de aprendizaje en la pandemia. Panorama, 15(28). Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/3439/ 343965146010/html/ DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1823

Barragán, G., Gamboa, A. A. & Urbina, J. (2012). Práctica pedagógica Perspectivas teóricas. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Buendía-Arias, X. P., Zambrano-Castillo, L. C., & Insuasty, E. A. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios, (47), 179-195. https://doi.org/10.17227/folios.47-740 5 DOI: https://doi.org/10.17227/folios.47-7405

Cárdenas, W. (2017). Estrategias didácticas de aprendizaje en matemáticas (tesis de especialización, Universidad Militar Nueva Granada). Recuperada de

https://repository.unimilitar.edu.co/bits tream/handle/10654/16136/C%C3%A 1rdenasRodriguezWilliam2017.pdf?se quence=2&isAllowed=y

Cassaola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), 38-51. DOI: https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258

Castillo-Cedeño, R., Ramírez-Abrahams, P, & Ruiz-Guevara, L. S. (2017). Necesidades de formación profesional en el ámbito de la primera infancia: Percepción y aportes del estudiantado. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-21.

https://doi.org/10.15359/ree.21-1.9 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.21-1.9

Castillo-Fernández, M., Páez-Carvajalino, E., & Quintero-Patiño, D. (2018). El arte: estrategia pedagógica para la participación sociopolítica de los jóvenes. En G. Acuña & M. Castillo-Fernández (Comp.),

Investigación en Común-unidad: la paz como experiencia vital (pp. 105-142). Bogotá D.C.: Editorial Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO.

Dávila, J. G. (2018). El uso del video educativo como herramienta didáctica complementaria para el desarrollo de conocimientos procedimentales. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI, 1-9.

De la Cueva, M., & Montero, I. (2018). El Papel de las Competencias Emocionales en la Educación Infantil: Las Relaciones en la Comunidad Educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(3), 31-46.

Dios, I., Calmaestra, J., & Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2018). Validación de la escala de competencias docentes organizacionales y didácticas para educadores. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76),

-302.

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-25. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

Gairín, J. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón, 63(1), 93-108.

Guiza, M. (2011). Trabajo colaborativo en la web: entorno virtual de autogestión para docentes (tesis doctoral, Universitat de Les Illes Balears). Recuperada de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/1 0803/59037/tmge1de1.pdf

García-Quintero, C., & Villamizar Suárez, G. (2017). Análisis fenomenológico de la conciencia del docente a partir de sus prácticas evaluativas. Revista Perspectivas, 2(2), 49–59. https://doi.org/10.22463/25909215.131 3 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1313

Gutiérrez, H. P. (2022). Identidad docente del profesorado de educación continua: un estudio de caso (tesis doctoral, Universidad Iberoamericana).

Martínez, B. A. (2012). Práctica pedagógica: historia y presente de un concepto. En G. Barragán, A. A. Gamboa & J. Urbina (Comp.), Práctica pedagógica Perspectivas teóricas (pp. 55-69). Bogotá: Ecoe Ediciones.

Ministerio de Educación Nacional. (2009, febrero). Por una educación inicial incluyente y para toda la vida. Altablero, (49). Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/162 1/article-192210.html

Ministerio de Educación Nacional. (2022). La formación docente en Colombia. Nota técnica. Bogotá: Mineducación. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/178 0/articles-363488_recurso_18.pdf

Peñaranda, A. M., Prada, R., & Gamboa,

A. A. (2019). Juego y enseñanza de las Matemáticas: Reflexiones teóricas para el trabajo de aula. Revista Perspectivas, 4(2), 80–84. https://doi.org/10.22463/25909215.245 9 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.2459

Prato, J., Hernández, V. K., Fuentes, M., & Gamboa, A. A. (2018). Análisis de las técnicas de enseñanza-aprendizaje

para la elaboración de un protocolo terapéutico en infantes escolarizados con Síndrome de Down. Revista Perspectivas, 3(1), 85–101. https://doi.org/10.22463/25909215.142 6

Rivera, D., Carrillo, S. M., Silva, G., & Galvis, L. N. (2019). Conocimiento y práctica pedagógica de los docentes en escolares con inatención, hiperactividad e impulsividad. Revista Perspectivas, 4(1), 66–76. https://doi.org/10.22463/25909215.176 4 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1764

Rojano, Y. N., Contreras, M. M., & Rojano, A. Y. (2021). Uso del aplicativo Atlas. ti. para la gestión estratégica de datos en la aplicación del método de la Teoría Fundamentada. Sistemas, Cibernética e Informática, 18 (1), 9-17.

Rujas, J., & Feito, R. (2021). La educación en tiempos de pandemia: una situación excepcional y cambiante. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 14(1), 4-13. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.20273

Sánchez, F. A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. http://doi.org/10.19083/ridu.2019.644 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Sánchez, M. L., & Serrano, A. (2013). La Etnografía: alternativa en Investigación Educativa. Educación y Futuro, 29, 41-68.

Serrate, S., Casillas, S., & Cabezas, M. (2019). Factores de calidad determinantes de la formación práctica de los estudiantes de educación. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(105), 817-838. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701625

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 
OJS System - Metabiblioteca |