Vol. 8 No. S1 (2023): Número Especial

Analysis of Scientific Production and Citation Indicators in Latin America (2009-2019): An Evaluation Based on SCImago

Análisis de los indicadores de producción y citación científica en latinoamérica (2009-2019): una evaluación basada en SCImago

Avendaño-Castro William Rodrigo , Mogrovejo Andrade Johanna Milena , Bastos Osorio Liliana Marcela

Article Visits 348 | PDF Visits 248

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4110

6-14 |

Analysis of the development of competency training in the classroom by practitioners of the Bachelor's Degree program in Mathematics.

Análisis del desarrollo de la formación de competencias en el aula por los practicantes del programa de Licenciatura en Matemáticas

Sepulveda Solano Jhoan Sebastian , Jaramillo Benítez Janz Elías , Contreras Bustamante José Ramiro Alexander

Article Visits 284 | PDF Visits 148

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4106

15-24 |

Teaching The Area Of Plane Figures Under The Problem Solving Approach

Enseñanza del área de figuras planas bajo el enfoque de resolución de problemas

Urbano Urbano Ivana Fernanda, Gaviria Garcés Neyer Farley , Soto Oscar Fernando

Article Visits 416 | PDF Visits 268

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4111

25-45 |

Competences Associated With Random Thinking: An Application Of The Theory Of Didactic Situations

Competencias asociadas al pensamiento aleatorio. Una aplicación de la teoría de las situaciones didácticas

Narváez Narváez Lilian Yanira, Prada Núñez Raúl , Gamboa Suárez Audin Aloiso

Article Visits 484 | PDF Visits 378

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4112

37-50 |

Classification of geometric activities present in the text thinking and reasoning in community cycle 1 and 2. An approach from ethnomathematics

Clasificación de actividades geométricas presentes en el texto Pensando y Razonando en Comunidad ciclo 1 y 2. Un enfoque desde la etnomatemática

Jiménez Angulo Jimmy Rodolfo, Polo Reinolds Roberto , Blanco Álvarez Hilbert

Article Visits 246 | PDF Visits 139

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4113

51-63 |

Difficulties and errors in solving simple additive type problems

Dificultades y errores en la resolución de problemas de tipo aditivo simple

Moreno Pantoja Lucy Mercedes , Banguera Ortíz Jessica Alejandra , Martínez Patiño Luis Felipe

Article Visits 937 | PDF Visits 654

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4114

64-76 |

Study Behaviors In First Semester Undergraduate Natural Science Students In Pandemic And Post-Pandemic By Covid 19

Conductas de estudio en universitarios de primer semestre en licenciatura en ciencias naturales en pandemia y postpandemia por el covid 19

Toloza Martínez Claudia Elizabeth , Jaimes Márquez Maritza Carolina , Ayala Andrade Yurany

Article Visits 352 | PDF Visits 176

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4115

77-87 |

Rural Development And Public Policies In The Municipality Of Pamplona, Colombia

Desarrollo rural frente a las políticas públicas en el municipio colombiano de Pamplona

Montero Ferreira Milton Alier, Rodríguez Toloza José Gonzalo , Solano Becerra Eduardo

Article Visits 470 | PDF Visits 183

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4116

88-96 |

Knowledge About Mathematical Ideas About Infinity. The Case Of The Mathematics Educators In Training At The University Of Nariño

El conocimiento a cerca de las ideas matemáticas sobre el infinito. El caso de los educadores matemáticos en formación de la universidad de nariño

Mosquera López Saulo , Soto Agreda Oscar Fernando , Marmolejo Avenia Gustavo Adolfo

Article Visits 202 | PDF Visits 96

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4117

97-103 |

Learning Assessment in Higer Education

Evaluación de los aprendizajes en La educación superior

Osorio Lambis Martha, Montes Miranda Alexander Javier, San Martín Cantero Daniel

Article Visits 1277 | PDF Visits 638

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4118

104-113 |

Transversality, an influential factor in the construction of the life project of students in the border area

La transversalidad, un factor influyente en la construcción del proyecto de vida de estudiantes en zona de frontera

Montero Ferreira Milton Alier , Márquez Galviz Laura Valentina , Chacón Gloria Nury

Article Visits 317 | PDF Visits 129

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4119

114-123 |

Social movement, youth participation in the youth of the city of Cúcuta (Norte de Santander).

Movimiento social, participación juvenil en las juventudes de la ciudad de Cúcuta (Norte de Santander)

García Gutiérrez Uriel Manuel , Galvis Velandia Laura Nataly , Espinel Rubio Gladys Adriana

Article Visits 754 | PDF Visits 250

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4121

124-138 |

The instrumentalization of identity in the Lebanese Conflict

La instrumentalización de la identidad en el conflicto Libanés

Gharzeddine Raná , Hernandez Liany

Article Visits 194 | PDF Visits 124

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4123

139-155 |

The teaching and learning of literature in the age of ICTs

La enseñanza y el aprendizaje de la literatura en tiempos de las TIC

López Causado Alexander León , Munera Cavadía Liris , Alarcón Lora Andrés Antonio

Article Visits 340 | PDF Visits 197

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4129

156-164 |

Social perceptions of migration in a human settlement in a border zone.

Percepciones sociales sobre migración en un asentamiento humano en zona de frontera

Jaimes Márquez Maritza Carolina , Galvis Velandia Laura Nataly , Araque López Mariam Johana

Article Visits 482 | PDF Visits 273

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4130

165-176 |

Pedagogical activities in transition grade for the promotion of logical thinking

Actividades pedagógicas en grado transición para la promoción del pensamiento lógico

Prada Núñez Raúl, Gamboa Suárez Audin Aloiso , Maldonado Estévez Erika Alejandra

Article Visits 397 | PDF Visits 248

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4131

177-190 |

Senses of learning evaluation in Colombia: a historical approach historical approach

Sentidos de la evaluación del aprendizaje en Colombia: una aproximación histórica

Ávila Vanegas Claudia , Suárez Oscar Jardey, Torres Becerra Mónica Yolime

Article Visits 400 | PDF Visits 364

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4132

191-202 |

Towards an understanding of ecological sexuality education

Hacia una comprensión de la educación ecológica de la sexualidad

Avendaño-Castro William Rodrigo , Rueda Vera Gerson , Casadiego Duque Yair Rolando

Article Visits 298 | PDF Visits 190

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4133

203-222 |

Resignification of Newton's cooling law modeling: Social interaction as an educational tool in engineering

Resignificación del modelado de la Ley de enfriamiento de Newton: La interacción social como herramienta educativa en Ingeniería

Córdoba Gómez Francisco Javier , Álvarez Maceas Fermín , Hernández Suárez César Augusto

Article Visits 788 | PDF Visits 397

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4134

223-234 |

University Social Responsibility and Sustainable Development. A quantitative analysis of scientific production in Latin America (2016-2021).

Responsabilidad social universitaria y desarrollo sostenible. Un análisis cuantitativo de la producción científica en Latinoamérica (2016-2021)

Meza Osorio Hernando Augusto , Paz Montes Luisa Stella , Suárez Oscar Jardey

Article Visits 299 | PDF Visits 151

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4135

235-246 |

Territorial planning councils and democratic governance in Norte de Santander.

Los consejos territoriales de planeación y la gobernabilidad democrática en Norte de Santander

Espinel Rubio Gladys Adriana , Toloza Martínez Claudia Elizabeth , Ayala Andrade Yurany

Article Visits 251 | PDF Visits 121

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4136

247-258 |

Correlation of diameter-height of trees at the Universidad Francisco de Paula Santander,Cúcuta

Correlación de diámetro-altura de árboles en la Universidad Francisco de Paula Santander,Cúcuta

Carreño Romero Alura Ginet , Mora Álvarez Daniela Alejandra , Serpa Jiménez Alejandra María

Article Visits 411 | PDF Visits 352

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4138

259-268 |

Integration of an ova for the meaningful learning of stoichiometry in secondary education.

Integración de un ova para el aprendizaje significativo de la estequiometría en educación media

Urbano Mantilla Pablo César , García García Miguel Ángel , Arévalo Duarte Mayra Alejandra

Article Visits 407 | PDF Visits 196

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4139

269-282 |

Relationship between learning styles And Academic Performance Of Students in the psychology program from first to fourth semester of A private University in Cúcuta.

Relación entre estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes del programa de psicología de primero a cuarto semestre de una universidad privada de Cúcuta

Salazar Gamboa María Luisa, Rozo Sánchez Astrid Carolina , Silva Monsalve Gloria , Becerra Millán Leonardo, Marín Avellaneda Tatiana

Article Visits 312 | PDF Visits 110

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4140

283-291 |

Creative writing: significant experiences and trends in textual production

Escritura creativa: experiencias significativas y tendencias en producción textual

Caicedo Villamizar Surgei Bolivia , Vásquez Ruiz Leydi Lorena , Ruiz Morales Yovanni Alexander

Article Visits 730 | PDF Visits 336

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4141

292-299 |

Difference between the scores of the variable emotional intelligence according to the sex in the students of 8th, 9th and 10th grade of a public institution

Diferencia entre las puntuaciones de la variable inteligencia emocional según el sexo en los estudiantes de 8°, 9° y 10° de una institución pública

Rozo Navarro Angie Alexandra , Marín Avellaneda Tatiana , Silva Monsalve Gloria , Rivera Porras Diego

Article Visits 222 | PDF Visits 92

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4145

300-314 |

Sociogenesis, ontogenesis and microgenesis: a proposal in the study of social representations on formative assessment

Sociogénesis, ontogénesis y microgénesis: una propuesta en el estudio de las representaciones sociales sobre evaluación formativa

Avila Vanegas Claudia , Castillo Vallejo Sandra Liliana, Mosquera Suárez Carlos Javier

Article Visits 391 | PDF Visits 160

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4146

315-326 |

Relationship between emotional intelligence variables and strategies for coping with stress in students of a private school in Cúcuta

Relación entre las variables inteligencia emocional y estrategias de afrontamiento del estrés en estudiantes de un colegio privado de Cúcuta

Torres Montañez Enyi Valentina , Agudelo Ramírez Leyla Brigitte , Moreno Salgado Andrea Katherine , Becerra Millán Leonardo, Rivera Porras Diego

Article Visits 604 | PDF Visits 328

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4150

327-334 |

Impact of sustainable development agreements on policies and initiatives in Colombia and Medellin

Incidencia de los acuerdos sobre desarrollo sostenible en políticas e iniciativas en Colombia y Medellín

Ceballos Betancur Wilfer , Suescún Espinal Juan Felipe , Betancourth González Vanessa , Llanos Redondo Andrés , Zambrano Medina Nixon Albeiro

Article Visits 287 | PDF Visits 106

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4151

335-347 |

The educational leadership of the teacher manager in the pedagogical practices of transition teachers

El liderazgo educativo del directivo docente en las prácticas pedagógicas de las maestras de transición

Ortega González Irma María, Álvarez Maestre Annie Julieth , Maldonado Estévez Erika Alejandra

Article Visits 485 | PDF Visits 317

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4152

348-360 |

Inequalities in higher education in the time of COVID-19

Desigualdades en la educación superior en tiempos de COVID-19

Hernández Suárez César Augusto, Guevara Jiménez Jenny Katherine , Rodríguez Moreno Javier

Article Visits 323 | PDF Visits 191

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4153

361-373 |

Analysis of the impact of the products resulting from the activities of the human communication research group.

Análisis del impacto de los productos resultados de las actividades del grupo de investigación comunicación humana

Martin Álvarez Wendy Dayanna , Zambrano Medina Nixon Albeiro , Llanos Redondo Andrés , Rangel Navia Heriberto , Salazar Torres Juan Pablo

Article Visits 260 | PDF Visits 194

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4154

374-385 |

Student perceptions and use of GeoGebra in mathematics instruction: a comparative analysis across grades.

Percepciones estudiantiles y uso de GeoGebra en la enseñanza de matemáticas: un análisis comparativo entre grados

Córdoba Gómez Francisco Javier, Mariño Luis Fernando , Pabón Galán Carlos Antonio

Article Visits 576 | PDF Visits 293

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4155

386-395 |

The voice of the student in the coexistence towards social transformation in the school

La voz del estudiante en la convivencia hacia la transformación social en la escuela

García Areiza Omar Humberto, Peñaloza Tarazona Mariana Elena , Rozo Pérez Omar

Article Visits 270 | PDF Visits 255

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4207

396-410 |

New Pedagogical Practices Towards the Education of the Future: Socio-Scientific Issues as a Methodology for Transformation in Colombia.

Nuevas Prácticas Pedagógicas Encaminadas Hacia la Educación del Futuro: Cuestión Socio Científica como Metodología de Transformación en Colombia

Bedoya-Ortiz Dago Hernando

Article Visits 294 | PDF Visits 86

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4410

411-420 |

Early Childhood Educators in the Digital Age: ICT in Early Childhood Education in Colombia

Educadores Infantiles en la Era Digital: Las TIC en la educación inicial en Colombia

Morales Mantilla Sandra Milena , Pedraza Ramírez Carmen Eugenia

Article Visits 157 | PDF Visits 114

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4588

421-432 |

Perception of imaginaries and caricature in the Colombian context: a proposal for analysis in the field of the post-pandemic

Percepción de imaginarios y caricatura en el contexto colombiano: una propuesta de análisis en el ámbito de la postpandemia

Diaz Arenas Pedro Felipe , Rodríguez Lugo Johan Andrés, Lozano Cárdenas Félix Joaquín

Article Visits 40 | PDF Visits 41

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4517

433-443 |

Memory, story, and school: an opportunity to think about narrative research in teacher training.

Memoria, relato y escuela: repensar la investigación narrativa en la formación docente

Agudelo Torres José Federico , Llanos Redondo Mayerly , Ramírez Betancur Angela Maria , Guerrero Mercado Lucia Elena

Article Visits 191 | PDF Visits 113

DOI https://doi.org/10.22463/25909215.4601

446-456 |

OJS System - Metabiblioteca |